Συνέντευξη στην εφημερίδα Ανατολή και στον δημοσιογράφο Νίκο Σγουρό.
Κύριε Δραγασάκη, γιατί επιλέξατε να κάνετε τώρα τη συγκεκριμένη συνάντηση στην Ιεράπετρα; Ποιος θα είναι ο χαρακτήρας της;
Είναι μια απολογιστική συζήτηση που κρίναμε αναγκαίο να την κάνουμε σε «νεκρό» πολιτικό χρόνο, δεν θέλαμε να συνδεθεί με εκλογικές διαδικασίες. Θέλουμε να κάνουμε μια ψύχραιμη ανάλυση γιατί θεωρούμε ότι τα τελευταία χρόνια ήταν κρίσιμα για τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή. Θέλουμε να μιλήσουμε και σε πιο προσωπικό τόνο, τόσο εγώ όσο και ο βουλευτής κ. Θραψανιώτης, που έτρεξε όλα αυτά τα χρόνια μαζί με τα τοπικά μας στελέχη. Να δούμε τι κάναμε στο Νομό αλλά και στην Ιεράπετρα, από όπου έλκω την καταγωγή μου, γνωρίζοντας προσωπικά τα προβλήματα. Επομένως η συνάντηση θα έχει απολογιστικό αλλά και πολιτικό χαρακτήρα.
Ποιο θεωρείτε εσείς ότι είναι τα σημαντικότερα που καταφέρατε να φέρατε εις πέρας στο Νομό Λασιθίου και ποια δεν καταφέρατε ή δεν προλάβατε να κάνετε;
Αυτό που κάναμε είναι ότι ανατρέψαμε την παράδοση παραγκωνισμού του Νομού Λασιθίου. Στο σχεδιασμό για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, ο Νομός Λασιθίου δεν υπήρχε και για πρώτη φορά με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μπήκε στο «κάδρο» για να γίνουν Σχολές. Επιπλέον σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, στο Ν. Λασιθίου αντιστοιχούσε το 1,5% των χρημάτων που έρχονταν στην Κρήτη, ποσοστό που κάναμε 6%, δηλαδή το πενταπλασιάσαμε. Για πρώτη φορά ο Νομός είδε σημαντική αύξηση σε δημόσιους πόρους, όπως δείχνουν και τα σχετικά στοιχεία. Βεβαίως η υστέρηση παραμένει και για αυτό η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί. Επίσης, θέσαμε προτεραιότητες και βάλαμε μπροστά τα θέματα υγείας. Όταν αναλάβαμε, το 2015, το Νοσοκομείο της Ιεράπετρας ήταν υπό κατάρρευση. Τώρα ολόκληρος ο Νομός έχει αναβαθμιστεί στον τομέα της υγείας. Εστιάσαμε επίσης στον τομέα της ύδρευσης και άρδευσης με συγκεκριμένα έργα (Φράγμα Μπραμιανών, κ.ά.). Αναφορικά με το έργο της προσαγωγού διώρυγας, πέρυσι είχα δώσει στον κ. Δήμαρχο και στον πρόεδρο του ΤΟΕΒ ένα χρονοδιάγραμμα και τους είπα να παρακολουθούν τις σχετικές ημερομηνίες μέρα-μέρα, ώστε όπου κολλάει το έργο, να το ξεκολλάμε. Διότι ενώ ξεκινήσαμε και φτάσαμε στο τέλος, μετά μου αναφέρθηκε ότι πρέπει να γίνουν απαλλοτριώσεις. Δεν αρκεί μόνο η πολιτική βούληση, αν θέλεις να γίνει κάτι. Πρέπει να υπάρχει καθημερινή παρακολούθηση σε συνδυασμό με την πίεση της κοινωνίας. Εμάς μας ικανοποιούσε που ο λαός του Αγίου Νικολάου, της Ιεράπετρας, της Σητείας, διεκδικούσε τα εύλογα αιτήματά του. Ήταν μια πίεση που αξιοποιούσαμε.
Και τι δεν κάνατε ή δεν προλάβατε να αποπερατώσετε στα τέσσερα αυτά χρόνια και στο Λασίθι και ευρύτερα στην Κρήτη;
Αυτό που δρομολογήσαμε αλλά δεν προλάβαμε να κάνουμε είναι το έργο του ΒΟΑΚ και θα αναφερθούμε αναλυτικά σε αυτό στην εκδήλωση. Αν μπορεί να βελτιωθεί ο σχεδιασμός, τότε να βελτιωθεί, αλλά εάν δεν υπάρχει κάτι καλύτερο, τότε ο σχεδιασμός που είχαμε κάνει πρέπει να προχωρήσει ως έχει. Επίσης, σε σχέση με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι στο Ηράκλειο, εμείς θέλαμε να γίνει ένας σχεδιασμός, ένα master plan που λένε οι μηχανικοί, που να περιλαμβάνει όλη την νοτιοανατολική Κρήτη. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να εξεταστεί η σύνδεση της Ιεράπετρας με το νέο αεροδρόμιο από τη νότια πλευρά του νησιού. Επομένως οι ευρύτεροι αυτοί σχεδιασμοί δεν τελείωσαν.
Πώς σχολιάζετε εσείς όλα όσα ακούγονται τους τελευταίους μήνες από το νέο Υπουργείο Υποδομών περί της επιβολής διοδίων για τον ΒΟΑΚ;
Επειδή αυτό είναι κάτι που έχω μελετήσει παλαιότερα για όλη τη χώρα, δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει εντελώς τα διόδια, υπό μία προϋπόθεση: ότι υπάρχουν εναλλακτικοί δρόμοι. Στην υπόλοιπη Ευρώπη μπορείς να πας με 2-3 διαφορετικούς τρόπους σε έναν προορισμό, με τρένο, με αεροπλάνο, με άλλον παρακαμπτήριο δρόμο. Όταν έχεις ένα μονοπώλιο δρόμου και βάλεις διόδια, αυτό δημιουργεί προβλήματα. Ξέρω, βέβαια, ότι υπάρχει και κόσμος που λέει «ας γίνει το έργο και ας πληρώνουμε και διόδια». Εγώ λέω «ας προχωρήσει το έργο και ας συζητηθούν όλα αυτά σε ένα επίπεδο δημοκρατικού διαλόγου με την Περιφέρεια, τα Υπουργεία, με τους πολίτες». Εξάλλου υπάρχουν διόδια μικρά, υπάρχουν διόδια μεγάλα. Το πρώτο είναι ο σχεδιασμός του έργου, το δεύτερο να συμφωνηθεί το μοντέλο χρηματοδότησης, έτσι κι αλλιώς το Δημόσιο θα χρηματοδοτήσει από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Και εκεί μπορεί να δει κανείς ένα συνδυασμό επιλογών. Αλλά θέλει προσοχή γιατί θα πρέπει να υπάρχουν και εναλλακτικοί οδοί ή κοινωνικά κριτήρια.
Τελικά κ. Δραγασάκη μελέτες υπήρξαν για τον ΒΟΑΚ; Ο Υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής τόνισε ότι με το που ανέλαβε τα καθήκοντά του αυτό που βρήκε ήταν «κάποια σκιτσάκια».
Εμείς κάναμε στην Κρήτη συναντήσεις, κατέβηκαν υπουργοί, υπήρξαν ανακοινώσεις, έγιναν διαγωνισμοί, βγήκαν προκηρύξεις. Ο κ. Καραμανλής είναι νέος άνθρωπος και θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικός όταν αναφέρεται σε αυτά τα θέματα.
Η συζήτηση αύριο θα εμπεριέχει και την διεύρυνση του ΣΥΡΙΖΑ και την εγγραφή νέων μελών στην πλατφόρμα isyriza;
Βεβαίως. Θα μιλήσω καταρχήν για το νόημα, για την ανάγκη που υπάρχει. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα κόμμα που έκανε το ιδρυτικό του συνέδριο το 2013. Έπειτα από ενάμιση χρόνο έγινε κυβέρνηση, άρα δεν πρόλαβε να «χτιστεί» όπως θα έπρεπε, να «ριζώσει» στην κοινωνία, να έχει μια παρουσία παντού. Υπάρχει λοιπόν ένα θέμα «μεγαλώματος» του ΣΥΡΙΖΑ. Υπάρχει και ένα θέμα ποιοτικό. Το κόμμα πρέπει να αναβαθμιστεί λειτουργικά. Εμείς είχαμε πει ότι θέλουμε «δημοκρατία των μελών», όχι απλώς δημοκρατία των ομάδων και των τάσεων. Αλλά και προγραμματικά, πρέπει να δούμε με βάση τις νέες προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας. Το ένα κεφάλαιο, λοιπόν, είναι τι κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Το δεύτερο, όμως, είναι ότι απέναντι σε αυτό το οποίο ζούμε χρειάζεται μια ευρύτερη συμπαράταξη, όλων των προοδευτικών δυνάμεων. Άρα, μιλούμε για έναν ΣΥΡΙΖΑ πιο ισχυρό και πιο ελκυστικό, ούτως ώστε να μπορεί ταυτόχρονα να ηγείται μιας ευρύτερης παράταξης. Η οποία παράταξη μπορεί να έχει μέσα και άλλες συλλογικότητες και κόμματα και διάφορες συνεργασίες προκειμένου ο ΣΥΡΙΖΑ να παίξει το ρόλο του «άλλου πόλου», του προοδευτικού πόλου στην πολιτική ζωή.
Θεωρείτε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι και ένα κόμμα σε «κοινοβουλευτική εφηβεία», που προσπαθεί να ωριμάσει πολιτικά;
Γ.Δ.: Με την έννοια ωρίμανση εννοώ ένα κόμμα που αξιοποιεί την πείρα του ειδικά τώρα. Για πρώτη φορά η Αριστερά κυβέρνησε στην Ελλάδα. Έχουμε τώρα μια μεγάλη εμπειρία που πρέπει να συζητήσουμε σοβαρά. Το θέμα είναι τι «μαθήματα» και τι συμπεράσματα βγάζουμε και πως τα ενσωματώνουμε αυτά στην πορεία μας από εδώ και πέρα. Αυτό είναι βασικό στοιχείο ενός ώριμου οργανισμού, να μην κάνεις τα ίδια λάθη κάθε φορά αλλά να μαθαίνει από αυτά.
Στο πλαίσιο αυτό, θα υπάρξουν και αλλαγές (οργανωτικές, κλπ) και στις Τοπικές-Νομαρχιακές Οργανώσεις του ΣΥΡΙΖΑ;
Στην αρχή υπήρχε μια ευρύτερη συζήτηση με πολλές παραλλαγές. Αυτό που τώρα υλοποιούμε είναι ότι κορμός παραμένει ο ΣΥΡΙΖΑ που όμως διευρύνεται. Η Επιτροπή Προγράμματος με πρόεδρο τον Γιώργο Σταθάκη περιλαμβάνει και στελέχη που δεν ήταν από τον ΣΥΡΙΖΑ, στελέχη πολιτικά ή πνευματικοί άνθρωποι από τον ευρύτερο αριστερό και προοδευτικό χώρο. Στην Οργανωτική Επιτροπή που θα κάνει την προετοιμασία και για το Συνέδριο, θα βρίσκονται μέλη της Κ.Ε. του κόμματος αλλά και στελέχη πέρα από το ΣΥΡΙΖΑ που έχουν δραστηριοποιηθεί μαζί του σε διάφορους τομείς. Το ίδιο πρέπει να γίνει και στις Νομαρχιακές Επιτροπές και στις Οργανώσεις βάσης. Εγώ πήγα τις προάλλες στον Δυτικό Τομέα Αθηνών, όπου εκλέγομαι, σε εκδήλωση υποδοχής 100 νέων μελών. Και αυτό είναι το καλύτερο διότι εκεί βλέπεις τον κόσμο συγκεκριμένα, ανθρώπους που έχουν αγωνιστεί σε διάφορους τομείς, είναι δραστήριοι κοινωνικά. Είναι οι άνθρωποι που έρχονται στον ΣΥΡΙΖΑ για να βρουν ένα έντιμο και Αριστερό πλαίσιο. Οι ίδιοι λένε «απογοητευτήκαμε από εκεί που ήμασταν και ερχόμαστε εδώ να βρούμε αυτό που ψάχνουμε». Έναν χώρο αξιών και ανιδιοτέλειας. Επομένως, έτσι θα προχωρήσουμε. Είναι μια υπόθεση που, όπως είπε και ο Αλέξης Τσίπρας, αφορά όλους μας, αφορά τον ίδιο τον πολίτη, δεν είναι μια στενά κομματική υπόθεση.
Ο κ. Τσίπρας θα έλθει τελικώς στα μέρη μας από το νέο έτος;
Ο Τσίπρας έχει επισκεφτεί τα μέρη μας πολλές φορές στο παρελθόν και είμαι βέβαιος ότι θα έρθει και πάλι. Άλλωστε τα 4-5 τελευταία χρόνια ήλθαν πολλοί Υπουργοί για να δουν επί τόπου τα προβλήματα και να δώσουν λύσεις.
Κλείνοντας κ. Δραγασάκη, θα ήθελα από εσάς ένα σχόλιο για το προσφυγικό-μεταναστευτικό που βρίσκεται και πάλι στην πρώτη γραμμή της
Πρέπει να σας πω ότι χαίρομαι που επιτέλους η Ν.Δ. βλέπει ότι το προσφυγικό δεν ήταν ένα πρόβλημα που δήθεν δημιούργησε ή ευνόησε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά είναι ένα πρόβλημα ευρωπαϊκό και παγκόσμιο. Από κει και πέρα πρέπει να δεις την κατεύθυνσή σου και αυτή πρέπει να είναι η αναζήτηση λύσεων στο πλαίσιο της Ευρώπης. Διότι το ένα πρόβλημα είναι από πού έρχονται οι πρόσφυγες (πόλεμοι, πείνα, κλπ) ενώ το άλλο είναι ότι η Ευρώπη προσπαθεί να το αποφύγει. Έτσι αναλογεί σε μας δυσανάλογο βάρος. Άρα από τη μία είναι το ευρωπαϊκό πλαίσιο και από την άλλη οι ανθρωπιστικές αξίες με τις οποίες πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Τώρα η Ν.Δ. έχει δυσκολίες, γιατί επί χρόνια καλλιεργούσε την ξενοφοβία, «χάιδευε» αυτιά. Εγώ δεν θέλω να κάνω στείρα αντιπολίτευση και κρατώ το θετικό ότι ως κοινωνία κατανοούμε σήμερα καλύτερα το πρόβλημα και επίσης κατανοούμε ότι δεν υπάρχει άλλη έξοδος παρά να το αντιμετωπίσουμε με σχέδιο, με ανθρωπισμό, διότι όλα τα άλλα παράγουν παρενέργειες και κάνουν το πρόβλημα χειρότερο.
Γιάννης Δραγασάκης - Yannis Dragasakis
13 ώρες πριν
Εικόνα
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
6 ημέρες πριν
Εικόνα
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
1 εβδομάδα πριν
Εικόνα
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
4 εβδομάδες πριν
«Το καθήκον των αριστερών & προοδευτικών δυνάμεων σε ένα περιβάλλον προκλήσεων & απειλών»
dragasakis.gr
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
4 εβδομάδες πριν
Main - Alexis Tsipras Institute Events
rb.gy
Clifford Chance, Δικηγόρος – εξειδίκευση δίκαιο της ενέργειας & ανταγωνισμόςShare on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
Latest Twetter Feeds
Could not authenticate you.
Newsletter