Συνέντευξη στην εφημερίδα «ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ»_Έχουμε πληθωρισμό κερδών_

• Η κυβέρνηση δεν αναγνωρίζει μεν ρητά ότι έχουμε πληθωρισμό κερδών, μήπως όμως το παραδέχεται εμμέσως δια της «συμφωνίας κυρίων» και δια των εκκλήσεων σε εμπόρους και βιομηχάνους για «αυτοσυγκράτηση»;

Εδώ μιλάμε για μισθούς και για κέρδη, συνεπώς οι εκκλήσεις και οι ευχές δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα. Εκείνο που διαπιστώνεται είναι ότι, ενώ ο πληθωρισμός είναι πληθωρισμός κερδών, η κυβέρνηση δεν διαθέτει κάποιον μηχανισμό παρέμβασης στους όρους διαμόρφωσης των τιμών και των κερδών.

• Ποια συγκεκριμένη μορφή θα μπορούσε να λάβει αυτή η παρέμβαση;

Ένα μέτρο άμεσα υλοποιήσιμο θα ήταν να δημιουργηθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης ένας μηχανισμός εποπτείας και παρακολούθησης των τιμών. Δεν μιλάμε για δομές και θεσμούς αστυνόμευσης. Μιλάμε για δομές και θεσμούς εποπτείας, που θα επιτρέπουν στο υπουργείο να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τι γίνεται στην αγορά και, όταν υπάρχει λόγος, να παρεμβαίνει. Αυτό βεβαίως ως ένα άμεσο και ελάχιστο μέτρο.

• Η κυβέρνηση όμως έχει στην αντιπληθωριστική της φαρέτρα και άλλα όπλα, όπως, την αυστηρή εισοδηματική και νομισματική πολιτική.

Και οι δύο αυτές πολιτικές έχουν εξαντλήσει προ πολλού τα όριά τους. Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε η εισοδηματική πολιτική συνθλίβει τα εισοδήματα και περιορίζει την αγοραστική δύναμη πολλών εργαζομένων. Άλλωστε διεθνείς μελέτες έχουν δείξει ότι η εισοδηματική πολιτική μπορεί να έχει αντιπληθωριστικά αποτελέσματα μόνο για 14-18 μήνες. Μετά οι πληθωριστικές πιέσεις αναζωπυρώνονται. Η νομισματική πολιτική -η οποία, με τον τρόπο που ασκείται, αντιστρατεύεται σταθερά την αναπτυξιακή προσπάθεια- έχει επιστρέψει πάλι σε καθεστώς σκληρής δραχμής. Δεδομένου δε ότι τα επιτόκια θα πρέπει να μειωθούν μέσα στον επόμενο χρόνο, τότε καταλαβαίνουμε ότι και η νομισματική πολιτική έχει εξαντλήσει τα όριά της, καθώς είναι βέβαιο ότι, αν γίνει σκληρότερη, θα δημιουργήσει συνθήκες πιστωτικής ασφυξίας στην αγορά.

• Η πολιτική μείωσης των έμμεσων φόρων που επελέγη εσχάτως πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι;

Σίγουρα υπάρχουν περιθώρια μείωσης των φόρων στην Ελλάδα, τόσο των έμμεσων όσο και εκείνων που επιβαρύνουν κυρίως τους μισθωτούς. Για να συμβεί όμως κάτι τέτοιο θα πρέπει να υπάρξουν δραστικά μέτρα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής κι αυτό δυστυχώς δεν φαίνεται να απασχολεί σοβαρά τους κυβερνώντες. Η συγκεκριμένη μείωση φόρων που προωθείται εντάσσεται σε ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης. Απ’ τη στιγμή που η κυβέρνηση καταφεύγει σε κάποιες αποσπασματικές μειώσεις εμμέσων φόρων, τα αποτελέσματα είναι άδηλα και θα εξαρτηθούν από το πώς θα αναπληρωθούν τα χαμένα έσοδα.

• Η πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση θα έχει μόνιμα αντιπληθωριστικά αποτελέσματα; Μήπως η «εμβέλειά» της φθάνει μόνο μέχρι την επίτευξη του κριτηρίου του Μάαστριχτ;

Η αντιπληθωριστική πολιτική, για να έχει μόνιμα και διαρκή αποτελέσματα, θα πρέπει να στηριχθεί κυρίως σε παρεμβάσεις στους όρους παραγωγής και εμπορίου. Αλλιώς, όπως έχει δείξει και η διεθνής εμπειρία, μπορεί να υπάρξει πρόσκαιρη μείωση του πληθωρισμού και αμέσως μετά να αναζωπυρωθούν οι πληθωριστικές πιέσεις. Το πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση δεν ασκεί οικονομική πολιτική μεμακροπρόθεσμες στοχεύσεις, αλλά μια πολιτική που εξαντλείται στον στόχο της ΟΝΕ. Στον στόχο της ονομαστικής σύγκλισης, η οποία επιτυγχάνεται με τη χρησιμοποίηση διάφορων λογιστικών τρυκ όσον αφορά το έλλειμμα ή με διάφορες αμφιλεγόμενες μεθόδους όσον αφορά τον πληθωρισμό. Η πολιτική αυτή, στην οποία έχει αυτοπαγιδευτεί η κυβέρνηση, δημιουργεί τεράστιους κινδύνους. Διότι το θέμα δεν είναι να μπεις απλώς στην ΟΝΕ αλλά και να έχεις τις προϋποθέσεις και τους όρους ανταγωνιστικής επιβίωσης στο νέο πλαίσιο που διαμορφώνεται.

Σημεία από τον χαιρετισμό στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών:

* Ρηχές θεωρήσεις κατανόησαν την κρίση με όρους στενά δημοσιονομικούς - Οι δημοσιονομικές ερμηνείες αποτέλεσαν άλλοθι για την ενοχοποίηση των μισθών και του κοινωνικού κράτους, δικαιολογώντας την τιμωρητική λιτότητα και την εσωτερική υποτίμηση

* Διαρκής αντιπαράθεση στην Ελλάδα μεταξύ αριστερών & προοδευτικών δυνάμεων που θέτουν το ζήτημα του μετασχηματισμού του παραγωγικού & κοινωνικού συστήματος και δυνάμεων που αναζητούν την εύκολη λύση, που θα επιτρέψει να εξυπηρετηθούν τα κατεστημένα συμφέροντα

* Εύκολες λύσεις όπως η εύκολη πίστωση, που οδήγησε στη χρεοκοπία και η καταβαράθρωση των μισθών και η εσωτερική υποτίμηση, είχαν ως αποτέλεσμα τη φτωχοποίηση της κοινωνίας

* Επιτυχία της χώρας η απαλλαγή από τα μνημόνια και την επιτροπεία - Δημιουργούμε στέρεο έδαφος για να σχεδιάσουμε το μέλλον και το αναγκαίο αναπτυξιακό άλμα - Απαραίτητος ο διάλογος των προοδευτικών δυνάμεων και μία ευρεία κοινωνική & πολιτική συμμαχία για τις αλλαγές αυτές
... See MoreSee Less

View on Facebook

Χαιρετισμός στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, στην παρουσίαση του βιβλίου των Κωστή Βαΐτσου & Βλάση Μισσού με τίτλο «Πραγματική Οικονομία: Εμπειρίες Ανάπτυξης, Κρίσης και Φτωχοποίησης στην Ελλάδα» ... See MoreSee Less

View on Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
RT @MinDevGR:Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων: Έγκριση 4 επενδυτικών έργων ύψους 333.872.600 ευρώ →… https://t.co/o4FWLE3eWL 
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
Επιτυχία της χώρας η απαλλαγή από μνημόνια & επιτροπεία - Δημιουργούμε στέρεο έδαφος για να σχεδιάσουμε το μέλλον &… https://t.co/O7pRj9AHob 
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
Εύκολες λύσεις όπως η εύκολη πίστωση, που οδήγησε στη χρεοκοπία και η καταβαράθρωση των μισθών & η εσωτερική υποτίμ… https://t.co/Pv0bOApaQa 
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
Διαρκής αντιπαράθεση στην Ελλάδα μεταξύ αριστερών & προοδευτικών δυνάμεων που θέτουν το ζήτημα του μετασχηματισμού… https://t.co/DgRJ240nax 
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
Ρηχές θεωρήσεις κατανόησαν την κρίση με όρους στενά δημοσιονομικούς - Οι δημοσιονομικές ερμηνείες ως άλλοθι για τη… https://t.co/Mh0QFteW3f 

Επικοινωνία

Ζαλοκώστα 10
10671, Αθήνα

τηλ (+30) 210 – 368 2911
fax (+30) 210 – 368 2701

e-mail
ydragasakis@parliament.gr
ydragasakis@vicepresident.gov.gr