Άρθρο στην εφημερίδα “ΑΥΡΙΑΝΗ”_Νομοσχέδιο φορολογικών ανισοτήτων…_

Νομοσχέδιο φορολογικών ανισοτήτων…

Το φορολογικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφη κινείται στο πνεύμα του νεοφιλελευθερισμού. Αποτελεί ένα νομοσχέδιο αποσπασματικό. Κατατέθηκε με κύριο στόχο να θεραπεύσει όσα αρνητικά κληροδότησε η διοίκηση ΠΑ.ΣΟ.Κ. Ωστόσο και η κυβέρνηση της ΝΔ με, τους ίδιους όρους παίζει το παιχνίδι. Με την ίδια, δοκιμασμένη άνεση το νομοσχέδιο ακυρώνει τις προεκλογικές της εξαγγελίες για τους μισθωτούς ενώ ευνοεί καταφανώς ία επιχειρηματικά στρώματα παίρνοντας από τους πολλούς και δίνοντας στους λίγους. Ο ΣΕΒ, παρόλα αυτά, δεν αρκείται στις κυβερνητικές «διευκολύνσεις», γι’ αυτό και εκφράζει παράπονα. Η ουσία του ζητήματος δεν αλλάζει: Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης παρεμβαίνει κυρίως για την μείωση της φορολογίας των κερδών και – διευρύνοντας σε σημαντικό βαθμό τις φορολογικές ανισότητες – οδηγεί σε έκρηξη των κοινωνικών ανισοτήτων, τις οποίες η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ου θα αμβλύνει. Χωρίς την επιβολή νέων φόρων, η φορολογική επιβάρυνση (μέσω έμμεσων φόρων, ΦΠΑ κλπ.) αυξάνει κατά 3.1 δια ευρώ. Έτσι, η κυβέρνηση (και η αντιπολίτευση) αποφεύγοντας να συζητήσει τα διαρθρωτικά προβλήματα του φορολογικού, επιχειρεί να τα σβήσει από τη συνείδηση του κόσμου. Το αντίθετο όφειλε να πράξει: Ν’ αναγνωρίσει ότι η σχέση μεταξύ άμεσων και έμμεσων φόρων, η σχέση φορολογικής επιβάρυνσης εισοδημάτων από εργασία και από δραστηριότητες του κεφαλαίου, η βαθμιαία διάβρωση της προοδευτικότητας των άμεσων φόρων είναι ζητήματα, η λύση των οποίων απαιτεί χρόνο και λήψη μέτρων από σήμερα. Οι σκέψεις μου για τα διαρθρωτικά προβλήματα του νομοσχεδίου συνοψίζονται στα εξής:

Για τη σχέση έμμεσων και άμεσων φόρων: Οι έμμεσοι φόροι δεν έχουν προοδευτικότητα. Όσο μεγαλύτεροι είναι, τόσο πιο άδικο είναι το φορολογικό σύστημα. Στη χώρα μας η σχέση μεταξύ έμμεσων και άμεσων φόρων είναι 60% προς 40%, ενώ στην Ε.Ε είναι 51% προς 49%. Το νομοσχέδιο επιδιώκει τη μείωση ίων άμεσων φόρων και, παρότι δεν εισάγει νέους εμμέσους, το ειδικό βάρος απ’ αυτούς θ’ αυξηθεί. Χρειάζεται, συνεπώς, να αναζητηθούν επιλεκτικές αναπροσαρμογές των συντελεστών του ΦΠΑ για την προώθηση κοινωνικών ή διαρθρωτικών επιδιώξεων. Υπάρχει δηλαδή μια ανάγκη υιοθέτησης προγράμματος σύγκλισης με τα επίπεδα της Ε.Ε για τη σχέση έμμεσων και άμεσων φόρων. Για τη βαθμιαίο διάβρωση της προοδευτικότητας των άμεσων φόρων: Η διάβρωση αυτή οφείλεται αφενός στη μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας. Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής, που σήμερα θεωρεί μια οικογένεια με δύο εργαζόμενους και εισόδημα 25.000 ευρώ πλούσια, πρέπει να μειωθεί. Οφείλεται, αφ’ ετέρου, στη μη αναγνώριση του τεκμηρίου δαπάνης λ.χ. τα έξοδα παιδιού που πάει σχολείο, άνεργο μέλος της οικογένειας, χρόνια ασθενές άτομο). Η αναγνώριση του τεκμηρίου και η απαλλαγή σεβαστού ποσού από τη φορολογία γι’ αυτές τις περιπτώσεις προστατευόμενων μελών είναι απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου να υπάρξουν ελαφρύνσεις για τους μισθωτούς.

Για την υπερφορολόγηση των εισοδημάτων από την εργασία και την υποφορολόγηση των εισοδημάτων, από περιουσία και δραστηριότητες του κεφαλαίου: Η φορολογία για δραστηριότητες του κεφαλαίου στην Ε.Ε είναι 28%, ενώ στην Ελλάδα 18%, το χαμηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε. Το νομοσχέδιο μειώνοντας τη φορολογία επί των κερδών, μειώνει και τη φορολογία των μερισμάτων. Σε δύο χρόνια το μέρισμα θα φορολογείται με 25% και το εισόδημα από εργασία, πάνω από ένα ύψος θα φορολογείται με 40%. Αυτός που έχει έσοδα από μέρισμα πρέπει να φορολογείται λιγότερο από αυτόν που έχει εισόδημα από την δουλειά του. Ο ανώτατος συντελεστής φορολόγησης των εισοδημάτων από εργασία πρέπει να εναρμονιστεί άμεσα με τον συντελεστή φορολόγησης εισοδημάτων από μερίσματα.

Η φορολόγηση όλων των εισοδημάτων ανεξάρτητα από την πηγή τους, χρειάζεται να είναι ενιαία με ενιαίους συντελεστές. Εάν αυτή η πρόταση κάποτε εφαρμοστεί, η όποια κυβέρνηση θα πετύχει την μείωση όλων των συντελεστών και ταυτόχρονα τα φορολογικά έσοδα θα αυξηθούν. Ενιαίο επίσης πρέπει να είναι και το αφορολόγητο όριο και δικαιότερη η αντιμετώπιση των μισθωτών και των ελεύθερων επαγγελματιών. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται να καθοριστούν κάποια αντικειμενικά κριτήρια. Δεν φαίνεται να είναι στις προθέσεις ούτε της κυβέρνησης ούτε της αντιπολίτευσης η συζήτηση αυτών των προβλημάτων. Αυτό είναι ανησυχητικό, διότι μ’ αυτόν τον τρόπο νομιμοποιείται και προαναγγέλλεται η διαιώνιση του συστήματος χωρίς ουσιαστικές αλλαγές.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr