«Ανασυγκροτούμε το Κοινωνικό Κράτος μέσα στην κρίση»

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι,

Θα ήθελα να σας καλωσορίσω σε αυτήν την πρώτη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Κοινωνικής Πολιτικής, εναρκτήρια για το 2017 και πρώτη στο πλαίσιο του σχεδιασμού που έχουμε κάνει για το πρώτο ήμισυ του έτους.

Τοπικές και περιφερειακές δομές στην υπηρεσία του πολίτη

Σήμερα, το θέμα που καλούμαστε να εξετάσουμε είναι εξαιρετικά κρίσιμο και σημαντικό, το έχουμε προετοιμάσει από καιρό. Όπως γνωρίζετε, σήμερα θέλουμε να εγκρίνουμε τα σχέδια δράσης και τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης για την αναδιοργάνωση δομών και υπηρεσιών του Κοινωνικού Κράτους, καθώς για τη δημιουργία νέων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας, που αφορούν άμεσα τον πολίτη. Πρόκειται για τις δομές και τις υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και του Σ.ΕΠ.Ε., τις δομές και τις υπηρεσίες που έχουν να κάνουν με τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, τα Κέντρα Προώθησης Απασχόλησης, τις Τοπικές Μονάδες Υγείας, τα Κέντρα Κοινότητας για την κοινωνική πρόνοια, όπως και τα Κέντρα Υποστήριξης Δανειοληπτών.

Ζητούμενο, λοιπόν, είναι να προσδιορίσουμε με ακρίβεια πότε και πώς ο πολίτης θα έχει πρόσβαση σε αυτές τις δομές και τις υπηρεσίες, πώς και πότε «χειροπιαστά» θα αντιληφθεί τα οφέλη από το σχεδιασμό αυτό. Γιατί εδώ σχεδιάζουμε και υλοποιούμε διαδικασίες με ένα μόνο σκοπό, αυτές να είναι στην υπηρεσία της κοινωνίας, να είναι προσιτές στον πολίτη, να τον διευκολύνουν στις καθημερινές ανάγκες και υποθέσεις του.

 «Όχι άλλη μία μεταρρύθμιση», αλλά προοδευτικές μεταρρυθμίσεις για την κοινωνία

Εκείνο που θα ήθελα να πω, εισαγωγικά, είναι ότι η δουλειά μας ξεκινά από μία διαπίστωση που μας είναι γνωστή. Με ευθύνες δεκαετιών, αλλά και εξαιτίας της εκδήλωσης της κρίσης και της επιβολής των πολιτικών σκληρής λιτότητας τα προηγούμενα χρόνια, η Ελλάδα βρέθηκε σε θέση υστέρησης έναντι σχεδόν όλων των υπόλοιπων ευρωπαϊκών κρατών, ακόμη και σε σχέση με χώρες με κοινά χαρακτηριστικά, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία, σε ό,τι αφορά γενικά την ποιότητα των δημόσιων δομών και υπηρεσιών, αλλά και πιο ειδικά των αντίστοιχων του κράτους πρόνοιας.

Ένα σημαντικό, επίσης, εύρημα διάφορων μελετών, είναι ότι οι μεταρρυθμίσεις που γίνονταν, είτε διότι ήταν μεταρρυθμίσεις απορρύθμισης είτε διότι δεν επέφεραν ωφέλιμα αποτελέσματα για τον πολίτη, κούρασαν ή και απογοήτευσαν. Άρα δεν αρκεί να λέμε «κάνουμε αλλαγές, θα κάνουμε αλλαγές, θα κάνουμε μεταρρυθμίσεις». Η κοινωνία σήμερα θέλει να δει αποτελέσματα, αποτελέσματα προς όφελός της, προωθητικές αλλαγές υπέρ του συλλογικού και του ατομικού συμφέροντος. Όλα τα άλλα την αφήνουν αδιάφορη.

Για τις αιτίες αυτής της κατάστασης είναι προφανές ότι δεν ευθύνεται η παρούσα κυβέρνηση. Γενικά, η κοινωνία έχει συνείδηση ότι τα προβλήματα αυτά έρχονται από μακριά, όμως, ενώ δείχνει αυτή την κατανόηση, ταυτόχρονα δείχνει και μια αδημονία. Παρόλο που αναγνωρίζει ότι έχουμε κάνει ορισμένες εμβληματικές κινήσεις και πολλές άλλες λιγότερο εμφανείς, αλλά ουσιαστικές παρεμβάσεις. Ζητεί περισσότερα γιατί οι ανάγκες είναι περισσότερες. Δεν έχουμε, λοιπόν, περιθώριο για αδράνεια ή αναποτελεσματικότητα.

Αλλιώς είναι ενεργός ο κίνδυνος περαιτέρω συρρίκνωσης της εμπιστοσύνης του κόσμου στην πολιτική, στους θεσμούς κι όχι στενά μόνο στην κυβέρνηση, κρίσης εμπιστοσύνης προς το ίδιο το κοινωνικό κράτος, κι αυτό πρέπει να το αποτρέψουμε.

Ανασυγκροτούμε το Κοινωνικό Κράτος μέσα στην κρίση

Είμαι βέβαιος λοιπόν, ότι όπως και μέχρι τώρα, θα επιδείξουμε προσήλωση στα καθήκοντά μας, συνέπεια κι εγκυρότητα στο σχεδιασμό μας, με έγκαιρη παράδοση των εγχειρημάτων που αναλαμβάνουμε να φέρουμε εις πέρας. Γιατί η προσπάθειά μας αυτή εντάσσεται σε ένα συνολικότερο σχεδιασμό που είναι φιλόδοξος και απαιτητικός, αλλά απόλυτα αναγκαίος και αυτός δεν είναι άλλος από την ανασυγκρότηση του Κοινωνικού Κράτους εν μέσω συνθηκών δημοσιονομικών περιορισμών, υλοποιώντας προοδευτικές τομές, αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που το πελατειακό κράτος του νεοφιλελεύθερου δικομματισμού δεν αποτόλμησε στα χρόνια που υπήρχαν θετικές δημοσιονομικές συνθήκες.

Δημιουργούμε, λοιπόν, νέους θεσμούς, νέες δομές και νέες υπηρεσίες που θα έπρεπε να είχαν γίνει όταν αυτό ήταν οικονομικά εφικτό στο παρελθόν, κι όμως αυτή η κυβέρνηση τις υλοποιεί ακόμη και σε αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες με χαρακτηριστικά παραδείγματα το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης και τη δωρεάν πρόσβαση των ανασφάλιστων στην Υγεία.

Για αυτό η προσπάθειά μας είναι συμβολή στον αγώνα να μην επικρατήσουν άλλες αντιλήψεις, οι οποίες αναζητούν λύσεις στην ιδιωτικοποίηση, στην παράκαμψη του κοινωνικού κράτους και σε άλλα συναφή. Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, η δουλειά που έχει γίνει από τα Υπουργεία και από το συλλογικό αυτό όργανο πρέπει να γίνει ακόμη πιο προσιτή και κατανοητή στους πολίτες και στην καθημερινή ζωή τους.

Χάρτης κοινών αρχών και αξιών για δομές και υπηρεσίες

Τώρα, από τις εργασίες που έχουν γίνει και είχαμε την ευκαιρία να τις δούμε, προκύπτουν σημαντικά κοινά χαρακτηριστικά των δράσεων που σήμερα καλούμαστε να εγκρίνουμε.

  • Πρώτον, σε όλες τις δομές και υπηρεσίες που θα συζητήσουμε υπάρχει η διάσταση της τοπικότητας, προσπαθούμε δηλαδή οι δομές να έχουν έναν τοπικό χαρακτήρα, να είναι παρούσες οι δομές εκεί που ζει ο κόσμος.
  • Ένα δεύτερο κοινό χαρακτηριστικό είναι ότι γίνεται μία προσπάθεια και δίνεται έμφαση στην εξατομίκευση των υπηρεσιών ούτως ώστε αυτός που έχει τη συγκεκριμένη ανάγκη να μπορεί να εξυπηρετηθεί στοχευμένα στις δομές.
  • Τρίτον, δημιουργούνται σημεία πρώτης υποδοχής, κάτι το οποίο λείπει από τη Διοίκηση, εν γένει. Συνήθως, ο πολίτης αντιμετωπίζει μια κατάσταση χαοτική, στο πλαίσιο της οποίας «ο ένας τον στέλνει στον άλλο».
  • Το τέταρτο είναι ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών, η ψηφιακή και τηλεφωνική εξυπηρέτηση των πολιτών ορθά αξιοποιημένες μπορούν να λειτουργήσουν υποβοηθητικά, καθώς η αυτοματοποίηση πολλών υπηρεσιών προσδίδει αμεσότητα και ταχύτητα.
  • Πέμπτον, τέλος, η διαφάνεια και η αποτροπή προσωπικών παρεμβάσεων, διαμεσολαβήσεων είναι βασικός στόχος, διότι είναι τόσο διαποτισμένο από την πελατειακή λογική και πρακτική το σύστημα σχέσεων που δεν πρέπει να θεωρούμε αυτονόητη την επίτευξή τους, αλλά καθημερινά να εργαζόμαστε σε αυτή την κατεύθυνση. Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι οι δομές και οι υπηρεσίες λειτουργούν έτσι ώστε να μη χρειάζονται παρεμβάσεις.

Δεν χρειάζονται ωραιοποιήσεις, αλλά επίγνωση των προκλήσεων και σκληρή δουλειά

Προφανώς, υπάρχουν και προβλήματα και δυσκολίες. Σημειώνουμε τις καθυστερήσεις όταν προκύπτουν πιεστικές ανάγκες για νέο προσωπικό, τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και προβλήματα της δημόσιας διοίκησης, το πρόβλημα ότι οι δομές και οι υπηρεσίες κατά κανόνα εξαρτώνται χρηματοδοτικά από το ΕΣΠΑ και θα πρέπει προοπτικά να βρίσκουμε όσο γίνεται πιο μόνιμες πηγές χρηματοδότησης.

Είναι αναπόφευκτες δυσκολίες προσαρμογής του προσωπικού σε νέα καθήκοντα και υποχρεώσεις, είναι και η απουσία μέχρι σήμερα διοικητικής κουλτούρας, συνεργασίας με τον πολίτη. Και αντίθετα υπάρχει ένα κλίμα δυσπιστίας πολλές φορές το οποίο συναντάμε μπροστά μας.

Όλα αυτά όμως δεν είναι αιτίες παραίτησης, αλλά, αντίθετα, κίνητρα για περαιτέρω προσπάθεια και παραγωγή έργου.

Τελειώνοντας, όμως, θα ήθελα να υπογραμμίσω μερικούς από τους στόχους στους οποίους πρέπει να επιμείνουμε:

  • Ο πρώτος είναι η επίσπευση της υλοποίησης και κυρίως ο ακριβής προσδιορισμός του χρονοδιαγράμματος.
  • Ο δεύτερος είναι η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
  • Ο τρίτος είναι η αξιοποίηση των συνεργειών, καθώς σε πολλές περιπτώσεις η χωροθέτηση μπορεί να είναι κοινή, όπως και η συστέγαση, αλλά και η διασύνδεση, η διάχυση της γνώσης και της πληροφορίας μπορούν να αλληλοσυμπληρώνονται. Πολλά από αυτά θα τα δούμε και στην πορεία, αλλά από τώρα πρέπει να δημιουργήσουμε το αντίστοιχο κλίμα συνεργασίας.
  • Ο τέταρτος είναι η εδραίωση μιας νέας εργασιακής κουλτούρας στο πλαίσιο της οποίας ο στόχος της εξυπηρέτησης του πολίτη είναι προτεραιότητα. Αυτό το μεγάλο πρόβλημα, που ο δημόσιος υπάλληλος κουρασμένος, ταλαιπωρημένος πολλές φορές, εξαιτίας και της κακής οργάνωσης, με το αίσθημα της αδικίας που νιώθει για τον εαυτό του, κοιτά τον πολίτη ως «ένοχο μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου» και αντιστρόφως, πρέπει να το αντιπαλέψουμε, να το υπερβούμε.
  • Πέμπτον, πρέπει να προβλέψουμε κάτι το οποίο, επίσης, λείπει συνήθως από τη Διοίκηση, συστήματα αξιολόγησης και έγκαιρης επιδιορθωτικής παρέμβασης. Δηλαδή πρέπει να δούμε πώς θα εισάγουμε κάποιο σύστημα με το οποίο οι πολίτες, οι εξυπηρετούμενοι, να καταθέτουν τη γνώμη τους, όχι απλώς ένα «κυτίο παραπόνων». Χρειαζόμαστε συστήματα ενεργά.

Τέλος, χρειαζόμαστε όμως και συντονισμένο άνοιγμα στην κοινωνία, ενημέρωση και πληροφόρησή της για όλα όσα γίνονται και την αφορούν είτε ως ομάδες ενδιαφερομένων είτε ως γενικό πληθυσμό.

Με αυτές τις σκέψεις, ας ξεκινήσουμε.

*Εισήγηση στη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Κοινωνικής Πολιτικής

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr