Συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό “ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ” για το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού έτους 2010

 

• Καλωσορίζουμε τον κο Δραγασάκη, συντονιστή της Επιτροπής Πολιτικού Σχεδιασμού του Συνασπισμού. Κε Δραγασάκη έχετε διαβάσει πολλούς προϋπολογισμούς στη ζωή σας, έχετε τοποθετηθεί επίσης σε πολλούς. Χθες είχαμε την κατάθεση του προσχεδίου του Προϋπολογισμού της νέας κυβέρνησης. Ποια είναι η δική σας  άποψη, ποιο είναι το στίγμα που θέλετε να δώσετε;

 

 

Δυστυχώς δε βρισκόμαστε μπροστά σε κάτι διαφορετικό, δηλαδή δεν έχουμε έναν διαφορετικό προϋπολογισμό ούτε ως προς τη διαδικασία ούτε ως προς το περιεχόμενο.

 

 

Για μια ακόμη φορά μιλάμε για έναν προϋπολογισμό ετήσιο, χωρίς να έχουμε ένα πρόγραμμα τετραετές, πενταετές, ένα μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, για να ξέρουμε πού εντάσσεται αυτός ο προϋπολογισμός. Κι αυτό σήμερα είναι σοβαρό, διότι όλοι αναγνωρίζουν ότι τα προβλήματα πια δεν είναι πρόσκαιρα, δεν είναι ετήσια.

 

 

Το δεύτερο είναι ότι η διαδικασία κατάρτισης του προϋπολογισμού πάλι είναι μια αδιαφανής διαδικασία, δεν υπήρξαν διαβουλεύσεις, δεν υπάρχουν θεσμοί ελέγχου του προϋπολογισμού. Θα πρέπει για μια ακόμη φορά λοιπόν να διαβάζουμε γρίφους και να προσπαθούμε να καταλάβουμε τι κρύβεται πίσω από τους αριθμούς.

 

 

• Υπάρχουν και λογιστικές σιωπές οι οποίες παραπέμπουν σε νέα μέτρα …

 

 

Επισημαίνω μόνο ότι αυτό το πρόβλημα, ενώ ακούγεται ως μια διαδικαστική πτυχή του θέματος, είναι ένα πρόβλημα ουσίας και δημοκρατίας, όπου και το ΠΑΣΟΚ ως αντιπολίτευση αναγνώριζε ότι όπως γίνεται ο προϋπολογισμός, που ούτε η βουλή γνωρίζει πώς γίνεται ο προϋπολογισμός ούτε κανείς άλλος, δηλαδή η εκτελεστική εξουσία αποφασίζει, η εκτελεστική εξουσία ελέγχει, η εκτελεστική εξουσία εκτελεί. Δεν υπάρχει δηλαδή αυτό που λέμε «άλλο μάτι».

 

 

• Πάμε τώρα στα ουσιαστικά. Η πρώτη υπόσχεση που δίνει η κυβέρνηση ότι έρχεται το φορολογικό νομοσχέδιο, και σίγουρα επειδή προβλέπει περίπου  2 δις € επιπλέον έσοδα από άμεσους φόρους, θα υπάρχει μια διαφορετική κλίμακα σίγουρα για τα φυσικά πρόσωπα, γιατί στα φυσικά πρόσωπα ιδιαίτερα οι άμεσοι φόροι είναι αυξημένοι κατά 500 εκ. ενώ είναι μειωμένοι στα νομικά πρόσωπα. 

 

 

Αν μου επιτρέπετε, πριν πάμε στο φορολογικό, κοιτώντας το προσχέδιο, εφόσον μείνει έτσι, βρισκόμαστε μπροστά σε μια πρόωρη διάψευση προσδοκιών για όσους περίμεναν κάτι διαφορετικό από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, δηλαδή έχουμε μια δυσάρεστη έκπληξη. Και αναφέρομαι κυρίως στο εξής: ότι ο προϋπολογισμός αυτός περικόπτει τις πρωτογενείς δαπάνες κατά 1,6 δις €. Δυστυχώς, απ’ ό,τι βλέπω, το 1,2 περικόπτεται από τα ασφαλιστικά ταμεία και τα υπόλοιπα 400 εκ. από την κατάργηση του ταμείου για τη φτώχεια που είχε δημιουργήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, αυτές ήταν οι σπατάλες που έλεγαν ότι θα καταργήσουν;

 

 

• Λίγο πριν ζητήσαμε επ’ αυτού κάποιες διευκρινήσεις από τον κο Κουτρουμάνη. Αυτό το 1,2 δις το απέδωσε αφενός στη δέσμευση που προβλέπεται στο ότι δε μπορεί να είναι η επιχορήγηση του ΙΚΑ πάνω από το 1% του ΑΕΠ, και δεύτερον ότι η εξοικονόμηση θα προέλθει κυρίως από το σκέλος της φαρμακευτικής – νοσηλευτικής δαπάνης, μια διαδικασία που θα ξεκινήσει άμεσα για να αποδώσει αυτά τα 800 εκ. €. 

 

 

Το θέμα θα το συζητάμε όλο το 2010. Να σας πω απλά, ότι κοιτώντας στο προσχέδιο πού γίνεται περικοπή δαπανών, βλέπουμε ότι αυτή γίνεται στα ασφαλιστικά ταμεία, κοινωνική προστασία και το ταμείο για τη φτώχεια. Και θέτω το ερώτημα: όταν μιλούσαν για σπατάλες και για αναδιανομή αυτά εννοούσαν;

 

 

Το άλλο που πρέπει να μας προβληματίσει είναι ότι, εφόσον έτσι έχουν τα πράγματα, ο προϋπολογισμός αυτός δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα, αλλά το κρύβει και το μετακυλύει αλλού, κάτι το οποίο έχει γίνει και στο παρελθόν. Δηλαδή και η προηγούμενη κυβέρνηση έλεγε ότι μειώνει το έλλειμμα και αποδείχτηκε τελικά ότι απλά το έκρυβε, το μετακύλυε σε ασφαλιστικούς οργανισμούς, έβαζε τον ΟΣΕ και δανειζόταν, έβαζε τα ταμεία να μην πληρώνουν τα νοσοκομεία και φτάσαμε να μιλάμε για το χρέος των νοσοκομείων. Άρα, η γενική εικόνα είναι πολύ προβληματική και φοβάμαι ότι, αν δεν αλλάξει, τότε πρέπει να μιλήσουμε για έναν προϋπολογισμό αδιεξόδων, με απρόβλεπτες προοπτικές για το 2010. Εννοώ δηλαδή ότι, όπως φαίνεται, δε νομίζω ότι είναι υλοποιήσιμος αυτός ο προϋπολογισμός.

 

 

• Το δεύτερο είναι ότι αν δεν είναι υλοποιήσιμος αυτός ο προϋπολογισμός, τότε θα έχουμε ένα δεύτερο πρόβλημα, δεδομένου ότι πολλές προσδοκίες έχουν επενδυθεί στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.

 

 

Ακριβώς. Να ολοκληρώσω όμως το σχόλιό μου στο κοινωνικό κομμάτι και με την παρατήρηση ότι τελικά το επίδομα αλληλεγγύης το περιβόητο, που τόσο συζητήθηκε, είναι εν μέρει η κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης και ο μηδενισμός των αυξήσεων στο ΕΚΑΣ, πράγμα που σημαίνει ότι η αγοραστική δύναμη του ΕΚΑΣ, αφού δεν έχουμε ονομαστική αύξηση, θα είναι μειωμένη.

 

 

Στο αναπτυξιακό σκέλος, περίμενα πιο σημαντική αύξηση του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων. Πρέπει να σας πω ότι ο μέσος όρος του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία, ήταν 4,5% του ΑΕΠ.  Αυτό που προβλέπει το προσχέδιο είναι 4,2%. Δηλαδή στην ουσία είμαστε στα ίδια. Θα περίμενα και με όσα έχει πει το ΠΑΣΟΚ προεκλογικά, αλλά και με όσα επιβάλουν οι συνθήκες της οικονομίας μια πιο ισχυρή προσπάθεια να έχουμε μεγαλύτερο Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων και βέβαια να δούμε μετά και τη διάρθρωσή του.

 

 

Το ζήτημα που θέσατε με τα έσοδα, να κάνω ένα σχόλιο σε ό,τι αφορά το 2009, δεν έχουμε κατάρρευση των  εσόδων τελικά. Δηλαδή, αν δείτε την εικόνα που παρουσιάζουν τα μέσα ενημέρωσης, έχουμε μια δραματοποίηση της κατάστασης που μπορεί να υποθέσει κανείς ότι έγινε για να διευκολυνθεί η εκλογική επιτυχία του ΠΑΣΟΚ, να δημιουργηθεί έτσι μια εικόνα χάους, να φουσκώσει το έλλειμμα ίσως και περισσότερο απ’ ό,τι είναι στην πραγματικότητα και να εμφανιστεί μετά, το 2010, μια μείωσή του ως επιτυχία της νέας κυβέρνησης. Το λέω αυτό διότι τελικά το πρόβλημα από τη μεριά των εσόδων είναι μια παρακράτηση του ΦΠΑ, κάτι που έγινε και το 2005, κατά περίπου 2 δις €, και το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις πλήρωσαν μικρότερους φόρους διότι έχουν μειωθεί οι φορολογικοί συντελεστές. Οι αποκλίσεις στο έλλειμμα δηλαδή είναι συγκεκριμένες. Προέρχεται από τον ΦΠΑ που παρακρατήθηκε, έχουμε δηλαδή, αν θέλετε, μια κλοπή του ΦΠΑ και τους μειωμένους φόρους που πλήρωσαν οι επιχειρήσεις λόγω μείωσης των φορολογικών συντελεστών.

 

 

Στο σκέλος των δαπανών, θα προσέξατε και εσείς ότι 1 δις € δαπάνες είναι το πρόσθετο κόστος του δανεισμού, τα αυξημένα επιτόκια, δηλαδή αυτό το 1 δις € το πήραν οι τράπεζες. Διότι οι τράπεζες είναι αυτές οι οποίες δανείστηκαν με 1% επιτόκιο και δάνεισαν το κράτος με 4% ή 5%. Πέραν αυτού, υπήρξε βεβαίως ένας εκτροχιασμός των δαπανών κατά 6 δις € περίπου, οι οποίες θα άξιζε τον κόπο να αναλυθεί το πού πήγαν και το τι αποτελέσματα είχαν. 

 

 

• Κύριε Δραγασάκη υπάρχει ένα κομμάτι σε σχέση με το δανεισμό που ακόμη παραμένει ασαφές. Δηλαδή δεν ξέρουμε πόσα έχουμε δανειστεί, πόσα θα δανειστούμε ακόμη και πόσα είναι τα τοκοχρεολύσια.

 

 

Ακριβώς. Άρα, θα περίμενε κανείς από τον προϋπολογισμό μια πιο ισχυρή πρόβλεψη για την αύξηση του ΦΠΑ, διότι ναι μεν το εθνικό εισόδημα δεν αυξάνει και άρα μπορεί να πει κανείς ότι δεν έχουμε περιθώρια μεγάλης αύξησης, αλλά δεδομένης της μεγάλης φοροδιαφυγής που υπήρχε και δεδομένης της παρακράτησης του ΦΠΑ το 2009, θα περίμενε κανείς να γίνει μια προσπάθεια τουλάχιστον, μια πρόβλεψη, να έχουμε μια σημαντικότερη αύξηση στην είσπραξη του ΦΠΑ.

 

 

• Και τώρα ως προς το βασικό στόχο που είναι η αύξηση του ΑΕΠ, να γυρίσει σε θετικό πρόσημο, αλλά κι αυτό οριακό 0,3% – 0,4%. Τι εκτιμάτε γι’ αυτό το στόχο;

 

 

Δε θα μπορέσει να επιτευχθεί ο στόχος αυτός. Διότι από πού θα προέλθει η ζήτηση; Οι αυξήσεις στους μισθούς είναι στα όρια του πληθωρισμού, η ανεργία αυξάνει. Επομένως, η απώλεια εισοδήματος λόγω της ανεργίας και λόγω της μείωσης της αγοραστικής δύναμης, διότι υπάρχει η ακρίβεια παρά ύφεση, δε δείχνουν δυνατότητες ανάκαμψης από την εσωτερική ζήτηση. Από την εξωτερική ζήτηση πάλι δεν υπάρχουν δυνατότητες, αφού ούτε εξαγωγές προβλέπεται να αυξηθούν,  ο δε τουρισμός παρουσιάζει μείωση, γεγονός που επιτείνεται από τις προβλέψεις για τη συνέχιση της ύφεσης για την παγκόσμια και ευρωπαϊκή οικονομία.

 

 

Άρα, γι’ αυτό και μείς επιμείναμε και προεκλογικά ότι ο δρόμος της ανάκαμψης για την Ελλάδα ειδικότερα, περνάει μέσα από την ανάκαμψη της απασχόλησης. Ο προϋπολογισμός δεν αναφέρει τίποτε για την ανάκαμψη της απασχόλησης. Δεν έχουμε τίποτε το δεσμευτικό για νέες θέσεις εργασίες οι οποίες θα δημιουργούν και νέα προστιθέμενη αξία. Άρα, απασχόληση, δημόσιες επενδύσεις, μισθοί και συντάξεις, αυτές είναι οι πηγές για την ανάκαμψη. Αν σ’ αυτούς τους τομείς δε δούμε πολιτικές που να μας πείθουν ότι κάτι ζωντανεύει, δε θα μπορέσει να υπάρξει βιώσιμη ανάκαμψη της οικονομίας ούτε το 2010.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr