Συνέντευξη στη γαλλική ιστοσελίδα mediapart.fr και στη δημοσιογράφο Amélie Poinssot.
Η Ελλάδα επέστρεψε στην ανάπτυξη, αλλά η ανεργία παραμένει σε πολύ υψηλό επίπεδο. Ποια διδάγματα αντλείτε από τα τρέχοντα μακροοικονομικά δεδομένα;
Η Ελλάδα εισήλθε σε ενάρετο κύκλο και πιστεύω ότι αν δεν υπάρξουν σημαντικές διαταράξεις στο εξωτερικό, θα διαρκέσει για χρόνια. Φυσικά, μας ακολουθεί η κληρονομιά της κρίσης – η ανεργία αποτελεί μέρος της. Γνωρίζουμε ότι όταν μια οικονομία βγαίνει από μια κατάσταση πτώχευσης ή από κατάσταση πολέμου ή από μεγάλη καταστροφή, η πλήρης ανάκαμψη απαιτεί χρόνο.
Αν και βγήκαμε από την ύφεση, εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε κοινωνικά προβλήματα. Προσπαθούμε να τα αντιμετωπίσουμε συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ανάπτυξη. Για παράδειγμα, θεσπίσαμε ένα επίδομα στέγασης για τα νεαρά ζευγάρια και ένα επίδομα αλληλεγγύης για τα φτωχότερα νοικοκυριά. Εξήντα χιλιάδες άτομα επωφελούνται από το τελευταίο. Προσπαθούμε επίσης, να στηρίξουμε τον τομέα της υγείας …
Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για τα μέτρα που έθεσε σε εφαρμογή η κυβέρνηση Τσίπρα για την καταπολέμηση της φτώχειας;
Δημιουργήσαμε ένα πακέτο ενισχύσεων για τα νοικοκυριά, που βρίσκονται σε ακραία φτώχεια. Ξεκινήσαμε με ειδικά προγράμματα για να καταπολεμήσουμε αυτό που εμείς θεωρήσαμε ως ανθρωπιστική κρίση.
Όταν πέτυχαμε δημοσιονομική ισορροπία, περάσαμε από τα ειδικά προγράμματα σε πιο γενικές και βιώσιμες πολιτικές. Περισσότεροι από 600.000 άνθρωποι επωφελούνται σήμερα από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, αυτό αντιπροσωπεύει περίπου 800 εκατομμύρια ευρώ. Τα οικογενειακά επιδόματα έχουν αυξηθεί. Καθιερώσαμε τη δωρεάν πρόσβαση στο δημόσιο νοσοκομείο για περισσότερα από 2 εκατομμύρια άτομα, που δεν είχαν κάλυψη κοινωνικής ασφάλισης. Τέλος, αυξήσαμε πρόσφατα τον κατώτατο μισθό κατά 11%, ο οποίος μειώθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης κατά 22%. Και καταργήσαμε τον υποκατώτατο μισθό για νέους, πράγμα που συνεπάγεται αύξηση κατά 27% για τα άτομα κάτω των 25 ετών.
Δεν μπορούμε ακόμη να μιλήσουμε για θεαματική βελτίωση, αλλά ήταν σημαντικό, αρχικά, να αλλάξει η πορεία των πραγμάτων. Καταφέραμε να μειώσουμε τη φτώχεια κατά δύο μονάδες.
Ο δεύτερος άξονας της πολιτικής μας είναι η εδραίωση της ανάπτυξης. Ο τρίτος είναι η αλλαγή στο μοντέλο παραγωγής μας, γιατί αυτό προκάλεσε την κρίση: αυτή δεν οφειλόταν μόνο στα δημόσια ελλείμματα. Είχαμε μια οικονομία που εξαρτιόταν από το δανεισμό, τις εισαγωγές και την κατανάλωση. Δεν ήταν βιώσιμη. Συμφωνήσαμε με την Ευρωπαϊκή Ένωση για μια αναπτυξιακή στρατηγική για τη χώρα.
Σε τι συνίσταται αυτή η αναπτυξιακή στρατηγική; Η ανεργία των νέων είναι ένα σημαντικό πρόβλημα για τη χώρα, όπως ήταν από την αρχή της κρίσης. Πώς σκοπεύετε να τη μειώσετε;
Υπάρχουν στην πραγματικότητα δύο προβλήματα: η ανεργία των νέων στην Ελλάδα και η μετανάστευση των νέων Ελλήνων, οι οποίοι δεν εμφανίζονται πλέον στα στατιστικά στοιχεία για την ανεργία αλλά αποτελούν μια μεγάλη απώλεια για τη χώρα.
Στρατηγικά, η απάντηση σε αυτό είναι οι επενδύσεις και η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου. Αλλά αυτό χρειάζεται χρόνο.
Εν τω μεταξύ, εργαζόμαστε για την ανάπτυξη της απασχόλησης στον τομέα του τουρισμού και δημιουργούμε ειδικά προγράμματα για να ενισχύσουμε τη δηλωμένη εργασία [σ.σ. και να καταπολεμήσουμε την αδήλωτη]. Αυτό βοήθησε πολύ στη μείωση της ανεργίας, αλλά και στο να επιστρέψουν χρήματα στα ταμεία της Κοινωνικής Ασφάλισης. Καταφέραμε έτσι, να μειώσουμε την ανεργία κατά 8 περίπου μονάδες, από το 27% την περίοδο 2013-2014 στο 18%, σήμερα.
Το 18% παραμένει, ασφαλώς, πολύ υψηλό, αλλά το γεγονός ότι πετύχαμε τη μείωση αυτού του ποσοστού σε μια περίοδο, κατά την οποία η οικονομία βρισκόταν ακόμη σε εξέλιξη εξισορρόπησης, πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό.
Απέναντι στη φυγή των νέων διπλωματούχων στο εξωτερικό, η μακροπρόθεσμη απάντηση είναι να δημιουργηθεί μια οικονομία της γνώσης: μια οικονομία που βασίζεται στο έργο των επιστημόνων, η οποία ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της και αναπτύσσει την εξαγωγική της ικανότητα. Επομένως, εργαζόμαστε για τη χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων. Δημιουργήσαμε έναν ειδικό οργανισμό γι’ αυτό, και αρκετοί χιλιάδες διπλωματούχοι, που θα έφευγαν στο εξωτερικό, μπόρεσαν να μείνουν στην Ελλάδα για να διεξάγουν την έρευνά τους.
Έχουμε δημιουργήσει ένα άλλο πρόγραμμα που ονομάζεται «Οι γέφυρες της γνώσης» για την ανάπτυξη των δεσμών μεταξύ όσων εργάζονται στο εξωτερικό και των ιδρυμάτων που βρίσκονται στην Ελλάδα. Ο στόχος είναι η ανταλλαγή τεχνολογιών και πληροφοριών προκειμένου να δημιουργηθούν συνέργειες και συνεργασίες.
Τέλος, ξεκινήσαμε εκ νέου τις προσλήψεις στην δημόσια διοίκηση έπειτα από χρόνια που είχαν παγώσει. Ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων μειώθηκε σε 200.000 από 300.000 από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Πολλοί Έλληνες που έφυγαν στο εξωτερικό, ειδικότερα οι γιατροί, παρουσιάζονται στις θέσεις που ανοίγουμε. Αυτό σημαίνει ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι θέλουν να επιστρέψουν, παρά το γεγονός ότι οι μισθοί παραμένουν σχετικά χαμηλοί.
Το δημόσιο χρέος εξακολουθεί να έχει σημαντικό βάρος στην ελληνική οικονομία…
Ως ποσοστό του ΑΕΠ, το χρέος είναι πράγματι πολύ υψηλό, σήμερα είναι το 180%. Αλλά κάναμε κάποιες προόδους, οι οποίες δεν γίνονται πάντα γνωστές.
