Άρθρο στην εφημερίδα “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ”_Προϋπολογισμός 2007: και ταξικός και αναξιόπιστος_

1. Η κυβέρνηση της ΝΔ και προσωπικά ο Πρωθυπουργός, υποσχέθηκαν αξιόπιστους και διαφανείς προϋπολογισμούς. Δυστυχώς, και οι προϋπολογισμοί της ΝΔ αποδείχνονται αδιαφανείς και αναξιόπιστοι. Πρώτον, διότι η επιταγή του Συντάγματος (άρθρο 79 παρ. 2) -όλα τα έσοδα και τα έξοδα του κράτους να εμφανίζονται στον προϋπολογισμό- δεν τηρείται, όπως κάθε χρόνο, μονότονα, επισημαίνει και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Οι ειδικοί, εκτός προϋπολογισμού, λογαριασμοί, είναι μια μόνο μορφή αυτής της παραβίασης. Δεύτερον, διότι ο προϋπολογισμός, όπως συντάσσεται, δεν αναφέρει τις υποχρεώσεις του κράτους και τα κρυφά χρέη. Για παράδειγμα, το κράτος χρωστάει στο ΙΚΑ 5,4 δις €, σύμφωνα με τον διοικητή του. Αν πληρώνονταν τα χρέη αυτά, θα εμφανιζόταν υψηλότερο έλλειμμα. Τρίτο, διότι η λεγόμενη “δημιουργική λογιστική” είναι ανεξάντλητη σε μεθόδους και τεχνικές.

Οι προϋπολογισμοί αποδείχνονται αναξιόπιστοι και εκ του αποτελέσματος. Το αποδεικνύει η διαχρονική σύγκριση του ελλείμματος και του δημόσιου χρέους. Τα δάνεια, που το κράτος συνάπτει κάθε χρόνο, δε δικαιολογούνται από το “επίσημο έλλειμμα”; Υπάρχει, λοιπόν, και το ανεπίσημο έλλειμμα, η κάλυψη του οποίου επιβάλει πρόσθετο δανεισμό. Σ’ αυτό οφείλεται η διαχρονική αναντιστοιχία ελλείμματος χρέους που επισημαίνει και η Τράπεζα της Ελλάδας.

Το αποδεικνύουν επίσης τα απολογιστικά στοιχεία που, μετά από  χρόνια, υπό την πίεση και της Eurostat, αποκαλύπτουν το πραγματικό έλλειμμα. Αυτό έγινε με όλους τους προϋπολογισμούς των τελευταίων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Αυτό συμβαίνει και σήμερα.

Το 2004, το δημόσιο έλλειμμα, μετά την απογραφή, προσδιορίστηκε στο 5,3%. Τελικά, 2 χρόνια μετά, ανακαλύπτουμε ότι έφτασε στο 7,8%. Το 2005, ο προϋπολογισμός προέβλεπε έλλειμμα 2,8%. Δέκα μήνες μετά, αναθεωρήθηκε στο 3,6%. Ξαναναθεωρήθηκε στο 4,3%. Στον προϋπολογισμό του 2007, ανακαλύπτουμε ότι το έλλειμμα (του 2005 πάντα) διαμορφώθηκε τελικά (;) στο 5,2%. Σε ποιο ύψος θα διαμορφωθεί το έλλειμμα για το 2006 ή το 2007; Αυτό θα το μάθουμε μετά από 2-3 χρόνια και, πάντως, μετά τις εκλογές, όταν τα απολογιστικά στοιχεία θα έχουν ελεγχθεί από τη Eurostat.

Η διατυμπανιζόμενη, συνεπώς, “δημοσιονομική εξυγίανση” είναι στα χαρτιά. Σχηματοποιώντας τα πράγματα, εκτιμώ ότι ένα 50%, τουλάχιστον, του πραγματικού ελλείμματος έχει κρυφτεί κάτω από το χαλί και το άλλο 50% έχει μεταφερθεί στην κοινωνία. Θα εκφραστεί ως έλλειμμα στις τσέπες των εργαζομένων ή ως έλλειμμα υπηρεσιών και κοινωνικών αγαθών.

2. Ο κ. Πρωθυπουργός, υποσχέθηκε επίσης κοινωνικά δίκαιους προϋπολογισμούς. Ποιος πλήρωσε, όμως, τη “δημοσιονομική προσαρμογή”; Τόσο η προηγούμενοι όσο και ο προϋπολογισμός για το 2007, δείχνουν ότι τη “δημοσιονομική προσαρμογή” την πλήρωσαν:

α) Οι μισθωτοί του δημοσίου. Οι αυξήσεις που δίνονται (3,5% για το 2007) αφορούν μόνον τους βασικούς μισθούς, που είναι περίπου 60% των συνολικών αποδοχών. Η αύξηση, συνεπώς, επί των συνολικών αποδοχών, δεν υπερβαίνει το 2% – 2,5%. Όχι μόνο δεν παίρνουν τίποτε από την αύξηση του εθνικού εισοδήματος, αλλά δεν καλύπτεται ούτε ο πληθωρισμός.

β) Οι εργαζόμενοι γενικότερα, οι καταναλωτές, τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, κυρίως γιατί θα καταβάλλουν αυξημένους έμμεσους φόρους.

γ) Οι τομείς της παιδείας, υγείας, κοινωνικής ασφάλισης και πολιτισμού που υποχρηματοδοτούνται με αυξήσεις χαμηλότερες από την αύξηση του εθνικού εισοδήματος.

δ) Οι δημόσιες επενδύσεις που μειώνονται ( ως ποσοστό του ΑΕΠ) κατά μια έως δύο ποσοστιαίες μονάδες, σε σχέση με το μέσο όρο της προηγούμενης δεκαετίας.

Οι θυσίες αυτές θα αρκούσαν για να μηδενισθεί το έλλειμμα. Αυτό, όμως, δε συμβαίνει διότι η κυβέρνηση χρησιμοποίησε τις θυσίες αυτές για να χρηματοδοτήσει τα κέρδη, τα μερίσματα και ισχυρές κοινωνικές ομάδες με γενναιόδωρες φοροαπαλλαγές και άλλες παροχές. Έτσι, σε μια εποχή που τα κέρδη και ο πλούτος αυξάνουν προκλητικά, τα φορολογικά έσοδα από κέρδη, μερίσματα και περιουσίες μένουν στάσιμα ή και μειώνονται. Αντί, λοιπόν, στοιχειωδώς, έστω, δικαιότερους προϋπολογισμούς, έχουμε μια ταξική αναδιανομή εισοδημάτων υπέρ των ολίγων και σε βάρος των εργαζομένων και των κοινωνικών αγαθών.

3. Ο προϋπολογισμός του 2007, ως συμπύκνωση της πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ, δεν εμπνέει καμιά αισιοδοξία για το μέλλον. Προετοιμάζει ακόμη χειρότερες μέρες για την πλειοψηφία του πληθυσμού. Και τούτο γιατί η “ισχυρή ανάπτυξη”, που έχουμε εδώ και μια δεκαετία, με τους όρους που γίνεται, ούτε βιώσιμη είναι ούτε οδηγεί σε άμβλυνση των ανισοτήτων, γεγονός που το αναγνωρίζει ακόμη και ο κ. Γκαργκάνας. Η άμβλυνση των ανισοτήτων, η αντιμετώπιση της φτώχειας, η προστασία του περιβάλλοντος και η αναβάθμιση των δημόσιων υπηρεσιών και των συλλογικών αγαθών δε θα έλθουν ποτέ από μόνα τους, ως αποτέλεσμα της αυτόματης λειτουργίας των αγορών ή της “ανάπτυξης”. Είναι προϋποθέσεις της ανάπτυξης και το νέο περιεχόμενο που η πολύπαθη αυτή έννοια  πρέπει να αποκτήσει.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr