Συνέντευξη στην εφημερίδα “ΑΥΓΗ”: Όχι στις ιδιωτικοποιήσεις, με σχέδια υπέρ της δημόσιας επιχειρηματικότητας

Όχι στις ιδιωτικοποιήσεις, με σχέδια υπέρ της δημόσιας επιχειρηματικότητας

 

Συνέντευξη στον Νίκο Φίλη

 

Αντιστεκόμαστε στις ιδιωτικοποιήσεις διότι δεν υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον

 

Με εναλλακτικά σχέδια για κάθε δημόσια επιχείρηση θα παρέμβει ο ΣΥΡΙΖΑ για να αποτρέψει τις ιδιωτικοποιήσεις. Ο Γ. Δραγασάκης στη συνέντευξή του στην “Αυγή” επισημαίνει τη δυνατότητα αναπτυξιακών κοινοπραξιών. Αναφερόμενος στην ευρωπαϊκή κρίση, εκτιμά ότι η διαφαινόμενη ύφεση στον ευρωπαϊκό Βορρά καθιστά αναγκαίες τις κοινές λύσεις με τον Νότο.

 

1. Ας αρχίσουμε από την Ευρώπη. Παρά τη νίκη Ολάντ στη Γαλλία, η λιτότητα παραμένει σε ολόκληρη την Ευρωζώνη το κυρίαρχο δόγμα για την αντιμετώπιση της κρίσης, που οδηγεί το ευρώ σε αποδιάρθρωση. Ποιες δυνατότητες αναστροφής της πορείας διαφαίνονται στον ορίζοντα;

 

Οι δυνατότητες για αναστροφή της σημερινής πορείας συνδέονται άμεσα με την αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών. Οι δυνάμεις της σοσιαλδημοκρατίας, αν και φραστικά αναγνωρίζουν τα αδιέξοδα στα οποία οδηγεί η λιτότητα, στην πράξη περιορίζονται να επιζητούν επιδιορθώσεις στη βάση του κυρίαρχου μοντέλου και όχι την ανατροπή του.

 

Στο μεταξύ, η επέκταση της κρίσης σε ισχυρές οικονομίες του Νότου όπου η κοινωνική κατάσταση γίνεται εκρηκτική και τα σημάδια μιας νέας ύφεσης που θα πλήξει και τις κοινωνίες του ευρωπαϊκού Βορρά, δείχνουν πως τα περιθώρια απάντησης στην κρίση από την κάθε χώρα ξεχωριστά είναι περιορισμένα. Η απαίτηση για κοινές απαντήσεις γίνεται ολοένα και πιο ισχυρή, διαφορετικά οι φυγόκεντρες τάσεις θα ενισχυθούν. Ενδεικτική από την άποψη αυτή ήταν και η στάση του Ιταλού πρωθυπουργού Μόντι στην τελευταία σύνοδο κορυφής.

 

Οι δυνατότητες, επομένως, αναστροφής της σημερινής πορείας εξαρτώνται από την ικανότητα των αριστερών δυνάμεων να εκφράσουν τις ανάγκες αυτές με ένα σχέδιο συντονισμένων αγώνων και πολιτικών πρωτοβουλιών για αλλαγή των συσχετισμών και του κυρίαρχου υποδείγματος στην κάθε χώρα ξεχωριστά και σε όλη την Ευρώπη.

 

2. Υπάρχει ευρωπαϊκό μπόνους για την κυβέρνηση Σαμαρά, αν ακολουθήσει το σενάριο του “καλού μαθητή”;

 

Όχι μπόνους, αλλά νέα πακέτα μέτρων και νέα Μνημόνια, αυτή είναι η μόνη προοπτική και με τη νέα κυβέρνηση. Και τούτο γιατί προγράμματα σαν τα Μνημόνια είναι φτιαγμένα έτσι ώστε να αποκλίνουν από τους στόχους τους. Οι στόχοι τίθενται σκόπιμα σε μη ρεαλιστικά επίπεδα, ώστε οι αναπόφευκτες αποκλίσεις από τους στόχους αυτούς να αξιοποιούνται στη συνέχεια ως μοχλός πίεσης για νέα μέτρα. Αυτό συνέβη με το Μνημόνιο 1. Το ίδιο συμβαίνει τώρα και με το Μνημόνιο 2. Η ύφεση, αντί για 4,7%, όπως προβλεπόταν, έχει υπερβεί το 6,5%. Συνακόλουθα, έχουμε υστέρηση εσόδων και υπέρβαση δαπανών. Δεν γνώριζαν οι κ. Σαμαράς και Βενιζέλος ότι αυτό θα συμβεί με τις μειώσεις μισθών και τα άλλα υφεσιακά μέτρα που ψήφιζαν μόλις πριν από τρεις μήνες; Το αποτέλεσμα ήταν απολύτως προβλέψιμο και μετρήσιμο, διότι ήταν δεδομένη και μετρήσιμη η μείωση των μισθών, η πιστωτική συρρίκνωση και η φορολογική αφαίμαξη.

 

Όταν λοιπόν η τρικομματική κυβέρνηση ισχυρίζεται τώρα ότι δεν μπορεί να διαπραγματευθεί τάχατες διότι το πρόγραμμα έχει βγει «εκτός τροχιάς», παίζει συνειδητά σʼ αυτό το στημένο παιχνίδι της τρόικας και αντίστοιχα βεβαίως εμπαίζει τον ελληνικό λαό.

 

3. Η κυβέρνηση δείχνει μεγάλη σπουδή στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων. Πώς θα απαντήσει η Αριστερά σʼ αυτό το γενικό «πωλητήριο»; Σε ποιες κατευθύνσεις θα κινηθούν οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ;

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αντισταθεί στις ιδιωτικοποιήσεις, διότι δεν υπηρετούν κατά καμιά έννοια το δημόσιο συμφέρον. Δεν καθιστούν το χρέος βιώσιμο, αντίθετα φέρνουν πιο κοντά τον κίνδυνο ανεξέλεγκτης χρεωκοπίας. Δεν φέρνουν ανάπτυξη, αλλά η κοινωνία αποξενώνεται από επιχειρήσεις που θα μπορούσαν, υπό άλλο καθεστώς λειτουργίας, να αποτελέσουν μοχλούς παραγωγικής ανασυγκρότησης. Θα παρακολουθήσουμε λοιπόν την κάθε ιδιωτικοποίηση από κοντά και θα απαντήσουμε στα σχέδια της κυβέρνησης, όχι με ένα στεγνό “όχι”, αλλά με εναλλακτικά σχέδια και προτάσεις.

 

Πρώτον, πρέπει να επικαιροποιήσουμε τις προτάσεις μας για ένα εναλλακτικό μοντέλο λειτουργίας των δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών, που να εξασφαλίζει διαφάνεια, δημόσια λογοδοσία, κοινωνική και οικολογική υπευθυνότητα. Πρέπει να θεσμοθετήσουμε μορφές κοινωνικού ελέγχου που να υποχρεώνουν τις δημόσιες επιχειρήσεις να λογοδοτούν στους χρήστες των υπηρεσιών τους και γενικότερα στην κοινωνία και όχι μόνο στις κυβερνήσεις.

 

Πρέπει, δεύτερον, να αναπτύξουμε τις ιδέες μας για τη δημόσια επιχειρηματικότητα, για μια επιχειρηματικότητα υπέρ του δημοσίου συμφέροντος. Οι δημόσιες επιχειρήσεις δεν μπορούν να λειτουργούν ως στυγνοί κερδοσκοπικοί οργανισμοί ούτε ως δημόσιες υπηρεσίες ή ως στάσιμοι οργανισμοί. Πρέπει να υπηρετούν και οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια αποδοτικότητας, να έχουν ενδογενή δυναμισμό, να διαθέτουν προγράμματα και μακροχρόνιο σχεδιασμό, να λειτουργούν ως φορείς έρευνας και καινοτομίας στους τομείς της δράσης τους και να αναπτύσσουν διεθνή δράση με επιχειρησιακές συνεργασίες και συμπράξεις.

 

Τρίτον, στην κάθε δημόσια επιχείρηση ή οργανισμό ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να συγκροτήσει ομάδες μελέτης και τεκμηρίωσης, οι οποίες να παρακολουθήσουν βήμα προς βήμα τις ενέργειες της κυβέρνησης και να διατυπώσουν σχέδια και προτάσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων τής κάθε επιχείρησης με όρους δημοσίου συμφέροντος.

 

4. Πρόσφατα ο Αλέξης Τσίπρας αναφέρθηκε στη δυνατότητα και αναπτυξιακών κοινοπραξιών. Είναι μια εκδοχή αυτού του εναλλακτικού σχεδίου;

 

Είναι μια ιδέα που περιέχεται στο προεκλογικό μας πρόγραμμα. Βεβαίως, αν μια δημόσια επιχείρηση έχει κέρδη που της επιτρέπουν να αυτοχρηματοδοτήσει τις επενδύσεις της, τότε τέτοιες κοινοπραξίες θα είναι ένα συμπληρωματικό μέσο για την επέκταση της δραστηριότητας ή τη διεθνοποίησή της.

 

Σε πολλές περιπτώσεις όμως αυτό δεν είναι δυνατόν και, υπό συνθήκες υπερχρέωσης του κράτους και αδυναμίας δανεισμού, όχι μόνο του κράτους, αλλά και των επιχειρήσεων, πρέπει να αναζητήσουμε διεξόδους από μια κατάσταση αδυναμίας χρηματοδότησης των αναγκαίων επενδύσεων και πιστωτικής ασφυξίας.

 

Στις αναπτυξιακές κοινοπραξίες, το κράτος αντί για χρήμα μπορεί να διαθέσει το μερίδιό του σε μια δημόσια επιχείρηση και κάποιοι άλλοι δημόσιοι ή και ιδιωτικοί φορείς από άλλες χώρες να διαθέσουν κεφάλαια και τεχνογνωσία. Υπάρχουν και άλλες μορφές και μέθοδοι ασφαλώς που πρέπει να διερευνηθούν. Όλες όμως προϋποθέτουν ότι αποτρέπονται οι ιδιωτικοποιήσεις και ότι το κράτος έχει κάποια περιουσιακά στοιχεία με τα οποία μπορεί να διαπραγματευθεί.

 

5. Αντιλαμβάνομαι ότι σ’ αυτόν που ονομάζουμε δημόσιο τομέα θα υπάρχει ποικιλία οικονομικών σχέσεων και μορφών ιδιοκτησίας.

 

Ακριβώς. Το Δημόσιο δεν ταυτίζεται με το κρατικό ούτε με το κοινωνικό. Σ’ έναν ευρύ δημόσιο οικονομικό χώρο ασφαλώς πρέπει να υπάρχουν μεγάλες δημόσιες επιχειρήσεις, αμιγώς κρατικές ή κοινοπρακτικές, ορισμένες από τις οποίες πρέπει να λειτουργούν με κριτήρια διεθνούς ανταγωνιστικότητας, άλλες επιχειρήσεις που θα είναι πάροχοι δημόσιων αγαθών και άρα πρέπει να λειτουργούν πρωτίστως με κριτήρια ικανοποίησης κοινωνικών αναγκών και οικονομικής βιωσιμότητας, και, τρίτον, μορφές αλληλέγγυας οικονομίας με κύριο σκοπό την καλλιέργεια της συλλογικότητας, της δημοκρατίας, της διαφάνειας, ρόλο δηλαδή οικονομικό, κοινωνικό και παιδαγωγικό.

 

6. Πολλοί θέτουν το αίτημα για κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ ακόμη πιο πλήρες και εξειδικευμένο. Συμφωνείτε με την ανάγκη ενός τέτοιου προγράμματος;

 

Βεβαίως. Έχουμε πολλά ακόμη να κάνουμε στην κατεύθυνση αυτή, ακριβώς γιατί εμείς πρέπει να αλλάξουμε και όχι απλώς να διαχειριστούμε το κράτος και την οικονομία. Άρα, πρέπει να κατακτήσουμε νέα πεδία γνώσης και παγκόσμιων εμπειριών.

 

Όμως δεν αρκεί να έχουμε προτάσεις και σχέδια. Οι αναγκαίες αλλαγές, οι μεταρρυθμίσεις και οι μετασχηματισμοί δεν μπορούν να έλθουν από τα έξω ή να επιβληθούν από τα πάνω. Πρέπει να δημιουργήσουμε μια δυναμική αλλαγής από τα μέσα και από τα κάτω. Δεν αρκεί να θέλουμε να κυβερνήσουμε προς όφελος της κοινωνίας. Πρέπει να είμαστε σε θέση να κυβερνήσουμε μαζί με την κοινωνία.

 

Το κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, επομένως, προϋποθέτει ένα πρόγραμμα ανόρθωσης και ενεργοποίησης της κοινωνίας, καθώς και ένα σχέδιο οικοδόμησης κοινωνικών συμμαχιών και συναινέσεων.

 

Στην υπόθεση του προγράμματος, επομένως, πρέπει, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, να εμπλακεί όλος ο ΣΥΡΙΖΑ και, στο μέτρο του δυνατού, και ευρύτερες επιστημονικές και κοινωνικές δυνάμεις και φορείς και όχι μόνο κάποια εξειδικευμένα όργανα ή στελέχη του. Αυτό πρέπει να γίνει βασικό μέλημα των οργάνων του ΣΥΡΙΖΑ σ’ αυτή τη νέα, πιο απαιτητική φάση.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr