Συνέντευξη στη Real News

Συνέντευξη στην εφημερίδα Real News και τον δημοσιογράφο Βασίλη Σκουρή.

Αντέχει η κυβέρνηση την ψήφιση νέων προαπαιτούμενων, όπως φέρονται να ζητούν κάποιοι εκ των δανειστών; Και γιατί το πράττουν;

Η κυβέρνηση προχωρεί με βάση τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής. Δεν έχει δεχτεί κανένα συγκεκριμένο αίτημα για παρέκκλιση από τα συμφωνηθέντα. Άλλωστε, κάθε μονομερής αλλαγή των συμφωνημένων διαδικασιών θα μπορούσε να ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου.

Ο κ. Σόιμπλε πολλές φορές επιμένει για την αποπομπή ή την προσωρινή έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ. Εκτιμάτε ότι το Grexit ήρθε για να μείνει; Ότι ο κίνδυνος είναι υπαρκτός; 

Ο κίνδυνος είναι υπαρκτός. Αλλά θα υποχωρήσει δραστικά με την ψήφιση της συμφωνίας και κυρίως με την ολοκλήρωσή της που θα καθιστά το δημόσιο χρέος βιώσιμο και εξυπηρετήσιμο σε βάθος χρόνου.

Ωστόσο, αν κάτι πρέπει να κρατήσουμε από τις εξελίξεις των τελευταίων μηνών αυτό είναι ότι το Grexit δεν αφορά μόνο την Ελλάδα αλλά το μέλλον της Ευρώπης. Μια Ευρώπη που δεν θα χωράει την Ελλάδα δεν θα χωράει και άλλες χώρες. Επομένως θα είναι διαρκώς ευάλωτη σε συστημικούς κινδύνους και φυγόκεντρες τάσεις.

Ακριβώς γιʼ αυτό, τους εν λόγω κινδύνους δεν πρέπει να τους αντιμετωπίσουμε με όρους εθνικής αναδίπλωσης, αλλά με όρους ανοικτής πολιτικής συμμαχιών που θα μας κρατάει μέσα στις διαδικασίες που θα διαμορφώνουν τις εξελίξεις.

Τα capital controls μέχρι πότε θα παραμείνουν; Μπορείτε να μας δώσετε έναν «οδικό χάρτη»;

Οι έλεγχοι θα συνεχίσουν μέρα με τη μέρα να χαλαρώνουν. Όμως ο «οδικός χάρτης» για την πλήρη κατάργηση των περιορισμών στις τραπεζικές συναλλαγές σε μεγάλο βαθμό συμπίπτει με τον «οδικό χάρτη» για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης προς το πιστωτικό σύστημα και τις οικονομικές προοπτικές γενικότερα.

Το πρώτο βήμα είναι να οριστικοποιηθεί και να ψηφιστεί από τη Βουλή η νέα συμφωνία.

Το δεύτερο βήμα είναι να αυξηθεί η ρευστότητα από την ΕΚΤ και μάλιστα με τρόπο που να επιτρέπει την αποκλιμάκωση των επιτοκίων.

Το τρίτο βήμα είναι η ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών χωρίς κούρεμα καταθέσεων.

Ο χρονικός ορίζοντας για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής, πλην απροόπτων, είναι ο Οκτώβριος με απώτατο όριο το τέλος του έτους.

Στο σημείο αυτό ανοίγει και ο δρόμος για να αρθούν πλήρως οι έλεγχοι στις κινήσεις κεφαλαίων και στους όποιους περιορισμούς θα έχουν απομείνει ως τότε.

Αν σας ρωτήσω για τυχόν κούρεμα καταθέσεων θα μου απαντήσετε όχι. Το υπαινιχθήκατε άλλωστε.  Πού το στηρίζετε όμως;

Πρώτον, όπως είναι γνωστό, οι καταθέσεις κάτω των 100.000 ευρώ προστατεύονται. Αν λοιπόν η προστασία αυτή αρθεί,  θα υπάρξει  ανεπανόρθωτη κρίση εμπιστοσύνης όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ευρώπη προς τα πιστωτικά συστήματα.

Δεύτερον, σε ό,τι αφορά στις καταθέσεις άνω των 100.000 ευρώ,  αυτές  αντιπροσωπεύουν μικρό ποσοστό, λιγότερο του 20%, και μάλιστα πρόκειται κυρίως για τρεχούμενους λογαριασμούς επιχειρήσεων. Ενδεχόμενο κούρεμα αυτών των καταθέσεων θα έπληττε την πραγματική οικονομία και την απασχόληση.

Τρίτον, κάθε κούρεμα καταθέσεων θα είναι μια τιμωρία για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις που κράτησαν τα χρήματά τους στη χώρα έναντι εκείνων που διατηρούν τα χρήματα και τους λογαριασμούς τους στο εξωτερικό.

Τι χρήματα θα χρειαστούν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών; Γιατί κάποιοι  κάνουν λόγο ακόμα και για 25 δισ. Και
υπάρχει ενδεχόμενο ενοποίησης τραπεζών;

Θέμα ενοποίησης τραπεζών, κατά τη γνώμη μου, υπάρχει σχετικά με τις θυγατρικές των ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό. Πρέπει να προχωρήσει, και ήδη κάποια βήματα γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση.

Για το εσωτερικό της χώρας τέτοιο θέμα δεν έχει τεθεί από καμία πλευρά. Άλλωστε το ελληνικό τραπεζικό σύστημα θεωρείται υπερσυγκεντρωμένο.

Σε ό,τι αφορά στις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, εκτιμούμε ότι οι προβλεπόμενοι στη συμφωνία πόροι είναι υπεραρκετοί. Σε κάθε περίπτωση, η θέση της κυβέρνησης είναι ότι οι τράπεζες πρέπει να ανακεφαλαιοποιηθούν επαρκώς. Είμαστε όμως αντίθετοι σε υπερβολές που ενδεχομένως υποκρύπτουν σκοπιμότητες.

Κρίσιμο θέμα είναι επίσης η ανακεφαλαιοποίηση να γίνει με τρόπο που να απαντά στο πρόβλημα των κόκκινων δανείων ώστε να μην επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος.

Είστε ικανοποιημένος από το τραπεζικό σύστημα τους 6 μήνες που κυβερνάτε; Είναι επαρκείς οι αλλαγές που έχουν γίνει;

Με βάση τις αποφάσεις που είχαν ληφθεί στο παρελθόν, εμείς κληρονομούμε ένα καθεστώς στο οποίο το τραπεζικό σύστημα, τύποις και ουσία, είναι εκτός του ελέγχου της ελληνικής κυβέρνησης. Και μάλιστα υπό το πρόσχημα  της αποτροπής κυβερνητικών παρεμβάσεων, έχει στηθεί ένα σύστημα συμφερόντων που  ανακυκλώνεται διαρκώς, ανεξαρτήτως πολιτικών καταστάσεων.

Για εμάς, βασικός όρος για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών  θα είναι η ενίσχυση των κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης, της διαφάνειας, της αντιμετώπισης φαινομένων διαπλοκής και διαφθοράς, η αξιολόγηση με αδιάβλητα συστήματα, και η ριζική αλλαγή και ανανέωση, όπου χρειαστεί, όχι μόνο των διοικήσεων αλλά όλου του ανώτατου στελεχικού δυναμικού. Υπάρχει μεγάλος αριθμός νέων στελεχών με άριστη κατάρτιση, πολλά από τα οποία διαπρέπουν στο εξωτερικό και στα οποία πρέπει να δώσουμε ευκαιρίες  να συμβάλουν στην ανόρθωση και την ανασυγκρότηση της κοινωνίας.

Οι κινήσεις Βαρουφάκη με το plan b δεν ήταν σε γνώση της κυβέρνησης; Πώς κρίνετε τις τελευταίες παρεμβάσεις του πρώην υπουργού που μοιάζει να θέλει να βάλει στο κάδρο των ευθυνών τον Πρωθυπουργό;

Εκείνο με εντυπωσιάζει περισσότερο είναι η προσπάθεια της αντιπολίτευσης να αντλήσει από τις αφηγήσεις του  Βαρουφάκη όπλα για να πλήξει τον πρωθυπουργό. Αλλά προς τι όλα αυτά; Αν κάποιος  θέλει να βγάλει τη χώρα από το ευρώ, δεν έχει παρά να αποδεχτεί τις προτάσεις του κ. Σόιμπλε ή του Eurogroup. Τι θα χρειάζονταν τα συνωμοτικά σχέδια όταν οι εν λόγω προτάσεις έχουν υποβληθεί με τον πιο επίσημο τρόπο;

Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση, εμείς ποτέ δεν κρύψαμε το ενδιαφέρον μας να μελετήσουμε κάθε συμβατική ή εναλλακτική δυνατότητα για να βρούμε λύση  στην οικονομική ασφυξία και το οξύ πρόβλημα ρευστότητας. Ούτε κρύψαμε ποτέ ότι απευθυνθήκαμε παντού, σε όλο τον κόσμο, αναζητώντας χρηματοδοτικές δυνατότητες όχι για να χρηματοδοτήσουμε τη μετάβαση στη δραχμή, όπως με ύποπτη ευκολία γράφουν και ξαναγράφουν κάποια έντυπα, αλλά για να αποφύγουμε το νέο δάνειο και το νέο μνημόνιο, πράγμα το οποίο δυστυχώς δεν πετύχαμε.  Και όταν έρθει η ώρα, η κυβέρνηση έχει να πει πολλά για φίλους και αντιπάλους και με στοιχεία. Επί του παρόντος όμως μια τέτοια συζήτηση δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, αφού τα προβλήματα υφίστανται και οι πληγές  παραμένουν ανοικτές.

Ποιες οι εκτιμήσεις σας σχετικά με τις προοπτικές της οικονομίας και την ύφεση που φέρνει το νέο  Μνημόνιο;

Επί του παρόντος θέλουμε να αναλύσουμε τους υφεσιακούς παράγοντες και να ποσοτικοποιήσουμε τις επιπτώσεις τους, με στόχο να διαμορφώσουμε έναν αναπτυξιακό «οδικό χάρτη» με ορίζοντα τετραετίας.

Εντοπίζουμε τρεις κυρίως παράγοντες: την αβεβαιότητα, τις συνέπειες από τα υφεσιακά δημοσιονομικά μέτρα και, τέλος, τις συνέπειες από την τραπεζική υπολειτουργία. Οι απόψεις των ειδικών συγκλίνουν ότι θα έχουμε μια σχετικά σοβαρή αλλά, ελπίζουμε,  σύντομης διάρκειας ύφεση. Η ύφεση, χωρίς τα όποια αντισταθμιστικά μέτρα, μπορεί να φτάσει αθροιστικά το 4%-5%, ανάλογα και με τις διεθνείς εξελίξεις, και θα κορυφωθεί τους επόμενους 6 με 8 μήνες. Από το δεύτερο εξάμηνο του 2016 θα μπορούσε να αρχίσει η ανάκαμψη.

Με ποιον τρόπο θα μπορούσε αυτή η ύφεση να περιορισθεί; 

Με την ψήφιση της συμφωνίας, την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, τη ρύθμιση του χρέους θα υποχωρήσει η αβεβαιότητα. Οι υφεσιακές τάσεις θα αμβλυνθούν περαιτέρω με τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων και βέβαια με την αποτροπή νέων υφεσιακών μέτρων, την εξασφάλιση ρευστότητας, τη μείωση των επιτοκίων δανεισμού, καθώς και με την εμπροσθοβαρή εκταμίευση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, τη λήψη μέτρων για την απεμπλοκή και την ενθάρρυνση δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων, την εξασφάλιση πρόσθετων πόρων για την αντιμετώπιση της ανεργίας -που θα αυξηθεί- και της ανθρωπιστικής κρίσης.

Στη βάση των μακροοικονομικών δεδομένων που προανέφερα,  θα εντοπισθούν από όλα τα υπουργεία, και σε στενή συνεργασία και διάλογο με κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς, συγκεκριμένα και εξειδικευμένα μέτρα άμεσης και μεσοπρόθεσμης απόδοσης.

Παράλληλα, συνεχίζεται η προετοιμασία -αν και όχι με τους ρυθμούς που θα θέλαμε, λόγω των διαπραγματεύσεων- για το νέο παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο, που θα γίνει κύρια προτεραιότητα μετά την ψήφιση της συμφωνίας. 

Στην ΚΕ προτείνατε την επανίδρυση του ΣΥΡΙΖΑ. Τι σας ώθησε να κάνετε αυτή την πρόταση; Πώς την αντιλαμβάνεστε; Μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ  να τα καταφέρει;

Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν βρίσκεται σε πορεία αποσύνθεσης ούτε διάσπασης. Είναι σε πορεία ανασύνθεσης και ουσιαστικής επανίδρυσής του.

Η συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής έδειξε ότι υπάρχουν πράγματι άτομα που νοιώθουν πρώτα ΚΟΕ και μετά ΣΥΡΙΖΑ. Πρώτα ΔΕΑ, ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ  κλπ και μετά ΣΥΡΙΖΑ. Κάποια από τα άτομα αυτά ίσως  αποχωρήσουν από τον ΣΥΡΙΖΑ, αν και δεν τα διώχνει κανείς. Η ίδια  συνεδρίαση όμως έδειξε ότι ένας πυρήνας του νέου ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει ήδη. Είναι όλοι αυτοί που αισθάνονται πρώτα ΣΥΡΙΖΑ και μετά κάτι άλλο. Είναι όλοι αυτοί και αυτές που βλέπουν πρώτα τη συλλογική ευθύνη και ύστερα τη δική τους ιδιαίτερη φιλοδοξία.

Με πυρήνα αυτό το έμπειρο δυναμικό, ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να ανοιχτεί στη νεολαία, τα κινήματα, τους ενεργούς πολίτες και να επανιδρυθεί στην πράξη σε ένα μεγάλο, δημοκρατικό, πλουραλιστικό αλλά και ενιαίο κόμμα της Αριστεράς, ένα κόμμα των μελών του.

Αν και δύσκολο, λοιπόν, ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί τελικά να τα καταφέρει να βρει τον τρόπο να  στηρίζει την κυβέρνηση χωρίς να χάσει τα κινηματικά και ριζοσπαστικά του  χαρακτηριστικά, να δημιουργήσει ένα νέο παράδειγμα πέρα από τον αναχωρητισμό των ακροαριστερών ομάδων και την ενσωμάτωση της Σοσιαλδημοκρατίας.

Αύριο το απόγευμα, στις 19:00, ομιλία στην παρουσίαση του βιβλίου «Ιστόρηση 50 χρόνων. Από τα κέντρα λήψης αποφάσεων ΠΑΣΟΚ - ΣΥΡΙΖΑ» των Αντώνη Κοτσακά & Χάρη Τσιόκα στην ΕΣΗΕΑ (Αίθουσα «Γεώργιος Καράντζας» - Ακαδημίας 20, Αθήνα) ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
Σήμερα, στις 18:30, στην ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20, Αθήνα) ομιλία στο θεματικό τραπέζι «"Πρώτη φορά Αριστερά". Τι κατάφερε & τι όχι ο "λαός στην εξουσία"; Επιτεύγματα, δυνατότητες & αδυναμίες των δύο αριστερών μεταπολιτευτικών κυβερνητικών εγχειρημάτων (1981, 2015)» στο πλαίσιο του συνεδρίου του ENA Institute for Alternative Policies «1974 – 2024: H εποχή της δημοκρατίας & το μέλλον της»- Πρόγραμμα συνεδρίου: enainstitute.org/event/programma-synedriou-1974-2024-h-epochi-tis-dimokratias-to-mellon-tis/- Δείτε & μέσω livestreaming: www.youtube.com/watch?v=MkIZ-POk1EU ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
Την Παρασκευή το απόγευμα, στην ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20, Αθήνα), ομιλία στο συνέδριο του ENA Institute for Alternative Policies στο θεματικό τραπέζι «"Πρώτη φορά Αριστερά". Τι κατάφερε & τι όχι ο "λαός στην εξουσία"; Επιτεύγματα, δυνατότητες & αδυναμίες των δύο αριστερών μεταπολιτευτικών κυβερνητικών εγχειρημάτων (1981, 2015)».* Περισσότερα για το συνέδριο: enainstitute.org/synedrio/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr