Η Ελλάδα ζητεί ισότιμη μεταχείριση, όχι ειδική μεταχείριση – Άρθρο στους FT

Πολλοί θεωρούν ότι η ελληνική κυβέρνηση ζητεί ειδική μεταχείριση σε σχέση με άλλες χώρες της ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω της κρίσης. Δεν ζητούμε ειδική μεταχείριση, ζητούμε ισότιμη μεταχείριση. Από την αρχή της κρίσης, το ΑΕΠ της Ελλάδας συρρικνώθηκε κατά 26%. Η ανεργία εκτοξεύθηκε από 8% σε 26%. Οι μισθοί μειώθηκαν κατά 33%.

Τα αποτελέσματα αυτά είναι χειρότερα από εκείνα που καταγράφηκαν σε οποιαδήποτε άλλη χώρα στη διάρκεια της δεκαετίας του ʼ30, και πολύ δυσμενέστερα των προβλέψεων που έγιναν στο πλαίσιο των δύο Προγραμμάτων Προσαρμογής της ελληνικής οικονομίας. Αυτός είναι και ο λόγος που η ελληνική κυβέρνηση άσκησε κριτική στα προγράμματα αυτά. Η δημοσιονομική προσαρμογή της ελληνικής οικονομίας ήταν μεγαλύτερη από εκείνη άλλων χωρών. Από το 2009, τα δημοσιονομικά μέτρα που πήρε η Ελλάδα για τη μείωση των δαπανών και την αύξηση των φόρων αντιστοιχούσαν στο 45% του διαθέσιμου εισοδήματος των ελληνικών νοικοκυριών, έναντι 20% του εισοδήματος των νοικοκυριών της Πορτογαλίας, και 15% της Ιρλανδίας και της Ιταλίας. Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο ότι τα μέτρα ήταν περισσότερα, αλλά και ότι για κάθε ποσοστιαία μονάδα προσαρμογής η συρρίκνωση της ελληνική οικονομίας ήταν μεγαλύτερη σε σχέση με άλλες οικονομίες.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ελληνική οικονομία είναι λιγότερο ανοιχτή σε σχέση με άλλες, ως εκ τούτου η μείωση της εσωτερικής ζήτησης πλήττει τα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα περισσότερο απʼ όσο πλήττει τις εισαγωγές.Οι διαδοχικές φάσεις της λιτότητας επιδείνωσαν την πτώση του ΑΕΠ, αυξάνοντας το λόγο χρέους/ΑΕΠ και κάνοντας τη δυναμική του χρέους μη διαχειρίσιμη. Αυτό είχε ως συνέπεια η Ελλάδα να δανείζεται όλο και περισσότερο για να αποπληρώσει παλαιά χρέη.

Η Ελλάδα, όπως και άλλες χώρες, μπήκε στην κρίση με μεγάλο εξωτερικό έλλειμμα. Με τον πληθωρισμό της ευρωζώνης να κινείται κοντά στο μηδέν, η μείωση των τιμών που ήταν απαραίτητη για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας κόστισε πάρα πολύ σε οικονομίες που ήταν ήδη πιεσμένες. Το παραγόμενο προϊόν έπρεπε να μειωθεί ακόμα περισσότερο, αυξάνοντας τον αποπληθωρισμό και επιδεινώνοντας τη δυναμική του χρέους. Όταν το χρέος είναι μεγάλο, είναι δύσκολο να σταθεροποιηθεί, ιδιαίτερα όταν ο πληθωρισμός αυξάνει την πραγματική αξία του. Στη δεκαετία του ʼ20, η Μεγάλη Βρετανία είχε μεγάλα δημοσιονομικά πλεονάσματα, αλλά ο αποπληθωρισμός αύξησε το λόγο χρέους προς ΑΕΠ.

Ενώ η κρίση χειροτέρευσε τα πράγματα για την Ελλάδα και τις υπόλοιπες χώρες της περιφέρειας, είχε παράπλευρες -θετικές- συνέπειες για τις χώρες του πυρήνα της ευρωζώνης. Η Γερμανία και άλλες χώρες επωφελήθηκαν από συναλλαγματικές ισοτιμίες και επιτόκια ευνοϊκότερα από εκείνα που θα απολάμβαναν αν είχαν ακόμα το δικό τους νόμισμα. Το πρόγραμμα αγοράς τίτλων (SMP) της ΕΚΤ είχε στόχο να μειώσει το κόστος δανεισμού των πιεζόμενων οικονομιών μέσω της αγοράς κρατικού χρέους. Μείωσε επίσης σημαντικά το ελληνικό χρέος που διατηρούσαν οι τράπεζες του κέντρου.

Ωστόσο, οι ελληνικές τράπεζες συνέχισαν να κρατούν μεγάλα κομμάτια χρέους, ενώ το κόστος της αναδιάρθρωσης έπεσε στις πλάτες των Ελλήνων φορολογουμένων. Η εκροή κεφαλαίων από τις οικονομίες της περιφέρειας στέγνωσε τη ρευστότητα των τραπεζικών τους συστημάτων, αυξάνοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα δανεισμού των τραπεζών του κέντρου. Παράλληλα, η φυγή εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού μείωσε την παραγωγική τους δυνατότητα. Τα αποτελέσματα αυτής της διαδικασίας μπορεί να χρειαστούν μια ολόκληρη γενιά για να αντιστραφούν.

Οι εμπνευστές του ευρώ φαντάστηκαν μια νομισματική ένωση που θα έμοιαζε με τον κανόνα του χρυσού, σύμφωνα με τον οποίο η προσαρμογή των χωρών με εξωτερικά πλεονάσματα και εκείνη των χωρών με εξωτερικά ελλείμματα ήταν συμμετρική. Με το ευρώ όμως το βάρος της προσαρμογής πέφτει στις ελλειμματικές χώρες. Μεταξύ 2008 και 2014, τα εξωτερικά ισοζύγια των χωρών της περιφέρειας πέρασαν από τεράστια ελλείμματα σε πλεονάσματα. Τα εξωτερικά πλεονάσματα των χωρών του κέντρου παρέμειναν αμετάβλητα.

Συνέπεια όλων αυτών είναι η θέση στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα να μοιάζει με αυτή του Σίσυφου -ενός άντρα καταδικασμένου να ανεβάζει ένα βράχο στην κορυφή ενός λόφου μόνο και μόνο για να τον βλέπει να κυλά ξανά προς τα πίσω. Οι Έλληνες πολίτες εφάρμοσαν τα μέτρα λιτότητας και υπέφεραν πολύ περισσότερο απʼ όσο περίμεναν. Ένα μεγάλο μέρος του 60% των άνεργων νέων σύντομα θα μετατραπεί σε μακροχρόνια άνεργους. Για να το αποφύγουμε αυτό, ζητάμε από τους εταίρους μας στην ευρωζώνη να αντιμετωπίσουν την Ελλάδα ισότιμα και να μας βοηθήσουν να ξεφύγουμε από αυτή τη σισύφεια παγίδα.

* Το άρθρο συνυπογράφουν ο Γιάνης Βαρουφάκης, Υπουργός Οικονομικών, και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, Αναπληρωτής Υπουργός Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων.

 

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr