Οι προκλήσεις της επόμενης ημέρας και η ευθύνη της προοδευτικής κυβέρνησης

Ενόψει των εκλογών που ήδη προκηρύχτηκαν, είναι αναγκαία μια  αποτίμηση της κληρονομιάς που αφήνει η απερχόμενη κυβέρνηση.

Θα μου επιτρέψετε να αρχίσω με το θέμα της δημοκρατίας. Το θέμα είναι παγκόσμιο, καθώς η δημοκρατία βάλλεται και πιέζεται παντού, αλλά παραμένει η μόνη θωράκιση των πολιτών απέναντι σε αυταρχικές και ανεξέλεγκτες εξουσίες. Είναι όμως και ένα θέμα που μας αφορά άμεσα. Ποτέ νομίζω στη μεταπολίτευση δεν αμφισβητήθηκε η δημοκρατία και το κράτος δικαίου στην Ελλάδα. Μπήκαμε υπό επιτήρηση για λόγους ελλειμμάτων και χρέους αλλά όχι για λόγους Δημοκρατίας. Δεν μπορεί, λοιπόν, να μας αφήνει αδιάφορους το γεγονός ότι η τελευταία έκθεση του ινστιτούτου V-dem του πανεπιστημίου του Γκέτεμποργκ, που είναι ένας παγκόσμια έγκυρος οργανισμός, χαρακτηρίζει την Ελλάδα δημοκρατία υπό διολίσθηση. Από την 34η θέση στην οποία ήμασταν το 2018 είμαστε τώρα στη θέση 49. Προφανώς αυτό συνδέεται με το θέμα των υποκλοπών, του λεγόμενου επιτελικού κράτους και τη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωση. Αξιολογώντας τα γεγονότα αυτά μας υποβιβάζουν από το καθεστώς της φιλελεύθερης δημοκρατίας σε εκείνο της εκλογικής δημοκρατίας. Προτεραιότητα λοιπόν της επόμενης προοδευτικής κυβέρνησης πρέπει να είναι η διαλεύκανση των σκοτεινών υποθέσεων των παρακολουθήσεων και η υπεράσπιση της δημοκρατίας μέσα από την ενίσχυση των θεσμών και των λειτουργιών της.

Ανισότητες

Η δεύτερη πρόκληση  που θα ήθελα να αναφέρω είναι οι ανισότητες. Παλαιότερα θα έπρεπε να αιτιολογήσω τη σημασία του θέματος αλλά τώρα δεν νομίζω ότι χρειάζεται αυτό αφού όλοι οι παγκόσμιοι οργανισμοί, ακόμα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, θεωρούν προτεραιότητα μεγάλη το θέμα της μείωσης των ανισοτήτων και μεταξύ κρατών αλλά και εντός των κρατών και των κοινωνιών. Την προηγούμενη τετραετία, την περίοδο 2015-2019, παρότι ήταν εξαιρετικά δύσκολη, είχαμε κάμψη των δεικτών φτώχειας και ανισοτήτων. Είναι ανησυχητικό ότι αυτήν την τετραετία, 2019-23, που επίσης ήταν δύσκολη αλλά που είχαμε σημαντικές ευελιξίες και μεγάλη άνεση διάθεσης πόρων, οι ανισότητες ξανά επιδεινώνονται. Οι ανισότητες στο εισόδημα ιδίως μετά τον πληθωρισμό επιδεινώνονται διότι οι αυξήσεις μισθών δεν καλύπτουν, δεν αποκαθιστούν την αγοραστική δύναμη μισθών και εισοδημάτων. Τα μέτρα φορολογίας που ελήφθησαν τα περισσότερα διευρύνουν τις ανισότητες. Δεν είναι δυνατόν σήμερα να φορολογούμε με 5% περίπου τα μερίσματα, σε μια χώρα υπερχρεωμένη με μεγάλες ανισότητες. Δεν είναι δυνατόν να απαλλάσσουμε από τον φόρο τη μεταβίβαση με γονικές παροχές μεγάλων περιουσιών. Αυτή είναι η φορολογική προτεραιότητα σε αυτήν τη χώρα; Είναι ανάγκη να ξαναδούμε από την αρχή το φορολογικό σύστημα και την κατανομή των φορολογικών βαρών ώστε να ενισχύσουμε τη βιωσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τη συνοχή της οικονομίας και της κοινωνίας μας.

Υπάρχει πρόβλημα επίσης με την πρόσβαση των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες, και στα δημόσια αγαθά, στην ανώτατη εκπαίδευση, στο σύστημα υγείας. Παντού προστέθηκαν νέοι περιορισμοί αντί να αρθούν τα εμπόδια που υπήρχαν. Νέα πεδία στα οποία θα δοκιμαστεί η συνοχή της κοινωνίας είναι η 4η βιομηχανική επανάσταση, η ψηφιοποίηση, η κλιματική αλλαγή και πράσινη μετάβαση. Η μείωση των ανισοτήτων σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση των ραγδαία επιδεινούμενων δημογραφικών τάσεων αποτελεί μεγάλη πρόκληση για την επόμενη προοδευτική κυβέρνηση. Πρέπει συνεπώς να γίνει βασικός στόχος της αναπτυξιακής στρατηγικής αλλά και κριτήριο της κάθε επιμέρους πολιτικής αν όχι και του κάθε νομοσχεδίου.

Επενδύσεις

Και έρχομαι στην τρίτη πρόκληση που αφορά στις επενδύσεις και την αντιμετώπιση του τεράστιου επενδυτικού κενού που μας άφησε κληρονομιά η μεγάλη κρίση. Η κυβέρνηση μιλά συνεχώς για επενδύσεις. Αλλά τι επενδύσεις γίνονται; Το ότι, για παράδειγμα, η Εθνική Τράπεζα πούλησε την Εθνική Ασφαλιστική το θεωρούμε επένδυση; Οι εξαγορές αλλάζουν την ιδιοκτησία και τον έλεγχο αλλά δεν αυξάνουν τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας. Άρα το ερώτημα είναι πως μπορούμε να έχουμε επενδύσεις που συμβάλουν στη μετάβαση σε ένα βιώσιμο παραγωγικό μοντέλο.

Έρχομαι στο πρόβλημα του δημόσιου χρέους. Ακούμε ότι το χρέος μειώθηκε. Εννοούν ότι ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ μειώθηκε. Αυτό ήταν αποτέλεσμα κυρίως της πληθωριστικής αποτίμησης του ΑΕΠ. Αλλά σε αυτόν το παράγοντα θα στηριχτούμε; Πρέπει, δηλαδή να ευχόμαστε να έχουμε ακόμα μεγαλύτερο πληθωρισμό; Πρέπει να έχουμε συνείδηση της πραγματικότητας. Είμαστε η πιο υπερχρεωμένη χώρα της Ευρώπης. Έχουμε πετύχει, χάρη στις ενέργειες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με τη συμφωνία του 2018, μια δεκαετία βιωσιμότητας του χρέους. Αυτά τα 10 χρόνια πρέπει να τα αξιοποιήσουμε ώστε να δημιουργήσουμε ένα παραγωγικό υπόδειγμα βιώσιμο που δεν θα αυξάνει το χρέος. Αν τα 10 χρόνια περάσουν χωρίς να κάνουμε τίποτα, το χρέος θα επιστρέψει απειλητικά. Αυτήν την τριετία 2020-2022, το δημόσιο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης αυξήθηκε κατά 45 δισ. ευρώ. Από 356 που ήταν το 2019 ξεπέρασε τα 400 δισ. το 2022. Άρα η νέα κυβέρνηση πρέπει να καταρτίσει πρόγραμμα διαχείρισης του δημόσιου χρέους στο νέο δημοσιονομικό πλαίσιο που συζητείται αυτό τον καιρό στις Βρυξέλλες με στόχο να τεθεί το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ σε πτωτική τροχιά, με μεταρρυθμίσεις οι οποίες δεν θα δημιουργούν νέα λιτότητα αλλά θα προωθούν τη δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη.

Και έρχομαι σε ένα πέμπτο πρόβλημα, εκείνο των εξαγωγών και του ελλείμματος του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών. Το ενδιαφέρον είναι ότι εξαγωγές αυξάνουν ήδη από το 2016. Το ερώτημα είναι γιατί αυξάνει το έλλειμμα του ισοζυγίου πληρωμών αφού αυξάνουν οι εξαγωγές; Είναι προφανές ότι αυτό συμβαίνει διότι οι εισαγωγές αυξάνουν ταχύτερα. Αυτό δείχνει ότι η μείωση των μισθών, δεν βελτίωσε τη διαρθρωτική ανταγωνιστικότητα. Γι’ αυτό παρά την αύξηση των εξαγωγών, το έλλειμμα διευρύνεται. Από 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019, το έλλειμμα του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών ξεπέρασε τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ, αντιστοιχώντας στο 9,6% του ΑΕΠ, το 2022. Ακόμη και χωρίς τα καύσιμα το έλλειμμα είναι σε ανοδική τροχιά. Άρα επιβεβαιώνεται και από αυτό η ανάγκη αλλαγής του παραγωγικού υποδείγματος. Έχουμε ανάγκη δηλαδή από μία οικονομία που να στηρίζεται στη γνώση και την καινοτομία και όχι στη φτηνή εργασία, να παράγει προϊόντα αυξημένης προστιθέμενης αξίας.

Όλα αυτά συνοψίζονται στο συμπέρασμα ότι η επόμενη κυβέρνηση πρέπει να κάνει προτεραιότητα της, την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου και το μετασχηματισμό του σημερινού αντιαναπτυξιακού και πελατειακού κράτους, σε ένα δημοκρατικό αναπτυξιακό κράτος.

 

* Άρθρο στην ιστοσελίδα της Ναυτεμπορικής

 

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr