Άρθρο στην εφημερίδα “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ”_Το Σύμφωνο Σταθερότητας για τα Βαλκάνια: Συνέχιση του πολέμου με άλλα μέσα_

Η επιλογή της Θεσσαλονίκης ως έδρα του οργανισμού για την υλοποίηση του “Συμφώνου Σταθερότητας για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη” αποτελεί μια θετική εξέλιξη. Κυρίως, διότι ο αποκλεισμός της θα αποτελούσε μια πρόκληση. Δεν πρέπει, ωστόσο, να περάσει απαρατήρητο ότι για να επιτευχθεί αυτή η μεταστροφή των Ευρωπαίων χρειάστηκε η χώρα μας να καταφύγει στην απειλή του ΒΕΤΟ.

Από ‘κει και πέρα, τα πολλά και ηχηρά, που για μια ακόμη φορά ακούστηκαν, αποτελούν υπερβολές που εκθέτουν όσους τα λένε. Και θα περίμενε κανείς, αν όχι από την κυβέρνηση, τουλάχιστον από τους επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης να είναι πιο μετρημένοι, αφού αυτοί -είμαστε βέβαιοι- γνωρίζουν και την πραγματικότητα και το παρασκήνιό της.

Αλλά, όσο σημαντικό κι αν θεωρήσει κανείς το θέμα της “έδρας” σημαντικότερο, ασφαλώς, είναι το περιεχόμενο του από ίδρυση οργανισμού. Πρόκειται πράγματι για ένα “Σύμφωνο” που οδηγεί στην ανασυγκρότηση, την ανάπτυξη και τη σταθερότητα των Βαλκανίων; Ή θα αναπαράγει τις αντιθέσεις, τις ανισότητες και την αστάθεια της περιοχής;

Κάνει εντύπωση το γεγονός ότι αν εξαιρέσει κανείς ορισμένα εύστοχα σχόλια της κας Αδάμ στην “Ελευθεροτυπία” ουδείς φαίνεται να νοιάζεται για το συγκεκριμένο περιεχόμενο του συγκεκριμένου συμφώνου, το οποίο μάλιστα προαναγγέλθηκε από τη γερμανική προεδρία όσο διαρκούσε ο πόλεμος, ως “ελπίδα” για τους λαούς της περιοχής.

Ούτε γνωρίζουμε αν η ελληνική κυβέρνηση διατύπωσε κάποιες απόψεις, υπέβαλε κάποιες προτάσεις, προσπάθησε εν πάση περιπτώσει να επηρεάσει το περιεχόμενό του ή αρκέστηκε στη μάχη της “έδρας”.

Στο άρθρο αυτό θα διατυπώσουμε ορισμένες πρώτες εκτιμήσεις με βάση το τελικό σχέδιο του κειμένου του Συμφώνου Σταθερότητας, όπως το έχει διατυπώσει η γερμανική προεδρία.

1. Η αρχή του “διαίρει και βασίλευε”.

Μια βασική θέση του Συνδέσμου Βιομηχανιών της Βόρειας Ελλάδας και κοινή διαπίστωση του 6ου Βαλκανικού Επιχειρηματικού Συνεδρίου που έγινε στη Θεσσαλονίκη, ως προς το περιεχόμενο του Συμφώνου Σταθερότητας, είναι ότι το Σύμφωνο αυτό πρέπει “να περιλαμβάνει και να τυγχάνει της αποδοχής της Γιουγκοσλαβίας, η οποία θα μπορεί να διαπραγματεύεται και να συναλλάσσεται ελεύθερα, με τις γειτονικές της χώρες και τη διεθνή κοινότητα” (από την ομιλία του προέδρου του ΣΒΒΕ, κου Τακά).

Το Σύμφωνο Σταθερότητας, όχι μόνο δεν υιοθετεί αυτή την ορθή θέση, αλλά στηρίζεται στη λογική του “διαίρει και βασίλευε” των διακρίσεων και των εκβιασμών, λογική που φέρει μεγάλο μέρος της ευθύνης για τη βαλκανική κρίση.

Συγκεκριμένα, το Σύμφωνο Σταθερότητας (παρ. 11), ενώ καλεί το Μαυροβούνιο να πάρει μέρος στις δομές του, εξαιρεί απ’ αυτό τη Σερβία.

Από πολιτική άποψη το γεγονός αυτό αποτελεί μια ακόμη πρόκληση προς τους λαούς της Γιουγκοσλαβίας. Δείχνει την εμμονή της Δύσης στην πολιτική της διάσπασης, του παραπέρα τεμαχισμού και του εκβιασμού του σερβικού λαού.

Από αναπτυξιακή άποψη η επιλεκτικότητα αυτή δείχνει ότι οι εμπνευστές του σχεδίου αρνούνται το “ενιαίο” του Βαλκανικού χώρου και την ανάγκη της ολοκληρωμένης προσέγγισης και της συνανάπτυξής του. Όμως οι οδικές μεταφορές της Ελλάδας και της Βουλγαρίας εξαρτώνται άμεσα και σε μεγάλο βαθμό από τη Σερβία. Η οικονομία της FYROM εξαρτάται από τις οικονομικές δομές της Σερβίας. Και ο Δούναβης για να ξαναγίνει πλωτός ποταμός προϋποθέτει την αποκατάσταση και του γιουγκοσλαβικού τμήματός του. Τέλος, κάθε σοβαρός σχεδιασμός, ιδιαίτερα στο πεδίο των υποδομών, απαιτεί αυτός να έχει ως ορίζοντά του τον ενιαίο βαλκανικό χώρο που ο αποκλεισμός της Σερβίας ντε φάκτο διασπά. Ετσι, τόσο από πολιτική, όσο και από οικονομική άποψη, το σύμφωνο αυτό υπονομεύει αντί να προωθεί την ολοκλήρωση, τη συνεργασία και την συν-ανάπτυξη των Βαλκανίων.

2. Οι ευρωατλαντικές δομές.

Βασικό πρόβλημα των Βαλκανίων είναι η ιστορική παράδοση εναλλασσόμενων εξαρτήσεων της περιοχής από ποικίλες “προστάτιδες δυνάμεις”.

Το Σύμφωνο Σταθερότητας αντί να ενθαρρύνει τη χειραφέτηση των λαών και των κοινωνιών των βαλκανικών χωρών και να σέβεται την ελεύθερη επιλογή τους, αναπαράγει την ιδεολογία της εξάρτησης και της προστασίας.

Αν και σε κάποιο σημείο γίνεται αναφορά στην ένταξή τους σε διεθνείς δομές “της επιλογής τους” (παρ. 10) η δυνατότητα αυτή ακυρώνεται από την απαίτηση του Συμφώνου Σταθερότητας που θέλει τις χώρες της περιοχής ενταγμένες στις “ευρωατλαντικές δομές” (παρ. 8).

Ο όρος αυτός, προβάλλει ως προϋπόθεση για όλα τα άλλα, δηλαδή, τη βοήθειά τους, ακόμη και την προσέγγισή τους προς την Ε.Ε.

Το θέμα αυτό βέβαια έχει γενικότερες διαστάσεις, καθόσον αποκαλύπτεται το περιεχόμενο της ευρύτερης διευθέτησης Ε.Ε. – ΗΠΑ με την πρωτοκαθεδρία της δεύτερης σε θέματα ασφάλειας και άμυνας.

Και στο στενότερο, ωστόσο, βαλκανικό πλαίσιο ο όρος αυτός συνιστά ωμό εκβιασμό και απροκάλυπτη επέμβαση στις εσωτερικές υποθέσεις, ανεξάρτητων κρατών. Τέλος, ο όρος αυτός θα λειτουργήσει ως παράγοντας μελλοντικής αστάθειας, καθόσον δεν μπορεί να μην προκαλέσει τώρα ή στο μέλλον απάντηση της Ρωσίας.

3. Χορηγοί: Οι νέοι ρυθμιστές.

Σύμφωνα με αδημοσίευτη μελέτη – έκθεση των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης όλες οι χώρες της περιοχής έχουν υποστεί σημαντικές οικονομικές ζημιές από τους ΝΑΤΟϊκούς βομβαρδισμούς της Γιουγκοσλαβίας. Για διαφορετικούς λόγους η κάθε μία, όχι μόνο η Αλβανία και η FYROM, αλλά και η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Κροατία, η Σλοβενία αλλά και η χώρα μας έχουν υποστεί συγκεκριμένες ζημιές, με αποτέλεσμα η ως άνω έκθεση να επισημάνει τον κίνδυνο ακόμη και οικονομικών καταρρεύσεων. Τις επιπτώσεις αυτές αναγνωρίζει και μια δεύτερη έκθεση που συντάχθηκε από τις υπηρεσίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και δημοσιεύτηκε στην “Ημερησία” (26.6.99) και η οποία, επίσης, θέτει το πρόβλημα όχι μόνο ανάπτυξης, αλλά και βιωσιμότητας χωρών της περιοχής.

Θα περίμενε λοιπόν κανείς ότι το όποιο Σύμφωνο Σταθερότητας θα άρχιζε με μια συγκεκριμένη αποτίμηση αυτών των πολεμικών καταστροφών και επιπτώσεων και θα συνοδευόταν από μια σαφή δέσμευση για την αποζημίωση και την αποκατάστασή τους.

Κι όμως, σ’ ολόκληρο το σύμφωνο δεν υπάρχει η λέξη “αποζημίωση”, ούτε φυσικά και καμία συγκεκριμένη αναγνώριση των καταστροφών του πολέμου. Αντί γι’ αυτό, υπάρχουν ευχές και το θέμα παραπέμπεται στους “χορηγούς” οι οποίοι καλούνται να δείξουν “γενναιοδωρία” (παρ. 41).

Οι αρχές όμως της “χορηγίας” είναι δεδομένες. Ο χορηγός ορίζει τους όρους και την τύχη της χορηγίας του. Με άλλα λόγια, έχει το πεπόνι άρα έχει και το μαχαίρι. Το Σύμφωνο Σταθερότητας, λοιπόν, όπως έχει δομηθεί, θα λειτουργήσει περισσότερο ως όπλο στα χέρια των πολυεθνικών και των κυβερνήσεών τους για μια επιλεκτική και αποσπασματική οικονομική διείσδυση στην περιοχή, παρά ως ένα συγκροτημένο σχέδιο αποκατάστασης των καταστροφών και ανοικοδόμησης της περιοχής.

4. Καπιταλισμός με διατάγματα.

Μπορεί το Σύμφωνο Σταθερότητας να μη λέει πολλά ως προς τη χρηματοδότησή του, λέει όμως πολλά αναλυτικά και συγκεκριμένα ως προς την πολιτική που πρέπει να ακολουθήσουν οι χώρες, προκειμένου να βοηθηθούν. Έτσι το Σύμφωνο Σταθερότητας (παρ. 10) δεν αφήνει καμία αμφιβολία ότι επιθυμεί οι αντίστοιχες κυβερνήσεις να εφαρμόσουν ένα σαφώς νεοφιλελεύθερο μοντέλο βασισμένο στις “ελεύθερες αγορές” και τις ιδιωτικοποιήσεις, ενώ δεν παραλείπει να υποδείξει και τη δημιουργία “ισχυρών κεφαλαιαγορών” θεωρώντας καθώς φαίνεται, την ανάπτυξη των χρηματιστηρίων ως την πιο άμεση προτεραιότητα των βαλκανικών χωρών και των εξαθλιωμένων λαών τους.

Το Σύμφωνο Σταθερότητας, λοιπόν, αποσκοπεί στη δημιουργία, κυρίως, μιας δομής και ενός μηχανισμού, με στόχο αυτός να λειτουργήσει ως μέσο πολιτικής πίεσης, επιβολής και εξάρτησης, παρά ως βοήθειας προς τις χώρες και την περιοχή. Πρόκειται για μια συνέχεια του πολέμου με άλλα μέσα.

Πρόκειται με άλλα λόγια για μια προσπάθεια επιβολής του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού με διατάγματα, από τα πάνω, χωρίς να υπολογίζονται οι δομικοί περιορισμοί και οι κοινωνικές συνέπειες.

Οι καταστροφικές συνέπειες, ωστόσο, τέτοιων εγχειρημάτων βίαιης προσαρμογής κοινωνιών σε “προκάτ” μοντέλα αναγνωρίστηκαν από πολλούς στην περίπτωση των χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας με αφορμή τις κρίσεις του περασμένου χρόνου. Επίσης, τα ρίσκα που εμπεριέχουν αυτές οι λογικές για τις κοινωνίες, αλλά και για την ευρύτερη ασφάλεια, αποτελούν κεντρικό θέμα ειδικής εισήγησης που πρόκειται να συζητηθεί στην επικείμενη 8η Σύνοδο της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του ΟΑΣΕ που θα συνέλθει την ερχόμενη εβδομάδα.

Αν υπάρχει κάποιος κοινωνικός στόχος, αυτό είναι η διαμόρφωση μιας χρηματοοικονομικής ελίτ, δηλαδή ενός κοινωνικού στρώματος, το οποίο θα βοηθηθεί να οικειοποιηθεί τον κοινωνικό πλούτο (και να τον μοιραστεί με το ξένο κεφάλαιο), με όρους όμως χρηματιστηριακού καπιταλισμού και όχι του μαφιόζικου καπιταλισμού που κυριαρχεί σήμερα σε πολλές περιπτώσεις.

Ακόμη, όμως κι αν επιτύχει το μοντέλο αυτό, οι κοινωνικές συνέπειες θα είναι βαρύτατες. Η ανεργία και η φτώχεια θα πάρουν ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις. Η κοινωνική αποσύνθεση, η πολιτική αποσταθεροποίηση, η έξαρση του λαϊκισμού, των εθνικισμών και οι μαζικές μετακινήσεις οικονομικών μεταναστών θα είναι η πιο πιθανή έκβαση.

Το αίτημα, συνεπώς, για ένα Σύμφωνο Ειρήνης Σταθερότητας και Ισότιμης Συνανάπτυξης της περιοχής παραμένει και επίκαιρο και επιτακτικό. Για να ανοίξει όμως ο δρόμος προς την ικανοποίησή του, πρέπει να γίνει υπόθεση των ίδιων των λαών της περιοχής, και πριν απ’ όλα των δυνάμεων που ευαισθητοποιήθηκαν και αντιστάθηκαν στον πόλεμο. Μπορεί να αποτελέσει το θετικό περιεχόμενο για μια σταθερή συνέχιση και διεύρυνση του αντιπολεμικού κινήματος στη χώρα μας, τα Βαλκάνια και την Ευρώπη.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr