Συνέντευξη στην εφημερίδα “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΡΙΑΝΗ”_Προϋπολογισμός 2006_

1) Ο απλός πολίτης θεωρεί ότι ο προϋπολογισμός είναι ένα ακαταλαβίστικο συνονθύλευμα αριθμών και πινάκων γεμάτο από κρυφά κονδύλια που καρπώνονται οι λίγοι. Τι απαντάτε σ’ αυτό;

Δυστυχώς έτσι είναι. Το ερώτημα είναι, γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί σημαντικά κονδύλια διακινούνται μέσω ειδικών, εκτός προϋπολογισμού και ελέγχου, λογαριασμών; Γιατί όλη αυτή η συσκότιση και αυτές οι διαμάχες για τους αριθμούς; Γιατί η Βουλή, να μη διαθέτει, ένα Γραφείο για τον προϋπολογισμό, με διακομματική σύνθεση και επιστημονική στήριξη, όπως έχουμε προτείνει, ώστε η Βουλή τουλάχιστον να μπορεί να ελέγχει, να έχει γνώση και γνώμη και να μην επικυρώνει στα τυφλά τον κάθε προϋπολογισμό;

Η δική μου απάντηση είναι ότι δε θέλουν. Ούτε το ΠΑΣΟΚ ήθελε ούτε η Ν.Δ. θέλει. Τους βολεύει η σημερινή κατάσταση. Η αδιαφάνεια βοηθά στην άσκηση πελατειακής πολιτικής. Και η συσκότιση στη χειραγώγηση της κοινωνίας.

2) Ποια είναι τα καλά σημεία του προϋπολογισμού για το 2006 και ποιες οι αδυναμίες του;

Εξαρτάται σε ποια θέση βρίσκεται κανείς. Ευνοημένοι του προϋπολογισμού είναι όσοι ζουν από κέρδη και μερίσματα. Το εισόδημά τους θα αυξηθεί κατά 1 δις ευρώ, λόγω του ότι η Κυβέρνηση τους μειώνει τους συντελεστές φορολογίας. Ευνοημένοι είναι και οι μέτοχοι των τραπεζών, διότι, πέραν της παραπάνω μείωσης, τους χαρίζονται πρόσθετα 200 εκ ευρώ. Και οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις έχουν μια ελάφρυνση 100 εκατομμυρίων ευρώ, λόγω της κατάργησης του φόρου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις. Και η εκκλησία ανήκει στους ωφελημένους, αφού επεκτείνονται οι φοροαπαλλαγές της.

Στους χαμένους είναι οι μισθωτοί, λόγω μείωσης των μισθών και λόγω μη τιμαριθμοποίησης της φορολογικής κλίμακας, αλλά και τα ευρύτερα λαϊκά στρώματα λόγω αύξησης του ΦΠΑ. Επίσης το κοινωνικό κράτος, η κοινωνική ασφάλιση και οι δημόσιες επενδύσεις είναι θύματα του προϋπολογισμού.

Τα «καλά» και τα «κακά», επομένως, υπάρχουν, αλλά για άλλους είναι τα πρώτα και για άλλους τα δεύτερα.

3) Οι αριθμοί είθισται να είναι αφηρημένοι, όταν προβλέπουν μελλοντικά έσοδα ή δαπάνες και τις περισσότερες φορές να πέφτουν έξω. Θα συμβεί αυτό στο θέμα των εσόδων με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να αναγκαστεί να πάρει νέα μέτρα;

Τίποτα δεν αποκλείεται. Άλλωστε ο προϋπολογισμός στην τελική του μορφή δεν έχει ακόμη την έγκριση της Eurostat.

4) Υπήρχε περιθώριο για μεγαλύτερες αυξήσεις σε μισθούς ή για περισσότερες κοινωνικές παροχές;

Η φοροκλοπή που έγινε φέτος, όχι η φοροδιαφυγή, αλλά η παρακράτηση του ΦΠΑ που αν και πληρώθηκε από τους καταναλωτές, δεν πήγε στα δημόσια ταμεία είναι ένα μέγεθος μετρήσιμο. Ανέρχεται στα 2 δις ευρώ τουλάχιστον. Το κόστος επίσης διαφόρων φοροαπαλλαγών, προς έχοντες και κατέχοντες, είναι κι αυτό μετρήσιμο, υπερβαίνει δε το 1,5 δις ευρώ. Υπάρχει τέλος και η περιβόητη αγορά των 40 Φάντομ, που κανείς δεν ξέρει τελικά πόσο θα στοιχίσουν και η οποία θα μπορούσε τουλάχιστον να ανασταλεί ή να περικοπεί. Περιθώριο συνεπώς για μια διαφορετική κατανομή και των εσόδων και των δαπανών υπήρχε.

Δυστυχώς, όμως, η επιλογή έχει γίνει. Και ήδη έχουμε μπει σε ένα νέο κύκλο μονόπλευρης λιτότητας. Το επιτάσσει η παγκόσμια νεοφιλελεύθερη συνταγή προς την οποία η Κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει προσδεθεί. Και αυτό γίνεται σε μια περίοδο, που η λάμψη αυτής ακριβώς της συνταγής έχει διεθνώς ξεθωριάσει, η αμφισβήτησή της γενικεύεται και στην παγκόσμια ημερήσια διάταξη έχει ήδη τεθεί το αίτημα για μια εναλλακτική στρατηγική.

4 ημέρες πριν

💬 Το τέλος των μνημονίων χαρακτηρίστηκε ως «επιστροφή στην κανονικότητα». Ωστόσο αυτή η κανονικότητα αποδεικνύεται πολύ εύθραυστη & φτάνει στο τέλος της. Πρόκειται για πολύ αρνητικές τάσεις καθώς αν επιβεβαιωθούν, ενδεχομένως θα θέσουν σε αμφισβήτηση και πάλι τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους. Σε κάθε περίπτωση, αν δεν ανατραπούν, οι τάσεις αυτές δείχνουν ότι η κοινωνία θα περάσει ξανά δύσκολες ημέρες.💬 Στον Aπολογισμό του #ΣΥΡΙΖΑ για την περίοδο 2012-2019 τονιζόταν η ανάγκη να συνεχιστεί η προσπάθεια για συγκεκριμένους θεματικούς απολογισμούς ανά υπουργείο & άλλους τομείς δράσης. Το βιβλίο του Ανδρέα Ξανθού αποτελεί μια υποδειγματική συμβολή σε αυτήν την κατεύθυνση.💬 Τονίζεται -ακόμη και από αντιπάλους- ότι η διακυβέρνηση 2015-2019 ήταν μια έντιμη διαχείριση. Όμως, σε μια ιστορική εποχή που χαρακτηρίζεται από πολυκρίσεις, μια αριστερή διακυβέρνηση θα πρέπει να κριθεί από το μετασχηματιστικό βάθος που θα έχει η πολιτική της.💬 Ο κατακερματισμός δεν είναι ασυνήθιστη κατάσταση της Αριστεράς. Προσωπικά έζησα τέτοιες καταστάσεις & στο παρελθόν. Και τις ξεπεράσαμε. Η κοινωνική Αριστερά υπάρχει. Και όχι μόνο υπάρχει, αλλά ζητά επίμονα όραμα, συγκεκριμένο πρόγραμμα & αξιόπιστη εκπροσώπηση. 💬 Η σκέψη μας & η δράση μας πρέπει να προσανατολιστούν όχι μόνο στο τώρα αλλά & στο αύριο & στο μεθαύριο με στόχο μια #Αριστερά υψηλών απαιτήσεων που έχει σαφές ιδεολογικό στίγμα, ήθος, μακροχρόνια στρατηγική, άμεσους ιεραρχημένους στόχους, τεκμηριωμένες προτάσεις, πολιτικό κόμμα μαζικό, δημοκρατικά δομημένο, με συλλογική λειτουργία.* Σημεία από ομιλία στην εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Ανδρέα Ξανθού «Κόκκινο Νήμα. Υγεία - Κοινωνία - Πολιτική»#ΚόκκινοΝήμα ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
📕 Ομιλία την Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου, στην εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Ανδρέα Ξανθού «Το κόκκινο νήμα - #Υγεία, #Κοινωνία, #πολιτική» (Εκδόσεις Θεμέλιο). Στις 18:30 στην αίθουσα «Γεώργιος Καράντζας» του μεγάρου της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20, 1ος όροφος). ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr