«Κράτος υποστηρικτικό και όχι τιμωρητικό για τους δανειολήπτες»

Εισήγηση κατά τη διάρκεια του Σεμιναρίου των υπαλλήλων των Κέντρων και Γραφείων Ενημέρωσης & Υποστήριξης Δανειοληπτών της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Καλημέρα σας.

Είχαμε πει να αξιοποιήσουμε την παρουσία σας εδώ περισσότερο για να ανταλλάξουμε διαπιστώσεις και εμπειρίες του καινούργιου θεσμού ή της δράσης που κάνουμε.

Επί του γενικού, θα ήθελα να επισημάνω ότι μιλάμε για μια κληρονομιά της κρίσης. Η κρίση ξεπερνιέται, αλλά οι κοινωνικές της συνέπειες παραμένουν, και μια από αυτές είναι το βάρος του ιδιωτικού χρέους. Δημιουργείται, έτσι, ένα χάσμα στην κοινωνία, κάποια τμήματα βγαίνουν από την κρίση, έχουν δουλειά, σιγά-σιγά θα δουν και το εισόδημά τους να βελτιώνεται, αλλά υπάρχουν και κοινωνικές ομάδες που είναι παγιδευμένες στο χρέος, είτε χρωστούν στις τράπεζες είτε στην εφορία, είτε στα ταμεία και για αυτό το πρόβλημα είναι κοινωνικό πρόβλημα και ως τέτοιο αντιμετωπίζεται από την αρχή.

Θα έλεγα, μιλώντας και με τους Θεσμούς όλα αυτά τα χρόνια με τις διαπραγματεύσεις και βλέποντας και το θέμα κάπως θεωρητικά, ότι υπάρχουν δύο αντιλήψεις για το ρόλο του Κράτους απέναντι σε αυτό το πρόβλημα. Η μία αντίληψη θεωρεί ότι το Κράτος πρέπει να δράσει με ένα τρόπο τιμωρητικό, θεωρώντας ότι αυτοί που χρωστούν, χρωστούν γιατί φταίνε οι ίδιοι, επομένως κατά κάποιο τρόπο πρέπει να τιμωρηθούν, ώστε να αποκτήσουν όπως λένε ορισμένοι «payment culture» «σωστή συνήθεια-νοοτροπία πληρωμών». Επίσης, το επιχείρημά τους είναι ότι αν βοηθάμε αυτούς που χρωστούν, έχουν προβλήματα κλπ, τότε δημιουργείται ένας ηθικός κίνδυνος, ότι δημιουργείς ένα κίνητρο για κάποιον να μην πληρώνει τις υποχρεώσεις του, γιατί θα έρθει κάποια στιγμή το κράτος να τον βοηθήσει.

Εμείς έχουμε διαφορετική άποψη απέναντι σε αυτό. Υπάρχουν θέματα, υπάρχουν κάποιοι που από σύστημα ή από σκοπιμότητα ή από δόλο δεν είναι εντάξει απέναντι στις υποχρεώσεις τους, αλλά η μεγάλη μάζα του κόσμου βρέθηκε σε κατάσταση υπερχρέωσης λόγω απότομης αλλαγής των συνθηκών. Πήρε κάποιος ένα δάνειο υπολογίζοντας ότι θα έχει τη δουλειά του, χάνει τη δουλειά του και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το δάνειό του. Κάνει κάποιος μια επιχείρηση με ένα σχεδιασμό, εκτιμά από αυτά που ακούει ότι η οικονομία είναι σε άνοδο, τότε υπήρχε μια ιδεολογία ότι η οικονομία είναι ισχυρή, και αποδείχθηκε ότι ήταν λανθασμένος σχεδιασμός. Ακόμα και στις περιπτώσεις που υπάρχει και ατομική ευθύνη, εμείς είμαστε της άποψης ότι πρέπει να κινηθούμε με την λογική της δεύτερης ευκαιρίας, με τη λογική των πολλαπλών ευκαιριών.

Είμαστε της λογικής ενός υποστηρικτικού Κράτους, ενός κράτους που δεν τιμωρεί, αλλά προσπαθεί να βρει διεξόδους και λύσεις. Όχι με την έννοια της φιλανθρωπίας, αλλά με την έννοια που προανέφερα, του κοινωνικού προβλήματος. Αν ένα κομμάτι της κοινωνίας είναι παγιδευμένο στα χρέη, αυτό έχει ευρύτερες συνέπειες, δεν αφορά μόνο τους ίδιους. Δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος. Αν η οικογένεια χρωστάει το στεγαστικό, προφανώς κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί μετά νέο δάνειο ή να φτιάξει νέο σπίτι. Αν η επιχείρηση δεν έχει ασφαλιστική ή φορολογική ενημερότητα δεν μπορεί να επεκταθεί, ακόμα και αν η κατάσταση βελτιωθεί. Οπότε αν εμείς βοηθήσουμε και ξεμπλοκάρει το πράγμα ο φαύλος κύκλος μπορεί να γίνει ενάρετος κύκλος. Δηλαδή παίρνει φορολογική ενημερότητα, παίρνει ασφαλιστική ενημερότητα, μπορεί να ρυθμίσει το χρέος του, μπορεί να ανοίξει μια δουλειά, μπορεί να προσλάβει κόσμο κλπ. Άρα υπάρχει κοινωνικό όφελος από αυτή την υποστηρικτική πολιτική που περιγράφω .

Εμείς λοιπόν από την αρχή είδαμε το πρόβλημα σε αυτές τις διαστάσεις και κάναμε μια προσπάθεια, διότι το πρόβλημα, το ξέρετε καλύτερα από εμένα, δεν είναι από τα εύκολα. Δεν μπορείς εύκολα να διαγράφεις χρέη, διότι τη διαγραφή του χρέους θα πρέπει κάποιος τελικά να την επωμιστεί. Αλλά είδαμε κάποιες παγιδεύσεις και προσπαθήσαμε σιγά σιγά, μία-μία να τις αντιμετωπίζουμε.

Υπήρχε μια μεγάλη κατηγορία οφειλετών που είχε πάρει δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου. Πυρόπληκτες περιοχές στην Ηλεία, κάτω στη Μεσσηνία με σεισμούς παλιότερα κλπ., τεράστια ποσά είναι αυτά. Νομίζω ότι αυτά τα έχουμε λύσει, τα έχουμε δρομολογήσει, τα έχουμε ξεμπλοκάρει και τα έχουμε γενικά ρυθμίσει.

Υπάρχει μια άλλη ομάδα μεγάλη με δάνεια του ΟΕΚ και εκεί υπήρχαν παγιδεύσεις, ασάφειες και εμπλοκές. Και σε αυτές τις περιπτώσεις στη μεγάλη πλειοψηφία έχουμε βρει λύσεις, ίσως υπάρχουν κάποια επιμέρους θέματα που τα συζητάμε τώρα.

Και βέβαια μετά, είναι ο όγκος των στεγαστικών και των επιχειρηματικών δανείων όπου δημιουργήσαμε το σύστημα του εξωδικαστικού μηχανισμού, το οποίο είναι καινούργιο σύστημα, το οποίο όταν το κάναμε, μας προειδοποίησαν ότι θέλει χρόνο για να ωριμάσει, διότι υπάρχουν αντιτιθέμενα συμφέροντα. Η λογική είναι να ρυθμίζουμε όλα τα χρέη ταυτόχρονα από τράπεζες, Υπουργείο Οικονομικών, ασφαλιστικά ταμεία, αλλά στην πράξη εμφανίζονται πράγματι αντιτιθέμενα συμφέροντα. Ο συνδυασμός τώρα των 120 δόσεων και του εξωδικαστικού μηχανισμού ελπίζουμε να βοηθήσει, αρά για αυτό μιλάμε για μια διαρκή προσπάθεια. Κάθε τόσο κάνουμε τροποποιήσεις για να κάνουμε πιο ευέλικτα τα συστήματα, πιο φιλικά.

Σε σχέση με την υποστήριξη που παρέχουμε είναι και αυτό ένα ανοικτό θέμα, δηλαδή αρχίσαμε με μια διευκόλυνση που προσπαθούσαμε να κάνουμε με διάφορες ρυθμίσεις, δόσεις και λοιπά. Με τον τελευταίο νόμο για το Νέο Πλαίσιο Προστασίας της Πρώτης Κατοικίας θα μπούμε σε μια πολιτική η οποία πανευρωπαϊκά είναι καινούργια. Το Κράτος παρεμβαίνει επιδοτώντας και μέρος των δόσεων εκείνων που δεν μπορούν να τα πληρώσουν. Αυτό είναι ένα καινούργιο και αρκετά ισχυρό στοιχείο, βεβαίως για εκείνους που πράγματι δεν μπορούν να πληρώσουν. Επίσης, προσπαθήσαμε να επιτύχουμε επιμήκυνση των ρυθμίσεων, μείωση του επιτοκίου κ.α. Αλλά αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι είναι και αυτό ανοικτό θέμα. Αν δούμε ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι που μπορούμε να βοηθήσουμε, θα τους μελετήσουμε και θα τους εξετάσουμε.

Τα κέντρα υποστήριξης δανειοληπτών είναι μια καινούργια υπηρεσία προς τους πολίτες και πρέπει να παρατηρήσουμε ότι διεθνώς αυτές οι μορφές εξυπηρέτησης αυξάνουν. Παλιά όταν πρωτοήρθαν τα ΚΕΠ, είχαν να κάνουν με τη γραφειοκρατία και τα χαρτιά και βοήθησαν. Τώρα που ψηφιοποιούμε το δημόσιο αυτό το κομμάτι σχεδόν θα εξαλειφθεί. Δηλαδή η φιλοδοξία είναι να έχουμε ένα δημόσιο, τα δικαστήρια χωρίς χαρτιά και αυτό είναι εφικτό. Παλιά, το να ανοίξεις μια επιχείρηση ήταν ένας μπελάς, τώρα σε 2 λεπτά ιδρύονται επιχειρήσεις λόγω της δυνατότητας που δίνει η ψηφιακή τεχνολογία. Και αυτό θα επεκταθεί. Ενώ λοιπόν η κατηγορία υπηρεσιών εξυπηρέτησης των πολιτών χάνει τη βαρύτητα που είχε στο παρελθόν, γίνεται εντονότερη σε άλλες μορφές βοήθειας, όπως είναι οι συμβουλευτικές υπηρεσίες .

Παραδείγματος χάριν, τώρα είναι σχεδόν έτοιμος ένας νόμος για τις μικροπιστώσεις. Μικροπιστώσεις δεν σημαίνει απλώς μικρά δάνεια, διότι και η τράπεζα δίνει μικρά δάνεια. Το νέο μοντέλο που προσπαθούμε να εφαρμόσουμε είναι στα δάνεια να μην ζητούνται εγγυήσεις, δηλαδή να βάλει υποθήκη κάποιος το σπίτι του. Αντί για υποθήκη θα υπάρχει μια συμβουλευτική διαδικασία. Μια βιοτεχνία θέλει να πάρει ένα μικρό δάνειο μέχρι 10-20.000 ευρώ, θα το πάρει, αλλά θα έχει ένα σύμβουλο ο οποίος θα δει αν έχει business plan, αν τα λεφτά θα αποδώσουν, ούτως ώστε και ο επιχειρηματίας να πετύχει σε αυτό που θέλει να κάνει και τα χρήματα να μπορέσουν να επιστραφούν. Άρα θα έχουμε συμβούλους με κάποιο σύστημα οι οποίοι θα κάνουν αυτή τη δουλειά.

Ένα άλλο παράδειγμα, έχουμε πάρει πάρα πολλά μέτρα για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, αλλά πολλές φορές μια μικρή και μεσαία επιχείρηση δεν ξέρει ποια είναι αυτά τα μέτρα . Μπορεί να είναι ένα πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. Μπορεί να είναι ένας νόμος που προσφέρει κάποιες δυνατότητες, μπορεί να είναι ένα πρόγραμμα του ΟΑΕΔ, μπορεί να είναι διάφορα πράγματα, βγαίνουν διαρκώς τέτοια προγράμματα. Τώρα λοιπόν θα δημιουργήσουμε μια υπηρεσία εξατομικευμένης υποστήριξης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, θα λειτουργεί μέσα στα επιμελητήρια με νέο προσωπικό που θα προσληφθεί, λίγα αλλά καλά εκπαιδευμένα άτομα, που θα πηγαίνει μια μικρή επιχείρηση και ανάλογα με το τι θέλει η επιχείρηση, θα την ενημερώνει το εκάστοτε στέλεχος, τι να κάνει, τι προγράμματα υπάρχουν και πως μπορεί να τη βοηθήσει. Θα έχει ένα είδος συμβουλευτικής υπηρεσίας προς τον επιχειρηματία.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να δούμε και το δικό σας ρόλο. Αρχίζουμε με μια βοήθεια προς τους δανειολήπτες, αλλά φιλοδοξούμε σε λίγα χρόνια αυτό να μη χρειάζεται τόσο πολύ και είτε να μετατραπεί σε συμβουλευτική υπηρεσία σε κάποιον που σκέφτεται να πάρει δάνειο, ώστε να αποτρέψουμε παγιδεύσεις του μέλλοντος, είτε να βρούμε και άλλες μορφές υπηρεσιών που και εσείς θα μπορούσατε να εντοπίσετε, ώστε να τις οργανώσουμε.

Επομένως θα ήθελα να σας ενθαρρύνω να κατανοήσετε τη δουλειά σας, όχι απλώς ως μια διεκπεραίωση, που είναι πολύ σημαντικό να εξυπηρετήσουμε κόσμο, αλλά ως μια διαδικασία κατανόησης των αναγκών της κοινωνίας και των πολιτών, ούτως ώστε να μπορέσουμε να γίνουμε και εσείς και εμείς πιο χρήσιμοι στο μέλλον.

Θα χαρώ να ακούσω τις δικές σας εμπειρίες ή προβλήματα που πρέπει ο Υπουργός να ξέρει ή και κάποιο θετικό παράδειγμα από τη δουλειά σας.

 

Ευχαριστώ.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr