Άρθρο στην εφημερίδα “ΑΥΡΙΑΝΗ”_Ένα “ΣΔΟΕ” για τη διεθνοποιημένη φοροδιαφυγή_

Ένα «ΣΔΟΕ» για τη διεθνοποιημένη φοροδιαφυγή_

Την περασμένη εβδομάδα ήρθαν στη Βουλή επτά συμβάσεις προς κύρωση μεταξύ της χώρας μας και εδαφών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα “εδάφη” αυτά, είναι, κατά κανόνα, μικρά νησιά στα στενά της Μάγχης ή της Καραϊβικής. Δεν έχουν κρατική οντότητα αλλά αποτελούν ιδιότυπα μορφώματα, συνήθως δε είναι εξαρτημένα εδάφη  της Βρετανίας (τα περισσότερα) και της Ολλανδίας. Πρόκειται για τους γνωστούς “φορολογικούς παραδείσους”.

Με τον όρο «φορολογικοί παράδεισοι» συνήθως αναφέρονται περιοχές του κόσμου οι οποίες εξασφαλίζουν, σε όσους τις χρησιμοποιούν ως βάση των οικονομικών τους δραστηριοτήτων ή χώρο των καταθέσεων των χρημάτων τους, αφενός πλήρη ανωνυμία και αφετέρου πολύ χαμηλούς ή μηδενικούς φόρους.

Από τη φύση τους αυτοί οι φορολογικοί παράδεισοι διαδραματίζουν ένα κεντρικό ρόλο τόσο για τη λειτουργία του παγκόσμιου καπιταλιστικού συστήματος όσο και στη συγκάλυψη του διεθνοποιημένου οργανωμένου εγκλήματος. Μέσω αυτών των φορολογικών παραδείσων διευκολύνεται η φοροδιαφυγή, «κουκουλώνονται» παράνομες οικονομικές συναλλαγές. Εξαιτίας αυτού του ρόλου οι φορολογικοί παράδεισοι χρησιμοποιούνται ως κόμβοι για τη διαφύλαξη ή τη διακίνηση εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων και σε σύνδεση με χρηματιστήρια αποτελούν τον κύριο μηχανισμό για το ξέπλυμα “βρώμικου χρήματος”.

Κανένα μέτρο ελέγχου

Μέχρι το 2001, μέχρι το χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής αρνούνταν κάθε συζήτηση για την εφαρμογή ελέγχων σ’ αυτούς τους φορολογικούς παραδείσους. Μετά από το 2001 η διοίκηση Μπους αναγνώρισε την ανάγκη να ληφθούν πρωτοβουλίες, με το σκεπτικό να εντοπιστούν πιθανά κανάλια χρηματοδότησης τρομοκρατικών οργανώσεων. Αποτέλεσμα αυτής της λογικής ήταν οι συμβάσεις που κυρώθηκαν και από την ελληνική Βουλή.

Οι συμβάσεις προβλέπουν δύο πράγματα: Πρώτον μέρος των φόρων για τόκους από καταθέσεις Ελλήνων υπηκόων στα εδάφη αυτά θα επιστρέφουν στη χώρα μας. Δεύτερο προβλέπεται η ανταλλαγή πληροφοριών.

Πολλοί θα έλεγαν, ότι έστω κι έτσι, ένα βήμα πραγματοποιήθηκε προς τη σωστή κατεύθυνση. Όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική: Πρώτον, δεν υφίσταται κανένα μέτρο ελέγχου αυτών των φορολογικών παραδείσων.  Δεύτερον, η ανταλλαγή πληροφοριών που προβλέπεται αυτοϋπονομεύεται διότι, αυτοί οι φορολογικοί παράδεισοι δεν υποχρεούνται να παρέχουν ονομαστικά στοιχεία.

Αν, π.χ. το Υπουργείο Οικονομικών της Ελλάδας ζητήσει πληροφορίες για συγκεκριμένα πρόσωπα ώστε να διακριβωθούν στοιχεία και καταθέσεις στις τράπεζες που εικάζεται ότι προέρχονται από έκνομες ενέργειες, δεν προβλέπεται υποχρέωση ονομαστικής πληροφόρησης. Αυτοί οι φορολογικοί παράδεισοι δεν υποχρεούνται καν να δώσουν στοιχεία ονομαστικά, παρά μόνο στο τέλος κάθε χρόνο θα στείλουν, αν στείλουν, έναν αθροιστικό πίνακα των φόρων που πλήρωσαν έλληνες καταθέτες στις τράπεζές τους ώστε μέρος του φόρου να επιστραφεί στην Ελλάδα.

Από την άλλη, δεν εξασφαλίζεται η πληροφόρηση σε επίπεδου πραγματικού δικαιούχου. Όπως είναι γνωστό οι συναλλαγές με αυτούς τους φορολογικούς παραδείσους γίνονται μέσω διαφόρων υπεράκτιων, off shore εταιρειών. Υπάρχει, κατά συνέπεια, δυσκολία εντοπισμού του πραγματικού δικαιούχου. Οι κυρωθείσες συμβάσεις αναγνωρίζουν απλώς τις αδυναμίες εντοπισμού των δικαιούχων και βέβαια δεν υποχρεώνουν αυτές τις «οάσεις» να λάβουν μέτρα. Στην ουσία, ο πραγματικός δικαιούχος παραμένει «αόρατος».

Συμπερασματικά, οι συμβάσεις που κυρώθηκαν, στην ουσία νομιμοποιούν τους φορολογικούς παραδείσους αντί να τους θέτουν υπό ένα καθεστώς ελέγχου. Αποκαλύπτουν την υποκρισία των διεθνών συζητήσεων περί “διαφάνειας” και περί μέτρων κατά του βρώμικου χρήματος. Το πρώτο μέτρο που θα έπρεπε να παρθεί είναι το κλείσιμο των φορολογικών παραδείσων.

Το ζήτημα αυτό αφορά άμεσα τη χώρα μας διότι ένα καυτό πρόβλημα είναι η διεθνοποιημένη φοροδιαφυγή τόσο “καθαρού” όσο και “βρώμικου” χρήματος. Σε πάνω από 80 δις ευρώ υπολογίζονται οι καταθέσεις Ελλήνων σε τράπεζες του εξωτερικού, πολλές σε φορολογικούς παραδείσους. Για τη μερική έστω αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού είναι αναγκαία η δημιουργία μιας υποδομής που σήμερα δεν υπάρχει. Ουσιαστικά, όπως πρότεινα στη Βουλή, χρειάζεται ένας “ΣΔΟΕ” που να κυνηγά αποκλειστικά τη διεθνοποιημένη φοροδιαφυγή φυσικών και νομικών προσώπων. Ένα τέτοιο όργανο θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις ισχνές δυνατότητες και αυτών των συμβάσεων που μόλις κυρώθηκαν αλλά και άλλα διεθνή νομικά πλαίσια και δυνατότητες.

Η κυβέρνηση αντί γι’ αυτό επιμένει να δίνει κίνητρα για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων που έχουν φυγαδευτεί παράνομα στο εξωτερικό. Δίνει δηλαδή συγχωροχάρτι στη διεθνοποιημένη φοροδιαφυγή, εμμέσως τη νομιμοποιεί και την επιβραβεύει.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr