«Δύναμή μας η μεγάλη κοινωνική προοδευτική πλειοψηφία»

Συνέντευξη στο περιοδικό Επίκαιρα και στον δημοσιογράφο Βαγγέλη Παπαδημητρίου.

Ίσως είναι η πρώτη φορά που ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και αξιωματούχοι, διαφωνούν ανοιχτά με τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, στο ζήτημα των εξαγγελιών της ελληνικής κυβέρνησης. Πρόκειται για αλλαγή στάσης που μπορεί να οδηγήσει σε ανατροπή της οικονομικής πολιτικής που επικρατεί στην Ευρώπη ή είναι μία συγκυριακή αντίδραση, τακτικού χαρακτήρα;

Οι αντιθέσεις αυτές δείχνουν, πράγματι, τη σημαντική  αλλαγή που έχει συντελεστεί από πέρυσι μέχρι φέτος. Είναι η πρώτη φορά που ένα ευρύ φάσμα δυνάμεων αντέδρασε σε μία απόφαση του ESM. Αναμφίβολα, είναι μία θετική μετατόπιση, στην οποία έπαιξε σημαντικό ρόλο η παρουσία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Διότι πολλά από αυτά που αφορούν εμάς αποτελούν πρόκριμα για τις ευρύτερες τάσεις που θα επικρατήσουν στην Ευρώπη. Γι’ αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ και η ελληνική κυβέρνηση λειτουργούν  ως σημείο αναφοράς για πολλές προοδευτικές δυνάμεις στην Ευρώπη.

Η εξέλιξη αυτή,  λοιπόν, είναι  σε θετική κατεύθυνση. Δεν είναι απλά ρητορική ή συγκυριακή, αλλά εκφράζει τη ζωτική  ανάγκη για τη συγκρότηση ενός ισχυρού προοδευτικού πόλου, που θα υπερβεί τις παλιές διαχωριστικές γραμμές και θα ηγηθεί του αγώνα για την αλλαγή της κυρίαρχης πολιτικής και το δημοκρατικό μετασχηματισμό της Ευρώπης. Η εμβέλεια, όμως, και το βάθος αυτής της δυναμικής θα εξαρτηθούν από τη συνέπεια των δυνάμεων που τη συγκροτούν και από τη στήριξη που θα βρει σε κινήματα και  στους λαούς.

Υπήρξαν όμως και επίμονες αντιδράσεις  απέναντι στην απόφαση της κυβέρνησης. Πώς τις σχολιάζετε;

Πράγματι, αν και πολλοί υποστήριξαν το δικαίωμα της κυβέρνησης να λάβει τη σχετική απόφαση, κάποιοι ζήτησαν την τιμωρία της κυβέρνησης, επειδή -όπως είπαν- παραβίασε τους κανόνες. Ποιους κανόνες όμως παραβίασε η ελληνική κυβέρνηση; Και αν υπάρχει παραβίαση κανόνων, από ποιον έγινε; Γιατί τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος «πάγωσαν»;

Αλλά και πριν απ’ αυτό, ποιος και γιατί συνέδεσε τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος με τη δεύτερη αξιολόγηση, ενώ, όπως ανάφερε η απόφαση του Eurogroup του Μαΐου, θα έπρεπε να τεθούν σε εφαρμογή αμέσως μετά την πρώτη αξιολόγηση;

Εκείνο το οποίο έκανε η κυβέρνηση αποτελεί κυριαρχικό δικαίωμα της χώρας και εφόσον ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα έχει υπερκαλυφθεί, δεν παραβιάζει τη Συμφωνία, διότι η ύπαρξη της τελευταίας δεν σημαίνει ακύρωση της λαϊκής κυριαρχίας και της δυνατότητας της κυβέρνησης να κυβερνά. Οι όποιες αντιδράσεις ακούστηκαν, υπηρετούν, επομένως, άλλες σκοπιμότητες.

Τι είδους σκοπιμότητες;

Πιστεύω ότι είμαστε αντιμέτωποι με  μια επικίνδυνη τάση, η οποία δεν αφορά μόνο την Ελλάδα. Ο νεοφιλελευθερισμός είχε εξαρχής το σπέρμα μιας επιστροφής  σε ένα, από πολλές απόψεις, αρχαϊκό και τιμωρητικό καπιταλισμό, στον οποίο η αποτυχία και η παρέκκλιση τιμωρούνται. Η τάση αυτή έγινε κυρίαρχη μετά το ξέσπασμα της κρίσης. Δεν έχουν άδικο, λοιπόν, όσοι υποστηρίζουν ότι ζούμε τη φάση ενός «τιμωρητικού νεοφιλελευθερισμού», στον οποίο η τιμωρία και η απειλή της τιμωρίας  αποτελούν μηχανισμούς επιβολής πειθαρχίας, με το φόβο να παίρνει τη θέση της αλληλεγγύης.

Από τη σκοπιά αυτών των αντιλήψεων ο Πρωθυπουργός, η ελληνική κυβέρνηση, η χώρα συνολικά πρέπει να τιμωρηθούν, διότι τόλμησαν να κάνουν κάτι που ακόμη και αν δεν παραβιάζει κάποιους τυπικούς κανόνες, αποτελεί ένα «αμάρτημα», μια εκτροπή που πρέπει να τιμωρηθεί προς συμμόρφωση του παραβάτη και παραδειγματισμό των κοινωνιών. Εδώ, όμως, αρχίζουν οι αμηχανίες και οι αντιφάσεις. Διότι αν το δόγμα αυτό επικρατήσει, ο σημερινός θύτης μπορεί να είναι το αυριανό θύμα, ο τιμωρός θα είναι τιμωρούμενος.

Το θέμα είναι ακόμη πιο σοβαρό, διότι δεν αφορά μόνο τα κράτη και τις κυβερνήσεις. Οι οπαδοί του τιμωρητικού νεοφιλελευθερισμού θέλουν να αναμορφώσουν ολόκληρες  τις κοινωνίες στη βάση της τιμωρητικής λογικής. Πίσω από τις διαμάχες,  λοιπόν, γύρω από το «έκτακτο βοήθημα» βρίσκεται  ένα πολύ σοβαρότερο ζήτημα που αφορά στο χαρακτήρα των κοινωνιών, την προοπτική της Ευρώπης.

Η ΝΔ αρχικά θα υπερψήφιζε, αλλά τελικά επέλεξε το «παρών» για το βοήθημα στους συνταξιούχους. Ένα σχόλιο;

Και η ΝΔ διχάστηκε. Ένα τμήμα της υιοθέτησε τη λογική «ό,τι πουν οι δανειστές». Αν το εγκρίνουν, τότε δώστε το βοήθημα. Όμως, όπως είπαμε, οι δανειστές δεν είχαν ενιαία θέση. Η ΝΔ, λοιπόν, ταυτίστηκε με τις πιο ακραίες απόψεις, με τους φορείς της τιμωρητικής λογικής. Ένα άλλο τμήμα συνειδητοποιεί ότι αυτή η στάση εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους και για την κοινωνία και για τη χώρα και γι’ αυτό αναγνωρίζουν την ανάγκη «εθνικής συνεννόησης» σε κάποια, τουλάχιστον, θέματα.

Ειπώθηκε, τελευταία, πως «αν κάνουμε μόνοι μας όσα μας ζητούν και ακόμη περισσότερα», θα ανοίξει ο δρόμος για να προχωρήσουμε μπροστά…

Υπάρχουν πολλά που έπρεπε και πρέπει να τα κάνουμε μόνοι μας. Αλλά ακόμα και το να δεχόμασταν άκριτα ό,τι θα μας ζητούσαν, θα προϋπέθετε πως ό,τι θα μας ζητούσαν θα ήταν σωστό, δίκαιο και σύμφωνο με το ευρύτερο κοινωνικό και εθνικό συμφέρον. Αλλά έτσι λειτουργεί η Ευρώπη σήμερα;

Η ως τώρα εμπειρία και οι καταστροφικές συνέπειες του πρώτου και του δευτέρου μνημονίου, αλλά και ο ασύμμετρος πόλεμος που δεχτήκαμε το πρώτο εξάμηνο του 2015, δείχνουν πόσο αφελής, αλλά και επικίνδυνη είναι αυτή η λογική.

Στην πραγματικότητα αυτό που επιδιώκουν ορισμένοι είναι η ενοχοποίηση κάθε διαπραγμάτευσης, κάθε διεκδίκησης, κάθε αντίστασης. Ασφαλώς, η συμμετοχή στην ΕΕ απαιτεί την αποδοχή των κανόνων με τους οποίους λειτουργεί, ακόμη και αν δεν συμφωνούμε με αυτούς, όπως και συνέπεια προς τις υποχρεώσεις και τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνουμε. Όμως, τούτων δοθέντων, η  διαρκής διαπραγμάτευση, η οργανωμένη διεκδίκηση, η τεκμηριωμένη αντίσταση δεν είναι κάποιου είδους απόκλιση από τον ευρωπαϊκό κανόνα, αλλά τρόπος λειτουργίας των κανόνων.

Όπως υποστηρίζουν ορισμένοι, αν το ΔΝΤ αποχωρήσει, θα χαθεί ένας ισχυρός σύμμαχος στο αίτημα για σημαντική μείωση του χρέους, με το ζήτημα να βρίσκεται ουσιαστικά στα «χέρια» της Γερμανίας, που επιθυμεί περιορισμένες παραχωρήσεις στο ζήτημα αυτό. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;

Εξαρχής, η δική μας θέση ήταν ότι η ελληνική κρίση είναι διπλή: Και ελληνική και ευρωπαϊκή. Για το λόγο αυτό υποστηρίζαμε την άποψη πως η λύση πρέπει να δοθεί μέσω των ευρωπαϊκών θεσμών. Η συμμετοχή, λοιπόν, του ΔΝΤ δεν ήταν δική μας επιλογή. Κατ’ αντιστοιχία κατανοούμε ότι και το τι θα κάνει το ΔΝΤ σήμερα δεν είναι θέμα που μπορεί να κριθεί με κριτήρια που αφορούν στενά τη δική μας περίπτωση, καθώς η αποχώρηση του Ταμείου από το ελληνικό πρόγραμμα θα σήμαινε αποχώρηση συνολικά από την Ευρώπη. Και ενδεχομένως εκείνοι που επιμένουν να παραμείνει το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, ίσως το κάνουν για να βρίσκεται το Ταμείο σε ετοιμότητα σε περίπτωση που χρειαστεί γι’ άλλες χώρες της Ευρώπης. Ακριβώς γι’ αυτό, το πρόβλημα μας υπερβαίνει και η θέση της κυβέρνησης είναι ότι είτε μείνει είτε όχι το ΔΝΤ, το ζητούμενο είναι να μην θέτει προσκόμματα. Και η διαπίστωση που κάνουμε είναι ότι ενώ μέχρι τώρα οι πιέσεις σε ό,τι αφορά τη μείωση του χρέους -όπως εκ του αποτελέσματος  προκύπτει- έχουν κυρίως  ρητορικό χαρακτήρα, δεν συμβαίνει το ίδιο με τις πιέσεις του  για πρόσθετα μέτρα.

Η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση πως καθυστερεί αδικαιολόγητα για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης με αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία. Τι απαντάτε;

Η αξιωματική αντιπολίτευση οδεύει σε ολισθηρό δρόμο, γιατί αν για τα πάντα φταίει η κυβέρνηση, τότε στη συνείδηση της δεν υπάρχουν θεσμοί ή αιτήματα που προσκρούουν στο γενικότερο εθνικό και κοινωνικό συμφέρον. Όποιος μιλά για καθυστερήσεις, θα πρέπει να παίρνει θέση και για τις αιτίες των καθυστερήσεων αυτών. Αυτή τη στιγμή, όλη η Ευρώπη αναγνωρίζει ότι σε ό,τι αφορά τη δεύτερη αξιολόγηση, η κυβέρνηση έχει υλοποιήσει τις υποχρεώσεις της και οι πάντες κατανοούν ότι η μοναδική πηγή καθυστερήσεων είναι οι αποκλίνουσες στρατηγικές των δανειστών. Η ΝΔ, λοιπόν, θα πρέπει να πάψει να κρύβεται και να μάθει να αναλαμβάνει τις ευθύνες της.

Οι Θεσμοί ζητούν την διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων στο ύψος του 3,5% του ΑΕΠ και μετά το 2018. Ποια είναι η πρόταση της κυβέρνησης;

Η δική μας πρόταση ξεκινά από την κοινή διαπίστωση ότι υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα είναι ανέφικτα για μακρές χρονικές περιόδους. Αυτό ιδίως ισχύει για μια οικονομία όπως η ελληνική, που έχει βγει από μακρά ύφεση. Επίσης ξεκινάμε από την κοινή διαπίστωση ότι βιώσιμα πλεονάσματα μπορούν να υπάρξουν στη βάση μιας ισχυρής και διατηρήσιμης ανάπτυξης. Επομένως, η συζήτηση για τα πρωτογενή πλεονάσματα δεν μπορεί να γίνει ερήμην των ρυθμών ανάπτυξης. Άρα, η πρώτη δική μας πρόταση για την περίοδο μετά το 2018 είναι ότι η όποια συμφωνία για πρωτογενή πλεονάσματα πρέπει να περιλαμβάνει και τη διάσταση της ανάπτυξης και της απασχόλησης, καθώς και ενδεχομένων πολιτικών που θα μπορούσαν να ενισχύσουν την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η δεύτερη πρότασή μας είναι μέρος του πλεονάσματος, όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Οικονομικών, να διατεθεί για στοχευμένες δράσεις, όπως ενίσχυση της εξωστρέφειας, η στοχευμένη μείωση της φορολογίας κ.ά.

Η αντιπολίτευση όμως σας κατηγορεί ότι έχετε δεσμευτεί για πλεονάσματα 3,5% για πολλά χρόνια μετά το 2018…

Πρόκειται περί ψέματος. Αν η κυβέρνηση είχε ήδη δεσμευθεί σε αυτούς τους στόχους των πλεονασμάτων, προς τι η συζήτηση; Γιατί τότε ασκούνται πιέσεις;

Τελευταία, γίνεται λόγος για το πως πρέπει το πολιτικό σύστημα να διαχειριστεί το φαινόμενο της Χρυσής Αυγής. Η άποψή σας;

Η Χρυσή Αυγή είναι μία υπόδική οργάνωση, φορέας απόψεων, αντιλήψεων και πρακτικών που είναι εχθρικές προς τη Δημοκρατία. Πρόκειται για ένα μόρφωμα το οποίο καταφεύγει συστηματικά στην ψευδολογία και τη βιαιοπραγία για να δικαιολογήσει την πολιτική του ύπαρξη, ενώ αποτελεί κλασική έκφραση του φαινομένου της πατριδοκαπηλίας στη χώρα μας Η ιστορική πείρα έχει αποδείξει ότι αυτού του είδους τα πολιτικά μορφώματα έχουν καταστροφικές επιπτώσεις για τις χώρες που έχουν αναπτυχθεί και ως εκ τούτου κινούνται ενάντια όχι μόνο στα λαϊκά, αλλά και στα ευρύτερα εθνικά συμφέροντα λόγω του πολιτικού τυχοδιωκτισμού τους. Επομένως, θεωρώ ότι χρειάζεται διαρκής προσπάθεια για την αποκάλυψη του αληθινού χαρακτήρα τους, πειστική αντίκρουση της προπαγάνδας και των ψευδολογιών τους, αποφασιστική στάση απέναντι στις βιαιοπραγίες και τη τρομοκρατική τους δράση και κυρίως, αντιμετώπιση των κοινωνικών και πολιτισμικών αίτιων που δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για τη δράση τους.

Κλείνουν σχεδόν δύο χρόνια από την ανάληψη της κυβερνητικής εξουσίας. Τελικά μήπως τα περιθώρια για μια αριστερή κυβέρνηση είναι περιορισμένα;

Τα «περιθώρια» για μία αριστερή κυβέρνηση διαμορφώνονται πάντοτε όχι μόνο σε εθνικό, αλλά και σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Μάλιστα αυτά τα τρία επίπεδα αλληλεπιδρούν, αλλά με τρόπο όχι πάντα ανάλογο ή συγχρονισμένο κι αυτό δεν πρέπει να το λησμονούμε, προβαίνοντας ενίοτε σε απλουστευτικές εκτιμήσεις. Στη βάση αυτή, η έως τώρα προσέγγισή μας στο θέμα της διαπραγμάτευσης, μεταξύ άλλων, στοχεύει στη δημιουργία ρηγμάτων στη γενικότερη συναίνεση, στην απελευθέρωση πολιτικών δυνάμεων για την αμφισβήτηση των απόψεων του «τιμωρητικού νεοφιλελευθερισμού», στην ανάδειξη διαφορετικών εκδοχών για το μέλλον της Ευρώπης. Δίνουμε μία μάχη για να διευρύνουμε το χώρο κίνησής μας.

Αυτό όμως μπορεί να συμβεί μόνο από τη θέση της κυβέρνησης;

Κοιτάξτε, αυτό είναι εφικτό εφόσον βρισκόμαστε στην κυβέρνηση ή τη διεκδικούμε. Η παγίδευση πολλών αριστερών δυνάμεων στην αναμονή των ευνοϊκών συνθηκών, έχει καλλιεργήσει απόψεις αριστερού «αναχωρητισμού» οι οποίες εν τέλει αρνούνται την κυβερνητική δυνατότητα. Δεν το δέχομαι αυτό! Τις ευνοϊκές συνθήκες προσπαθείς να τις δημιουργείς με ρήξεις και συμβιβασμούς και με μία διαρκή προσπάθεια συγκρότησης συμμαχιών σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Είναι διαρκές εγχείρημα το οποίο προϋποθέτει την αναγνώριση των δυσκολιών και απαιτεί αποφασιστικότητα, υπομονή και επιμονή για την υπέρβασή τους.

Τι συμπεράσματα εξάγετε εσείς σήμερα από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ για το 2016;

Μέρα με τη μέρα κατακτάμε καλύτερη γνώση του περιβάλλοντος και των αναγκαιοτήτων της διακυβέρνησης και συγκροτούμε τις αριστερές απαντήσεις στα προβλήματα που αναδύονται. Δύναμή μας είναι η μεγάλη κοινωνική προοδευτική πλειοψηφία, η οποία απαιτεί την αλλαγή και την απομάκρυνση από πρακτικές περασμένων δεκαετιών.
Μέλημά μας είναι αυτή η μεγάλη πλειοψηφία να μετασχηματιστεί σε μια συνειδητή κοινωνική συμμαχία με την αντίστοιχη πολιτική έκφραση. Ορίζοντας μας δεν είναι η διαχείριση του παρόντος με όρους του παρελθόντος, αλλά η καλλιέργεια μιας αριστερής κυβερνησιμότητας με στόχο την κοινωνική αλλαγή, το μετασχηματισμό της κοινωνίας.

Μπορείτε να προσδιορίσετε την αριστερή κυβερνησιμότητα;

Η αριστερή κυβερνησιμότητα σημαίνει ένταξη του επιμέρους και του καθημερινού σε ένα σχέδιο για την αλλαγή της κοινωνίας μαζί και του ίδιου του τρόπου διακυβέρνησης. Είναι η δίκαιη ανάπτυξη και το νέο αναπτυξιακό υπόδειγμα, που θα επιτρέπουν την αξιοποίηση των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας και τη δικαιότερη διανομή του παραγόμενου πλούτου. Είναι η πολιτική του νέου κοινωνικού κράτους που σημαίνει την ανάπτυξη νέων μορφών άσκησης της εξουσίας και διαχείρισης της διοίκησης και την ανάδυση μιας νέας σχέσης ανάμεσα στον πολίτη και το κράτος. Αυτές είναι διαδικασίες που εξελίσσονται και έχουν μέσα τους το σπόρο της αλλαγής του κοινωνικού υποδείγματος, η οποία άλλωστε είναι και ο βασικός μας πολιτικός στόχος. Η αλλαγή του τρόπου με τον οποίο ο καθένας μας σκέφτεται και δρα. Όλα αυτά αλληλεπιδρούν με τις προσπάθειες στον ευρωπαϊκό στίβο∙ το ένα τροφοδοτεί το άλλο. Είναι αυτά που νοηματοδοτούν το εγχείρημα του ΣΥΡΙΖΑ, είναι αυτά θέτουν τους στόχους για την κυβέρνησή μας για τη χρονιά που έρχεται.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr