Άρθρο στην εφημερίδα “ΑΥΡΙΑΝΗ”_Ο νέος νόμος για το ξέπλυμα του βρώμικου χρήματος_

Ο Νέος Νόμος για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος:

ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΠρόσφατα ήρθε προς συζήτηση στη Βουλή το νομοσχέδιο για το «ξέπλυμα» βρώμικου χρήματος. Με το εν λόγω νομοσχέδιο ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο, με σημαντική καθυστέρηση, η σχετική Οδηγία της Ε.Ε. του 2001. Η κυβέρνηση, επιχειρώντας να «αντισταθμίσει» αυτή τη βραδυπορία, πέρασε διατάξεις κατά πολύ αυστηρότερες από όσα προβλέπονται στην Οδηγία.

Εντούτοις, ατυχώς, κατά τη γνώμη μου, δε διεξήχθη στη Βουλή ουσιαστική συζήτηση για τις αιτίες και τις πηγές του βρώμικου χρήματος. Αν δεν αναλυθούν όμως τα αίτια και δεν ανιχνευτούν οι ρίζες του, είναι αδύνατο να εξευρεθούν τρόποι ελέγχου και εκρίζωσης του προβλήματος.

Το βρώμικο χρήμα δημιουργείται, κυρίως, από το εμπόριο ναρκωτικών, το παράνομο ή νόμιμο εμπόριο όπλων και τις μίζες που το συνοδεύουν συνήθως, τη σεξουαλική εκμετάλλευση γυναικών και παιδιών, το σύγχρονο δουλεμπόριο, την αρχαιοκαπηλία κλπ. Στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης αυτά τα εγκλήματα έχουν σήμερα μετατραπεί σε “πολυεθνικές επιχειρήσεις”.

Ο βασικός μηχανισμός διακίνησης, φύλαξης και προστασίας του βρώμικου χρήματος δεν είναι σε σεντούκια ή σκοτεινές αποθήκες. Αντιθέτως, ασύλληπτα ποσά φυλάσσονται πριν διοχετευτούν στην αγορά, σε υπεράκτιες (off shore) εταιρίες με έδρα κράτη – πλυντήρια, ελεγχόμενα από τις ΗΠΑ, τη Βρετανία και την Ολλανδία τα περισσότερα, όπως τα νησιά της Καραϊβικής, τα Στενά της Μάγχης κ.α.

Μέχρι το 2001, οι ΗΠΑ αντιδρούσαν σε κάθε πρωτοβουλία διεθνών οργανισμών για έλεγχο των φορολογικών αυτών παραδείσων. Μετά το χτύπημα της 11η Σεπτεμβρίου, άλλαξαν μεν στάση, αλλά αντί να προχωρήσουν σε μέτρα διαφάνειας των συναλλαγών, συνέδεσαν το πρόβλημα αποκλειστικά με τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Ωστόσο δεν αποτελεί το χρήμα το κύριο στοιχείο στην τρομοκρατία, όπως κι αν την ορίσουμε. 

Η εμπειρία από την εφαρμογή της Οδηγίας σε άλλες χώρες, π.χ. στη Βρετανία, καταδεικνύει ότι έχουμε να κάνουμε με ένα σύστημα γραφειοκρατικό, πολυδάπανο και τελικά αναποτελεσματικό. Εκεί, ο όγκος των αναφορών των τραπεζών προς τις αρχές για δοσοληψίες “υπόπτων” οδήγησε σε μπλοκάρισμα του συστήματος. Αντιστοίχως, στις ΗΠΑ αναφέρονται 13 εκατομμύρια ύποπτες συναλλαγές την ημέρα! Τα αποτελέσματα του ελέγχου στην Ευρώπη είναι αποκαρδιωτικά για τους εμπνευστές του. Ουδείς τρομοκράτης, με ή χωρίς εισαγωγικά, συνελήφθη, παρά μόνο «μικρά ψάρια». Και όμως αυτό το “αντιτρομοκρατικό” πνεύμα διέπει και το υπό συζήτηση νομοσχέδιο και ενισχύει μια τάση για μια κοινωνία του φόβου και της γενικευμένης καχυποψίας.

Ο Συνασπισμός χωρίς να αμφισβητεί την αναγκαιότητα λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση και τον έλεγχο του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος, έδωσε αρνητική ψήφο επί της αρχής στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Θα αναφερθώ συνοπτικά στους κυριότερους λόγους:

1) Το παρόν ν/σ εναρμονισμένο στο “αντιτρομοκρατικό” πνεύμα των καιρών, καθιστά, κατ’ αρχήν, ύποπτα μη κερδοσκοπικά σωματεία, μη κυβερνητικές οργανώσεις, εργατικά, φιλανθρωπικά, περιβαλλοντικά σωματεία, συλλόγους αλληλεγγύης κλπ (άρθρο4, παρ. 4), θέτοντάς τα υπό κάποιο, προς το παρόν, αόριστο σύστημα ελέγχου και εποπτείας, το οποίο θα προσδιορισθεί αργότερα με υπουργική απόφαση. Δεν είναι κατανοητό για ποιο λόγο η κυβέρνηση προτρέχει και πάει πιο πέρα από την Οδηγία, ενώ ειδικά γι’ αυτό το θέμα, σύμφωνα με πληροφορίες, η Ε.Ε. συζητάει την ύπαρξη νέας ειδικής Οδηγίας.

2) Ο κίνδυνος κατάχρησης σε βάρος του νομικού μας πολιτισμού και των δικαιωμάτων είναι σοβαρός. Μια σειρά από επαγγέλματα όπως τραπεζοϋπάλληλοι, χρηματιστές, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, κτηματομεσίτες κλπ, υποχρεώνονται να αναφέρουν ύποπτες συναλλαγές, χωρίς να προσδιορίζεται με σαφήνεια τι ακριβώς λογίζεται ως «ύποπτη συναλλαγή».  Είναι συνεπώς απολύτως βάσιμες οι επιφυλάξεις του νομικού κόσμου σε όλη την Ευρώπη, αλλά και του ΔΣΑ, ο οποίος εκφράζει το φόβο ότι το παρόν ν/σ μπορεί μέσα από μια ανεξέλεγκτη κατάσταση να οδηγήσει σε έναν απέραντο «χαφιεδισμό». (ανακοίνωση 25.10.2005)

3) Το όλο εγχείρημα είναι, κατά βάθος, υποκριτικό, αφού δεν αντιμετωπίζει τις αιτίες, γραφειοκρατικό, δαπανηρό και αναποτελεσματικό, αλλά και επικίνδυνο, αν γίνει καταχρηστική εφαρμογή του νέου νομοθετικού πλαισίου.

Για τους παραπάνω, αλλά και άλλους λόγους, κατά τη γνώμη μου, αυτό το νομοθετικό κατασκεύασμα θα παρουσιάσει πολλά προβλήματα στο πεδίο της πρακτικής εφαρμογής του. Για την άμβλυνση αυτών των προβλημάτων και την αποτροπή καταχρηστικής εφαρμογής του, προτείναμε όπως η “Ανεξάρτητη Αρχή”, που θα έχει την ευθύνη για την υλοποίησή του, να υποβοηθείται στο έργο της από ένα γνωμοδοτικό συμβούλιο στο οποίο να συμμετέχουν εποπτευόμενοι φορείς ή “υπόλογα” επαγγέλματα, όπως τραπεζοϋπάλληλοι, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, χρηματιστές, κτηματομεσίτες κλπ. Έστω και εκ των υστέρων, η συγκρότηση ενός τέτοιου οργάνου ή η διεύρυνση της ανεξάρτητης αρχής με τη συμμετοχή εκπροσώπων των ως άνω φορέων, θα μπορούσε να συμβάλλει στην αποτροπή καταχρηστικής εφαρμογής αυτού του αμφιλεγόμενου νομοθετικού οπλοστασίου.                           

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr