Συνέντευξη στην εφημερίδα “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ”_Είναι αναγκαίος ο εκδημοκρατισμός του ευρωπαϊκού οικοδομήματος_

• Ποια η διεθνής σημασία της εισαγωγής του ευρώ;

Η δημιουργία του ευρώ είναι όντως μία πρωτοβουλία με παγκόσμια διάσταση. Το ευρώ αποσκοπεί στη νομισματική ενοποίηση της Ευρώπης, δηλαδή, στην ισχυροποίησή της ως “παγκόσμιου παίκτη”. Φιλοδοξεί εντέλει να περιορίσει τον νομισματικό “μονοπολισμό”, δηλαδή την μονοκρατορία του δολαρίου, που σήμερα αποτελεί ουσιαστικά το μόνο διεθνές αποθεματικό νόμισμα.

 Eκτιμάτε, δηλαδή, ότι η εισαγωγή του ευρώ θα περιορίσει την παγκόσμια κερδοσκοπία και τη νομισματική αστάθεια;

Στο εσωτερικό της ευρωζώνης, ασφαλώς, η δημιουργία του ευρώ θα συμβάλλει στη συναλλαγματική σταθερότητα και στον περιορισμό ορισμένων μορφών κερδοσκοπίας. Σε παγκόσμιο επίπεδο, όμως, η συναλλαγματική αστάθεια, οι συναλλαγματικοί πόλεμοι και οι χρηματοοικονομικές κρίσεις θα παραμείνουν ως ένα βασικό γνώρισμα της παγκόσμιας ανάπτυξης, ίσως δε και να ενταθούν. Ακριβώς γι’ αυτό, η εισαγωγή του ευρώ πρέπει να ενεργοποιήσει κινήματα και πρωτοβουλίες για την επιβολή του φόρου Tobin στις διεθνείς κερδοσκοπικές συναλλαγματικές συναλλαγές, για την κατάργηση των φορολογικών παραδείσων και την ενίσχυση της εποπτείας των κεφαλαιαγορών.

• Μπορεί να υπάρξει ουσιαστική και αποτελεσματική οικονομική ενοποίηση της Ε.Ε. δίχως να υπάρξει ουσιαστική πολιτική ενοποίηση;

Η εισαγωγή του ευρώ κάνει ακόμη πιο αναγκαία την πολιτική ενοποίηση. Το θέμα, όμως, δεν είναι απλά πώς να θωρακισθεί πολιτικά το ευρώ, όπως πολλοί υποστηρίζουν. Το θέμα είναι ο εκδημοκρατισμός του όλου οικοδομήματος και να υπάρξουν πολιτικές που αμβλύνουν τις ανισότητες που δημιουργεί η ενιαία νομισματική πολιτική ανάμεσα σε χώρες, περιφέρειες και κοινωνικές τάξεις. Διαφορετικά το ευρώ θα αντιμετωπίζει προβλήματα κοινωνικής και δημοκρατικής νομιμοποίησης.

• Ποιοι θα είναι, κατά την άποψή σας, οι κερδισμένοι και ποιοι οι ζημιωμένοι από τη νέα πραγματικότητα;

Αν μιλήσουμε με όρους κέρδη – ζημιές, το ευρώ, ασφαλώς, ευνοεί περισσότερο τις ισχυρές χώρες και στο εσωτερικό τους τις ισχυρές κοινωνικές τάξεις, δηλαδή, τις τάξεις που κατέχουν κεφάλαιο, έναντι εκείνων που στηρίζονται αποκλειστικά στην εργασία τους. Όμως, τις σχέσεις αυτές θα πρέπει να τις ανάγουμε όχι στο ευρώ, αυτό καθ’ αυτό, αλλά στη φιλοσοφία και την αρχιτεκτονική συνολικά της ΟΝΕ, όπως αυτή συγκροτήθηκε.

Το ευρώ μοιάζει κάπως με ένα “αυθαίρετο”. Το οικοδόμημα μπορεί να είναι επιβλητικό και λαμπερό. Οι όροι δόμησής του, όμως, οι υποδομές και ο περιβάλλων χώρος πάσχουν. Στην προκειμένη περίπτωση, κεντρικό θέμα είναι η απουσία δημοκρατικού πολιτικού ελέγχου και τελικά δημοκρατικής νομιμοποίησης. Επίσης, ενώ η νομισματική και συναλλαγματική εξουσία έγινε “ευρωπαϊκή”, η αντιμετώπιση των προβλημάτων έμεινε εθνική υπόθεση. Έχουμε κινδύνους χωρίς όπλα να τους αντιμετωπίσουμε. Παράδειγμα, η απουσία μηχανισμών αντικυκλικής πολιτικής ή μέσων αντιμετώπισης ασύμμετρων σοκ. Η απουσία κοινής φορολογικής πολιτικής, επίσης, αφήνει ανοιχτό το δρόμο για τον φορολογικό ανταγωνισμό. Η απουσία κοινών κοινωνικών στάνταρ αφήνει ανοιχτό το δρόμο σε πρακτικές κοινωνικού ντάμπιγκ. Τέλος, η απουσία ενός ισχυρού ευρωπαϊκού προϋπολογισμού και αναδιανομής πόρων αφήνει ανοιχτό τον δρόμο μεγαλύτερων αποκλίσεων, αντί της επιδιωκόμενης πραγματικής σύγκλισης.

• Θα μπορούσε μία χαλάρωση του Συμφώνου Σταθερότητας – θέμα το οποίο εσχάτως συζητείται – να καλύψει αυτά τα κενά;

Δεν αρκεί. Πρέπει να αλλάξει η φιλοσοφία του. Το δίκτυο “Ευρωπαίοι Οικονομολόγοι για μια εναλλακτική πολιτική για την Ευρώπη” στην τελευταία του έκθεση προτείνει την αντικατάσταση του Συμφώνου Σταθερότητας με ένα νέο “Σύμφωνο Κοινωνικής Ανάπτυξης”. Προσωπικά, συμφωνώ, με την έννοια ότι η επιδίωξη της δημοσιονομικής σταθερότητας δεν είναι αυτόνομος στόχος ή αυτοσκοπός, αλλά πρέπει να συνδεθεί με συγκεκριμένους στόχους κοινωνικής ανάπτυξης. Σημαντικό είναι, επίσης, να αυξηθεί ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός στο ύψος του 5% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ, ιδιαίτερα, εν όψει και της διεύρυνσης. Σημαντικό όπλο θα αποτελούσε, επίσης, η έκδοση ευρωπαϊκών ομολόγων και γενικότερα η μετατροπή ενός μέρους του εθνικού δημόσιου χρέους των χωρών σ’ ένα ευρωπαϊκό δημόσιο χρέος. Παρόλο που αυτό θα βάραινε πάλι τις χώρες που το χρησιμοποιούν, θα δημιουργούσε μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας για αναπτυξιακή πολιτική στην Ευρώπη και στην κάθε χώρα ξεχωριστά.

• Εσχάτως έχει ανοίξει η συζήτηση σχετικά με την “επιστροφή” του κεϋνσιανισμού. Θεωρείτε εφικτή μια τέτοια “επιστροφή”;

Το πρόβλημα εδώ είναι ότι δεν υπάρχει μια εκδοχή του κεϋνσιανισμού. Ο ίδιος ο Κέϋνς μας παρέδωσε και “δεξιές” και “αριστερές” εκδοχές των απόψεων του. Ο κεϋνσιανισμός υπό τη στενή έννοια, ως ένα “κλειστό” σύστημα, δηλαδή, “διαχείρισης της ζήτησης σε εθνικά πλαίσια”, ας μην ξεχνάμε, έδειξε τα όρια του και οδηγήθηκε σε κρίση. Δύσκολα, λοιπόν, μπορούμε να δούμε μια αυθεντική επιστροφή του. Ο κεϋνσιανισμός, όμως, υπό μία ευρύτερη έννοια, αποτελεί μία πηγή έμπνευσης εναλλακτικών πολιτικών στο πλαίσιο του καπιταλισμού που λαμβάνουν υπόψη τους σε διάφορους βαθμούς την ανάγκη “κοινωνικής συνοχής” και γενικότερα τις ανάγκες αναπαραγωγής της κοινωνίας. Υπ’ αυτήν την ευρύτερη έννοια, λοιπόν, ο κεϋνσιανισμός και είναι και θα παραμείνει επίκαιρος και το ενδιαφέρον αναζωπυρώνεται λόγω της κρίσης του νεοφιλελευθερισμού. Εκείνο, πάντως, που κυριαρχεί προς το παρόν, είναι η προσπάθεια εφαρμογής διαφόρων “μιγμάτων” πολιτικής, στην λογική μιας σύνθεσης νεοφιλελευθερισμού και κεϋνσιανισμού υπό την ιδεολογική ηγεμονία του πρώτου.

2 ημέρες πριν

💬 Το τέλος των μνημονίων χαρακτηρίστηκε ως «επιστροφή στην κανονικότητα». Ωστόσο αυτή η κανονικότητα αποδεικνύεται πολύ εύθραυστη & φτάνει στο τέλος της. Πρόκειται για πολύ αρνητικές τάσεις καθώς αν επιβεβαιωθούν, ενδεχομένως θα θέσουν σε αμφισβήτηση και πάλι τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους. Σε κάθε περίπτωση, αν δεν ανατραπούν, οι τάσεις αυτές δείχνουν ότι η κοινωνία θα περάσει ξανά δύσκολες ημέρες.💬 Στον Aπολογισμό του #ΣΥΡΙΖΑ για την περίοδο 2012-2019 τονιζόταν η ανάγκη να συνεχιστεί η προσπάθεια για συγκεκριμένους θεματικούς απολογισμούς ανά υπουργείο & άλλους τομείς δράσης. Το βιβλίο του Ανδρέα Ξανθού αποτελεί μια υποδειγματική συμβολή σε αυτήν την κατεύθυνση.💬 Τονίζεται -ακόμη και από αντιπάλους- ότι η διακυβέρνηση 2015-2019 ήταν μια έντιμη διαχείριση. Όμως, σε μια ιστορική εποχή που χαρακτηρίζεται από πολυκρίσεις, μια αριστερή διακυβέρνηση θα πρέπει να κριθεί από το μετασχηματιστικό βάθος που θα έχει η πολιτική της.💬 Ο κατακερματισμός δεν είναι ασυνήθιστη κατάσταση της Αριστεράς. Προσωπικά έζησα τέτοιες καταστάσεις & στο παρελθόν. Και τις ξεπεράσαμε. Η κοινωνική Αριστερά υπάρχει. Και όχι μόνο υπάρχει, αλλά ζητά επίμονα όραμα, συγκεκριμένο πρόγραμμα & αξιόπιστη εκπροσώπηση. 💬 Η σκέψη μας & η δράση μας πρέπει να προσανατολιστούν όχι μόνο στο τώρα αλλά & στο αύριο & στο μεθαύριο με στόχο μια #Αριστερά υψηλών απαιτήσεων που έχει σαφές ιδεολογικό στίγμα, ήθος, μακροχρόνια στρατηγική, άμεσους ιεραρχημένους στόχους, τεκμηριωμένες προτάσεις, πολιτικό κόμμα μαζικό, δημοκρατικά δομημένο, με συλλογική λειτουργία.* Σημεία από ομιλία στην εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Ανδρέα Ξανθού «Κόκκινο Νήμα. Υγεία - Κοινωνία - Πολιτική»#ΚόκκινοΝήμα ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
📕 Ομιλία την Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου, στην εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Ανδρέα Ξανθού «Το κόκκινο νήμα - #Υγεία, #Κοινωνία, #πολιτική» (Εκδόσεις Θεμέλιο). Στις 18:30 στην αίθουσα «Γεώργιος Καράντζας» του μεγάρου της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20, 1ος όροφος). ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr