Άρθρο στην εφημερίδα “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ” _Για την ανασυγκρότηση της χώρας από τις καταστροφικές πυρκαγιές_

ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ: ΕΝΑ ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ  ΘΩΡΑΚΙΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΥΡΟΠΛΗΚΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ

Οι καταστροφικές πυρκαγιές και οι δραματικές επιπτώσεις τους ανέδειξαν ως άμεση εθνική προτεραιότητα την εκπόνηση ενός συνολικού σχεδίου οικολογικής θωράκισης της χώρας και ανασυγκρότησης των πυρόπληκτων περιοχών.

Ασφαλώς η ανασυγκρότηση των περιοχών που επλήγησαν επείγει.

Όμως, με τον άναρχο τρόπο της οικιστικής και της εν γένει ανάπτυξης και τα διάτρητα συστήματα πρόληψης και πυρόσβεσης, με την απουσία, όπως αποδείχθηκε, συνολικού σχεδίου και στρατηγικής δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι δε θα καεί αύριο και η υπόλοιπη Ελλάδα, με την ίδια ευκολία με την οποία τώρα κάηκε η Πάρνηθα, η Πελοπόννησος, η Εύβοια και άλλες περιοχές.

Πρέπει, λοιπόν, να επιμείνουμε στην ανάγκη για ένα νέο εθνικό σχεδιασμό, διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος το δράμα να επαναληφθεί. Όπως οι καταστρεπτικοί σεισμοί της Θεσσαλονίκης (1977) και της Αθήνας (1981) οδήγησαν σε νέους αντισεισμικούς κανονισμούς, που θωράκισαν, έστω μερικώς, τη χώρα έναντι των επόμενων σεισμών, έτσι και αυτές οι καταστροφικές πυρκαγιές πρέπει να δράσουν ως καταλύτης για μια νέα αντίληψη και πρακτική της ανάπτυξης που θα προστατεύει τα δάση και θα σέβεται γενικότερα το περιβάλλον.

Για να μπορέσουμε όμως να μιλήσουμε στα σοβαρά για μελλοντικά σχέδια και νέα μοντέλα ανάπτυξης, γενικά και ειδικά στις πυρόπληκτες περιοχές, θα πρέπει να αποτραπούν οι άμεσοι κίνδυνοι.

Πρέπει να εξασφαλισθούν η συγκράτηση των τοπικών πληθυσμών στις εστίες τους, ο άμεσος και δεσμευτικός σχεδιασμός της αναδάσωσης, ο  σχεδιασμός και κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων, η αποτροπή αλλαγών στις χρήσεις γης.

Η πλούσια διεθνής πείρα από την ανασυγκρότηση φθινουσών βιομηχανικών ή οικολογικά υποβαθμισμένων περιοχών, δείχνει ότι στις πυρόπληκτες περιοχές μπορεί να ξαναγεννηθεί η ελπίδα και μάλιστα για μια καλύτερη ζωή, υπό τον όρο ότι θα αποτραπούν αποσπασματικές παρεμβάσεις και ότι αντιθέτως θα διαμορφωθούν ολοκληρωμένα προγράμματα ανασυγκρότησης των εν λόγω περιοχών.

Τα σχέδια αυτά, πρέπει να αποσκοπούν στην οικονομική, την οικολογική, ακόμη και τη δημογραφική αναζωογόνηση των πυρόπληκτων περιοχών καθώς και των ευρύτερων συστημάτων μέσα στα οποία αυτές εντάσσονται. Η αναζωογόνηση αυτή πρέπει να στηριχθεί στην ενίσχυση των παραδοσιακών οικονομικών δραστηριοτήτων, αλλά και σε νέες που μπορούν να ενθαρρυνθούν στη βάση των δυνατοτήτων που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες για αποκεντρωμένη παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών. Η γειτνίαση, τέλος, τόσο της Εύβοιας όσο και της Πελοποννήσου με την Αθήνα δημιουργεί την πρόκληση μιας ευρύτερης περιφερειακής  αναδιάρθρωσης και ανακατανομής παραγωγικών και διοικητικών δραστηριοτήτων.

Τέλος, η έγκαιρη προετοιμασία τέτοιων σχεδίων, ο προσδιορισμός ή επαναπροσδιορισμός, όπου χρειάζεται, του αναπτυξιακού προφίλ της κάθε περιοχής, θα αποτελέσουν την καλύτερη άμυνα σε κερδοσκοπικές εισβολές αρπαχτικών συμφερόντων. Και αντιστρόφως θα λειτουργήσουν ως πλαίσια υποδοχής επενδυτικών σχεδίων που θα εναρμονίζονται με τους αναπτυξιακούς στόχους της κάθε περιοχής.

Επειδή γενικώς όποιος χρηματοδοτεί ελέγχει και το τι θα γίνει, η χρηματοδότηση των προγραμμάτων αυτών θα πρέπει να στηριχθεί καταρχήν σε δημόσιους εθνικούς πόρους, οι οποίοι βεβαίως μπορούν και πρέπει να ενισχυθούν συμπληρωματικά με ευρωπαϊκούς ή άλλους πόρους.

Η εμπειρία από τη διαχείριση τέτοιων προγραμμάτων στη χώρα μας είναι, δυστυχώς, προβληματική, όπως έχει δείξει και η ιστορία με τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις. Οι δυσκολίες στην προκειμένη περίπτωση αυξάνουν από το γεγονός ότι προγράμματα αναζωογόνησης περιοχών, ειδικά όταν περιέχουν και τη δασική διάσταση, πρέπει να είναι μακράς διάρκειας τουλάχιστον δεκαετίας αν όχι εικοσαετίας.

Πώς θα εξασφαλισθεί λοιπόν η δεσμευτικότητα της διαχρονικής χρηματοδότησής τους; Ποιος θα εγγυηθεί τη συνέπεια της υλοποίησής τους;

Ένας όρος θα ήταν τα προγράμματα αυτά να πάρουν τη μορφή νόμου που να ψηφισθούν με τις διαδικασίες του άρθρου 79 παρ. 8 του Συντάγματος από τη Βουλή, αποκτώντας έτσι μια αυξημένη ισχύ. Ένας δεύτερος όρος θα ήταν τα προγράμματα αυτά να διαμορφωθούν μέσα από έναν ευρύ δημοκρατικό και επιστημονικό διάλογο και να διεκδικήσουν τη διακομματική συμφωνία επί του περιεχομένου τους. Αν αυτά γίνουν, τότε η αυξημένη νομική ισχύς και η αυξημένη πολιτική νομιμοποίηση, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά στον κίνδυνο να εκφυλισθεί όλη αυτή η υπόθεση μετεκλογικά σε ένα άθροισμα αποσπασματικών παρεμβάσεων με μικροκομματικά κριτήρια και πελατειακές λογικές.

Τέλος, ποιος μας εγγυάται πώς ό,τι σήμερα αναγνωρίζεται ως μια καθολικά αναγνωρισμένη ανάγκη και προτεραιότητα, δε θα συνθλιφτεί, μετά τις εκλογές, στις μυλόπετρες των δημοσιονομικών πιέσεων ή άλλων προτεραιοτήτων;

Δε νομίζω ότι αυτοδύναμες κυβερνήσεις ή ανεξέλεγκτες εξουσίες μπορούν να παράσχουν καμία εγγύηση επ’ αυτού.

Μόνον η δράση των πολιτών, των φορέων τους και των κοινωνικών κινημάτων θα μπορούσαν να αποτρέψουν αξιόπιστα αυτόν τον καθόλου φανταστικό κίνδυνο.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr