Συνέντευξη στην εφημερίδα “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ”_Συνέδριο του Συνασπισμού_

Πριν μπούμε στα οικονομικά θέματα, πώς είδες το Συνέδριο του Συνασπισμού;

Ήταν από τα πιο ουσιαστικά Συνέδρια που έχουμε κάνει. Ήταν και δημοκρατικό και αποτελεσματικό. Ήταν ένα Συνέδριο ωρίμανσης. Οι σύνεδροι έδειξαν μεγάλη ωριμότητα, γεγονός που δείχνει ότι πρέπει να εμπιστευόμαστε περισσότερο τη βάση του κόμματος. Το θετικό κλίμα που δημιούργησε το Συνέδριο πρέπει να αξιοποιηθεί για ένα γενικό ανασκούμπωμα.

Πώς κρίνεις τις αποφάσεις του Συνεδρίου ως προς την κατεύθυνσή τους; Συνιστούν μια στροφή;

Οι βάσεις για τις αναγκαίες τομές που πρέπει να κάνουμε σε βάθος χρόνου, κατά τη γνώμη μου, τέθηκαν στο προγραμματικό συνέδριο. Τώρα έγινε μια εμβάθυνση  και συγκεκριμενοποίηση ορισμένων από τις κατευθύνσεις του προγραμματικού συνεδρίου.

Το σημαντικό είναι ότι οι αποφάσεις πάρθηκαν δημοκρατικά και με σχετικά ευρείες πλειοψηφίες. Επίσης σημαντικό είναι ότι αν μελετήσει κανείς και τις διαφορετικές απόψεις που διατυπώθηκαν σε κάποια θέματα, θα διαπιστώσει ότι ακόμη και στις περιπτώσεις αυτές οι διαφορές δεν είναι πάντα αγεφύρωτες, οι αγωνίες είναι κοινές και οι διαφορετικές αναζητήσεις είναι θεμιτές και σεβαστές.

Πώς διαγράφεται η συνέχεια;

Το Συνέδριο αποφάσισε τα θέματα οργάνωσης και λειτουργίας να τα συζητήσουμε σε ξεχωριστό Συνέδριο τον Απρίλη. Έχουμε συνεπώς μια καλή ευκαιρία να ξανασκεφτούμε από μηδενική βάση θεμελιώδη ερωτήματα που αφορούν στη συγκρότηση και τη λειτουργία ενός σύγχρονου αριστερού κόμματος. Η κριτική κι η αμφισβήτηση μοντέλων του παρελθόντος έχει γίνει. Τώρα πρέπει να διαμορφώσουμε νέα πρότυπα, νέα παραδείγματα με τη φιλοδοξία αυτά να αποδειχθούν πιο δημοκρατικά και πιο αποτελεσματικά. Όμως η αναγκαία αυτή συζήτηση και η αναγκαία ανασυγκρότηση του κόμματος πρέπει να συνδυασθούν, όπως είπε και ο νέος πρόεδρος, με μεγαλύτερη εξωστρέφεια, με πιο ενεργητική παρέμβαση στα προβλήματα.

Εκτιμάς ότι ο προϋπολογισμός του 2005 είναι αποτέλεσμα  της απογραφής;

Η εκτίμησή μου είναι ότι ο προϋπολογισμός θα ήταν βασικά ο ίδιος και χωρίς την απογραφή. Ο προϋπολογισμός για το 2005 είναι συνέχεια των προϋπολογισμών του παρελθόντος, τόσο από άποψη δομής εσόδων και κατανομής των δαπανών όσο και από άποψη διαδικασιών. Η απογραφή δεν επηρέασε το περιεχόμενο των πολιτικών αλλά από μεν τη Ν.Δ. χρησιμοποιείται ως άλλοθι για να δικαιολογήσει τις πολιτικές της, από δε το ΠΑΣΟΚ  δαιμονοποιείται για να συγκαλύψει τις ευθύνες του.

Ποια είναι γενικότερα η άποψή σου για την απογραφή;

Όπως λειτουργεί το Δημοσιονομικό Σύστημα της χώρας μας οι απογραφές και οι συνεχείς αναθεωρήσεις στοιχείων ήταν και είναι αναπόφευκτες. Αυτά έκανε και το ΠΑΣΟΚ. Κάθε χρόνο αναθεωρούσε τα στοιχεία υπό την πίεση της Eurostat. Εκείνο που χρειαζόταν, λοιπόν, δεν ήταν μια ακόμη, έστω και πιο πλήρης, απογραφή αλλά μια απογραφή διαφανής και αξιόπιστη που να λειτουργήσει ως αφετηρία για μια ριζική αλλαγή στον τρόπο διαχείρισης του δημοσίου χρήματος. Αυτό δεν έγινε. Τα προβλήματα παραμένουν. Ούτε τώρα ο προϋπολογισμός απεικονίζει πλήρως την πραγματικότητα. Τίποτε δεν έχει αλλάξει σε σχέση με τους ειδικούς λογαριασμούς. Ούτε τώρα ξέρει κανείς τι ακριβώς γίνεται με τις στρατιωτικές δαπάνες. Η Ν.Δ. κάνει ήδη σε πολλούς τομείς, ό,τι ως αντιπολίτευση στηλίτευε.

Πού οφείλονται τα προβλήματα αυτά: και πώς εξηγείς τη στάση της κυβέρνησης;

Ο λόγος είναι πολιτικός. Η αδιαφάνεια, η απουσία ελέγχου και δημόσιας λογοδοσίας εξυπηρετεί το σύστημα εξουσίας. Επιτρέπει στην εκάστοτε κυβέρνηση να μιλά όποτε θέλει για «άδεια ταμεία» και στην εκάστοτε  αξιωματική αντιπολίτευση να κινδυνολογεί ανεύθυνα. Είναι μέρος του δικομματικού παιχνιδιού. Είμαστε η μόνη χώρα στην Ε.Ε. που η Βουλή είναι θεατής. Δεν ασκεί έλεγχο. Δεν μπορεί καν να επαληθεύσει τα στοιχεία που παρουσιάζει ο εκάστοτε  υπουργός οικονομικών. Πρόκειται για έναν εμπαιγμό που συνειδητά ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. συντηρούν για να μπορούν να χειραγωγούν την κοινωνία.

Σ’ αυτό αποβλέπει η πρότασή σου για να δημιουργηθεί Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή;

Και όχι μόνο. Έχουμε προτείνει ένα συνολικά διαφορετικό μοντέλο προϋπολογισμού, ανοιχτό στον έλεγχο της κοινωνίας και στις ανάγκες της. Βασικός κρίκος εδώ είναι η αναβάθμιση της Βουλής σε ρόλο υπέρτατου ελεγκτή. Δεν το λέμε μόνον εμείς. Τους το έχουν προτείνει όλοι οι διεθνείς οργανισμοί, όλοι οι διεθνείς εμπειρογνώμονες που ασχολήθηκαν με τη Δημοσιονομική Διαχείριση στη χώρα μας. Όλες αυτές οι προτάσεις είχαν μπει στο συρτάρι και εκεί παραμένουν.

Ποια είναι η εκτίμησή σου για τον νέο φορολογικό και αναπτυξιακό νόμο;

Δυστυχώς οι νόμοι αυτοί ψηφίσθηκαν χωρίς η κοινωνία να συνειδητοποιήσει τι ακριβώς έγινε. Και  με τους δυο αυτούς νόμους υλοποιείται μια αντίστροφη αναδιανομή. Μειώνεται η φορολογία στα κέρδη και τα μερίσματα και θεσμοθετούνται αναπτυξιακά, υποτίθεται, κίνητρα χωρίς όμως αναπτυξιακή στρατηγική. Ουσιαστικά θεσμοθετείται ένα «κοινωνικό επίδομα», υπέρ επιχειρήσεων, χωρίς συγκεκριμένους στόχους, όρους ή κριτήρια. Το κόστος και των δύο αυτών ρυθμίσεων θα το πληρώσουν τα χαμηλά και τα μεσαία εισοδήματα δεδομένου ότι η υπερφορολόγηση των εισοδημάτων από εργασία διατηρείται  και το ειδικό βάρος των έμμεσων φόρων είναι υψηλό.

Ποια είναι σε γενικές γραμμές η οικονομική πολιτική της κυβέρνη

Η οικονομική πολιτική της νέας Κυβέρνησης στηρίζεται σε δύο βασικούς πυλώνες. Ο ένας είναι η αντίστροφη αναδιανομή των εισοδημάτων στην οποία ήδη αναφέρθηκα. Ο δεύτερος είναι μια εμβάθυνση της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων. Από την ιδιωτικοποίηση μεμονωμένων επιχειρήσεων οδηγούμαστε στην ιδιωτικοποίηση της αναπτυξιακής διαδικασίας, και συλλογικών αγαθών.

Η όποια ανάπτυξη προκύψει με τον τρόπο αυτό θα είναι ενδογενώς άδικη και άνιση. Πρέπει λοιπόν να περιμένουμε μια περαιτέρω διεύρυνση των κοινωνικών και των περιφερειακών ανισοτήτων.  

Ποιες είναι οι προτάσεις του ΣΥΝ για την οικονομία και την ενίσχυση των πιο αδύναμων στρωμάτων;

Οι προτάσεις μας κινούνται σε δύο επίπεδα.

Το πρώτο είναι να δείξουμε την ανάγκη αλλά και τη δυνατότητα μιας εναλλακτικής στρατηγικής οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, που θα εμπνέεται από το αίτημα ότι «οι άνθρωποι και οι ανάγκες τους πρέπει να είναι πάνω από τα κέρδη»,  θα υπηρετεί τις ανάγκες σεβασμού του περιβάλλοντος και θα στηρίζεται στις αξίες της κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης.

Σ’ ένα δεύτερο επίπεδο προσπαθούμε να εξειδικεύσουμε ορισμένους στόχους που μπορούν να διευκολύνουν τη συσπείρωση των εργαζομένων και των πολιτών και να γίνουν έτσι άμεσα διεκδικήσιμα αιτήματα. Στην κατεύθυνση αυτή, υποβάλαμε πρόταση νόμου για τη θεσμοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, για τους συμβασιούχους, για την κοινωνική προστασία των μακροχρόνια ανέργων, το 35-ωρο. Όμως, η πείρα δείχνει πως αυτές και άλλες προτάσεις, έχουν νόημα, στο μέτρο που γίνονται αντικείμενο συλλογικής δράσης όλου του κόμματος, στο μέτρο που επιτυγχάνουμε μια στενή σύνδεση της κοινοβουλευτικής, της πολιτικής και της κινηματικής δράσης. Προς την κατεύθυνση αυτή πρέπει να προσπαθήσουμε περισσότερο.

 

 

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr