Συνέντευξη στην εφημερίδα «ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ»_Έχουμε πληθωρισμό κερδών_

• Η κυβέρνηση δεν αναγνωρίζει μεν ρητά ότι έχουμε πληθωρισμό κερδών, μήπως όμως το παραδέχεται εμμέσως δια της «συμφωνίας κυρίων» και δια των εκκλήσεων σε εμπόρους και βιομηχάνους για «αυτοσυγκράτηση»;

Εδώ μιλάμε για μισθούς και για κέρδη, συνεπώς οι εκκλήσεις και οι ευχές δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα. Εκείνο που διαπιστώνεται είναι ότι, ενώ ο πληθωρισμός είναι πληθωρισμός κερδών, η κυβέρνηση δεν διαθέτει κάποιον μηχανισμό παρέμβασης στους όρους διαμόρφωσης των τιμών και των κερδών.

• Ποια συγκεκριμένη μορφή θα μπορούσε να λάβει αυτή η παρέμβαση;

Ένα μέτρο άμεσα υλοποιήσιμο θα ήταν να δημιουργηθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης ένας μηχανισμός εποπτείας και παρακολούθησης των τιμών. Δεν μιλάμε για δομές και θεσμούς αστυνόμευσης. Μιλάμε για δομές και θεσμούς εποπτείας, που θα επιτρέπουν στο υπουργείο να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τι γίνεται στην αγορά και, όταν υπάρχει λόγος, να παρεμβαίνει. Αυτό βεβαίως ως ένα άμεσο και ελάχιστο μέτρο.

• Η κυβέρνηση όμως έχει στην αντιπληθωριστική της φαρέτρα και άλλα όπλα, όπως, την αυστηρή εισοδηματική και νομισματική πολιτική.

Και οι δύο αυτές πολιτικές έχουν εξαντλήσει προ πολλού τα όριά τους. Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε η εισοδηματική πολιτική συνθλίβει τα εισοδήματα και περιορίζει την αγοραστική δύναμη πολλών εργαζομένων. Άλλωστε διεθνείς μελέτες έχουν δείξει ότι η εισοδηματική πολιτική μπορεί να έχει αντιπληθωριστικά αποτελέσματα μόνο για 14-18 μήνες. Μετά οι πληθωριστικές πιέσεις αναζωπυρώνονται. Η νομισματική πολιτική -η οποία, με τον τρόπο που ασκείται, αντιστρατεύεται σταθερά την αναπτυξιακή προσπάθεια- έχει επιστρέψει πάλι σε καθεστώς σκληρής δραχμής. Δεδομένου δε ότι τα επιτόκια θα πρέπει να μειωθούν μέσα στον επόμενο χρόνο, τότε καταλαβαίνουμε ότι και η νομισματική πολιτική έχει εξαντλήσει τα όριά της, καθώς είναι βέβαιο ότι, αν γίνει σκληρότερη, θα δημιουργήσει συνθήκες πιστωτικής ασφυξίας στην αγορά.

• Η πολιτική μείωσης των έμμεσων φόρων που επελέγη εσχάτως πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι;

Σίγουρα υπάρχουν περιθώρια μείωσης των φόρων στην Ελλάδα, τόσο των έμμεσων όσο και εκείνων που επιβαρύνουν κυρίως τους μισθωτούς. Για να συμβεί όμως κάτι τέτοιο θα πρέπει να υπάρξουν δραστικά μέτρα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής κι αυτό δυστυχώς δεν φαίνεται να απασχολεί σοβαρά τους κυβερνώντες. Η συγκεκριμένη μείωση φόρων που προωθείται εντάσσεται σε ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης. Απ’ τη στιγμή που η κυβέρνηση καταφεύγει σε κάποιες αποσπασματικές μειώσεις εμμέσων φόρων, τα αποτελέσματα είναι άδηλα και θα εξαρτηθούν από το πώς θα αναπληρωθούν τα χαμένα έσοδα.

• Η πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση θα έχει μόνιμα αντιπληθωριστικά αποτελέσματα; Μήπως η «εμβέλειά» της φθάνει μόνο μέχρι την επίτευξη του κριτηρίου του Μάαστριχτ;

Η αντιπληθωριστική πολιτική, για να έχει μόνιμα και διαρκή αποτελέσματα, θα πρέπει να στηριχθεί κυρίως σε παρεμβάσεις στους όρους παραγωγής και εμπορίου. Αλλιώς, όπως έχει δείξει και η διεθνής εμπειρία, μπορεί να υπάρξει πρόσκαιρη μείωση του πληθωρισμού και αμέσως μετά να αναζωπυρωθούν οι πληθωριστικές πιέσεις. Το πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση δεν ασκεί οικονομική πολιτική μεμακροπρόθεσμες στοχεύσεις, αλλά μια πολιτική που εξαντλείται στον στόχο της ΟΝΕ. Στον στόχο της ονομαστικής σύγκλισης, η οποία επιτυγχάνεται με τη χρησιμοποίηση διάφορων λογιστικών τρυκ όσον αφορά το έλλειμμα ή με διάφορες αμφιλεγόμενες μεθόδους όσον αφορά τον πληθωρισμό. Η πολιτική αυτή, στην οποία έχει αυτοπαγιδευτεί η κυβέρνηση, δημιουργεί τεράστιους κινδύνους. Διότι το θέμα δεν είναι να μπεις απλώς στην ΟΝΕ αλλά και να έχεις τις προϋποθέσεις και τους όρους ανταγωνιστικής επιβίωσης στο νέο πλαίσιο που διαμορφώνεται.

Η Ειδική Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου «Η Παρέμβαση της Επιτροπής στην Ελληνική Χρηματοπιστωτική Κρίση» είναι εξαιρετικά σημαντική και πρέπει να αξιοποιηθεί, καθώς τα συμπεράσματά της είναι διδακτικά. Η Έκθεση αναγνωρίζει ότι τα Μνημόνια στερούνταν συνολικής αναπτυξιακής στρατηγικής και όχι μόνο απέτυχαν να επαναφέρουν έγκαιρα τη χώρα σε αναπτυξιακή τροχιά, αλλά την καθήλωσαν με απώλεια περισσότερου από το 25% του ΑΕΠ της. Συνεπώς, η επικείμενη έξοδος από το Πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018 αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία και αυξάνει την ευθύνη μας. Η έξοδος από το καθεστώς ειδικής επιτροπείας δεν έχει μόνο συμβολική διάσταση, αλλά συνιστά μια πράξη που αναδεικνύει την ουσιαστική δυνατότητα-αφετηρία για τη συγκρότηση ενός νέου παραγωγικού υποδείγματος που θα αντιμετωπίζει τις αιτίες των παθογενειών του παρελθόντος και θα θέτει τις βάσεις για Δίκαιη και Βιώσιμη Ανάπτυξη. ... See MoreSee Less

View on Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
RT @PrimeministerGR:Παρέμβαση στη Διάσκεψη Κορυφής της ΕΕ, για τα κοινωνικά θέματα, τη δίκαιη απασχόληση και την ανάπτυξη.… https://t.co/XQiM7KEKgd 
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
RT @gkatr:Με τον Πρωθυπουργό στη Σύνοδο Κορυφής του Γκέτεμποργκ. Για την υπεράσπιση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Μοντέλου, δεσμε… https://t.co/7z79mDXlqv 
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
RT @atsipras:Η εξέγερση του Νοέμβρη εξακολουθεί να εγείρει συνειδήσεις και να φωτίζει τους κοινωνικούς αγώνες του σήμερα.… https://t.co/cBYGR2UacJ 
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
RT @syriza_gr:ΣΥΡΙΖΑ: Η εξέγερση του Πολυτεχνείου παραμένει φωτεινός φάρος κι οδηγός κάθε δημοκρατικού αγώνα… https://t.co/mhzCoMHW4e 
Γιάννης Δραγασάκης  @YDragasakis
RT @ERTsocial:.@YDragasakis: H έξοδος από το μνημόνιο είναι αφετηρία για ανάπτυξη https://t.co/VLXoYQxOm6 https://t.co/AfIfbcpNM0 

Επικοινωνία

Ζαλοκώστα 10
10671, Αθήνα

τηλ (+30) 210 – 368 2911
fax (+30) 210 – 368 2701

e-mail
ydragasakis@parliament.gr
ydragasakis@vicepresident.gov.gr