Η πρώτη είναι ότι κατορθώσαμε να μειώσουμε το μέσο επιτόκιο των δανείων προς αποπληρωμή: είναι περίπου 1,6%, πράγμα που σημαίνει ότι τα έξοδα εξυπηρέτησης του χρέους είναι σχετικά χαμηλά. Έχουμε σταθεροποιήσει τα επιτόκια για ένα μεγάλο μέρος του χρέους. Εάν αύριο, τα επιτόκια αυξηθούν στην αγορά, τα δικά μας επιτόκια δεν θα εκτοξευτούν.
Η δεύτερη είναι ότι πετύχαμε την αναστολή των τόκων, έτσι εξασφαλίσαμε μια περίοδο 15-16 ετών, μέχρι το 2032, κατά τη διάρκεια της οποίας, το πρόβλημα του χρέους θα είναι υπό έλεγχο. Αποτέλεσμα; Το ελληνικό κράτος επέστρεψε στις αγορές και δανείστηκε δύο φορές από την αρχή του έτους.
Ωστόσο, δεν πετύχαμε όλα όσα θέλαμε, δηλαδή τη «ρήτρα ανάπτυξης». Πρόκειται για τη σύνδεση του ποσού του χρέους προς αποπληρωμή με το ρυθμό ανάπτυξης. Παρά την υποστήριξη της Γαλλίας, δεν υπήρξε συμφωνία για αυτό με τους Ευρωπαίους.
Τέλος, δεν εξαφανίσαμε μόνο τα ελλείμματα, αλλά έχουμε δημιουργήσει ένα απόθεμα ρευστότητας: το ελληνικό κράτος, το οποίο ήταν πάντα ελλειμματικό, βρίσκεται τώρα σε κατάσταση πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος. Η ρευστότητά μας επαρκούν για να καλύψουν τις πιστωτικές μας οφειλές έως το 2023. Οι τελευταίες προβλέψεις του ΔΝΤ επίσης, δίνουν το χρέος στο 140% του ΑΕΠ, το 2024. Πρόκειται για σημαντική πτώση.
Αυτή η κατάσταση μάς επιτρέπει σήμερα, να στραφούμε προς τους πιστωτές μας, ειδικά στο ΔΝΤ, τα επιτόκια του οποίου εξακολουθούν να είναι πάνω από το 5%. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι να εξοφλήσουμε τα εν λόγω δάνεια πριν από τη λήξη τους, με δανεισμό από τις αγορές, αφού μπορούμε τώρα να δανειστούμε με περίπου 3%.
Μήπως αυτό σημαίνει ότι μετατρέψατε σε επιτυχία το μνημόνιο του καλοκαιριού του 2015, στο οποίο οι Έλληνες αντιτάχθηκαν με ένα γιγαντιαίο όχι σε ποσοστό 62% στο δημοψήφισμα;
Αυτό που σημαίνουν όλα αυτά είναι ότι το καθεστώς του μνημονίου τελείωσε.
Αυτό το μνημόνιο είχε εμφανιστεί ως ήττα του Τσίπρα έναντι των Ευρωπαίων …
Έπρεπε να εφαρμόσουμε μια πολιτική που δεν ήταν η δική μας. Αυτό το μνημόνιο, ωστόσο, ήταν ηπιότερο από τα προηγούμενα και συμπεριλήφθηκαν αλλαγές που θέλαμε και εμείς, επίσης.
Κυρίως, καταφέραμε, παράλληλα με αυτό το μνημόνιο, να θεσπίσουμε άλλα μέτρα. Έτσι καταφέραμε τα τρία τελευταία χρόνια, να αποφύγουμε την ύφεση και να βρούμε την πορεία της ανάπτυξης. Ενώ οι προηγούμενες κυβερνήσεις γνώρισαν μια καταστροφική πτώση του ΑΕΠ.
Η κυβέρνηση Τσίπρα θα μπορούσε να οδηγηθεί να λάβει νέα μέτρα λιτότητας;
Όχι, το αντίθετο: το μόνο που εξετάζουμε, είναι μέτρα κατά της λιτότητας. Ο στόχος μας είναι να διορθώσουμε τις κοινωνικές αδικίες και να αναπτύξουμε την οικονομία.
Αυτό που μας πιέζει, όμως, είναι η υποχρέωση για την επίτευξη ενός πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος, ύψους 3,5% επί του ΑΕΠ. Γι’ αυτό έχουμε κάθε συμφέρον να απελευθερωθούμε από ένα μέρος των πιστώσεών μας.
Αλλά σε γενικές γραμμές, έχουμε μεγαλύτερα περιθώρια από ό,τι πριν από τέσσερα χρόνια.
Για παράδειγμα, μόλις ψηφίσαμε έναν νόμο για τη δημιουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας – η Τράπεζα Δημόσιων Επενδύσεων (BPI) μας έχει συμβουλέψει για αυτό το σχέδιο – ήμασταν η μόνη χώρα που δεν είχε! Η τράπεζα αυτή θα χρηματοδοτήσει τόσο τις υποδομές όσο και τις μικρές επιχειρήσεις.
Επίσης ψηφίσαμε ένα νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις, με στόχο τη διευκόλυνση, την επιτάχυνση και την απλούστευση των διαδικασιών. Θέλουμε επίσης, η δημιουργία επιχειρήσεων, η οποία ήταν κάτι πολύ περίπλοκο στην Ελλάδα, να μπορεί να γίνεται άμεσα. Τέλος, εργαζόμαστε για ένα νόμο, που θα καθορίσει έναν πενταετή προϋπολογισμό επενδύσεων. Αυτό μπορεί να φαίνεται τεχνικό, αλλά είναι σημαντικό να σχεδιάσουμε σήμερα, στην Ελλάδα. Το να αποφασίζεις τη μια χρονιά για την άλλη, δεν δίνει μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
Δεν πρόκειται μόνο για τη διόρθωση της κληρονομιάς της κρίσης, αλλά για την ανάπτυξη ενός οράματος για το μέλλον. Πώς θα αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή; Με ποιο τρόπο θα αντιμετωπιστεί η 4η Βιομηχανική Επανάσταση; Σε όλους αυτούς τους τομείς, προσπαθούμε να διαμορφώσουμε πολιτικές και να διαθέσουμε οικονομικούς πόρους.
Οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν οδηγήσει σε πολλές ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η Κίνα έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις. Δεν είναι αυτό προβληματικό κατά την άποψή σας;
Η Ελλάδα έχει στην πραγματικότητα πολύ λίγες κινεζικές επενδύσεις σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κυριότερη είναι το λιμάνι του Πειραιά. Αυτή η ιδιωτικοποίηση έγινε πριν να έρθουμε στην εξουσία. Από την πλευρά μας, διασφαλίσαμε ότι η Cosco θα πραγματοποιούσε πράγματι, επενδύσεις στο λιμάνι και ότι θα σέβόταν την ελληνική εργατική νομοθεσία. Ισχύουν, λοιπόν, οι ελληνικές συλλογικές συμβάσεις, συμπεριλαμβανομένων των ξένων εργαζομένων.
Η εξαγορά αυτή ευνοεί την άφιξη των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη καθώς και τη συνεργασία μεταξύ της Ε.Ε και της Ελλάδας. Αυτό που είναι σημαντικό για εμάς είναι να αυξήσουμε τις επενδύσεις στη χώρα μας, ανεξάρτητα από την πηγή.
Το ελληνικό μοντέλο ανάπτυξης που υποστηρίζετε είναι, συνεπώς, ένα μοντέλο που βασίζεται στις ξένες επενδύσεις;
Πρόκειται για ένα επενδυτικό μοντέλο με στόχο την αύξηση των εξαγωγών αλλά και τη μείωση των εισαγωγών.
Η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει χάσει περισσότερο από το 25% του ΑΕΠ της και για μια δεκαετία είδε τις επενδύσεις να πέφτουν. Πρέπει, επομένως, να επιστρέψουν οι παραγωγικές επενδύσεις, που δημιουργούν θέσεις εργασίας και προστιθέμενη αξία. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να αρνηθούμε επενδύσεις. Αρκεί να σέβονται το περιβάλλον, την ελληνική νομοθεσία και το εργατικό δίκαιο.
Η Πορτογαλία, η οποία μπόρεσε, με ένα συνασπισμό της αριστεράς στην κυβέρνηση, να δώσει μια δόση κοινωνικής πολιτικής, σεβόμενη το ευρωπαϊκό οικονομικό πλαίσιο, είναι ένα πρότυπο για σας;
Ναι, η Πορτογαλία είναι ένα καλό παράδειγμα. Το γεγονός ότι ήταν η πρώτη που βγήκε από τα μνημόνια μας βοήθησε – με τη διαφορά ότι αυτή η χώρα δεν χρεοκόπησε. Και όπως στη Λισαβόνα, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ποτέ την ιδέα να κυβερνά μόνος του. Αυτό που θέλουμε είναι μια συστοιχία δυνάμεων, που είναι θύματα νεοφιλελεύθερων πολιτικών: ένας μεγάλος προοδευτικός συνασπισμός θα ήταν ευνοϊκός για την οικονομική αναζωογόνηση.
Καταφέραμε να βγάλουμε το κεφάλι μας από το νερό. Είμαστε σε θέση να αναπνεύσουμε. Αλλά πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά και οι συνεργασίες προς αυτή την κατεύθυνση, μπορεί να είναι πολύτιμες. Η αριστερά δεν είναι μουσείο. Νέες ιδέες, νέα προβλήματα, νέες εμπειρίες εμπλουτίζουν συνεχώς, το πρόγραμμά μας.
Στο τέλος του μήνα διεξάγονται οι ευρωπαϊκές εκλογές. Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στο παρελθόν μέλος του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Ενωτικής Αριστεράς (GUE), στο οποίο εντασσόταν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μαζί με το γαλλικό PCF(Κομμουνιστικό Κόμμα) και τους Γερμανούς βουλευτές του Die Linke. Η λίστα, που παρουσιάζει, περιλαμβάνει νέες προσωπικότητες, εκ των οποίων αρκετές από τους Σοσιαλιστές και τη ΔΗΜΑΡ, ένα μικρό κόμμα της κεντροαριστεράς. Ο ΣΥΡΙΖΑ φιλοδοξεί να αλλάξει ομάδα;
Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα κόμμα της ριζοσπαστικής αριστεράς, δηλαδή μιας αριστεράς που δημιουργήθηκε από την κρίση της παραδοσιακής αριστεράς. Εκείνη την εποχή, δεν θέλαμε να προσεγγίσουμε ούτε το Κομμουνιστικό Κόμμα ούτε την κεντροαριστερή κυβέρνηση, το ΠΑΣΟΚ. Θέλαμε να ενώσουμε τα εργατικά κινήματα, τα περιβαλλοντικά κινήματα, τις φεμινίστριες σε μια νέα οντότητα. Αυτή η ταυτότητα του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει αλλάξει.
Αυτό δεν μας εμποδίζει να είμαστε ανοικτοί σε συνεργασίες. Αυτό ακριβώς πράττουμε σήμερα ενόψει των ευρωπαϊκών εκλογών. Η λίστα του ΣΥΡΙΖΑ για αυτές τις εκλογές, είναι πολύ πλούσια, αποτελείται από υποψηφίους, που προέρχονται από διαφορετικό υπόβαθρο και αντιπροσωπεύουν διαφορετικά επαγγέλματα και διαφορετικούς προσανατολισμούς.
Δεν το κάνουμε αυτό για εκλογικούς λόγους, με μόνο μια ατζέντα κατά της λιτότητας. Αυτό το κάνουμε επειδή ανησυχούμε βαθύτατα για το μέλλον της Ε.Ε. Είμαστε πεπεισμένοι ότι η κατάσταση της οικονομικής κρίσης ευνοεί την άκρα δεξιά. Πιστεύουμε επίσης, ότι εάν δεν έχουμε μια κοινή ευρωπαϊκή πολιτική για τη μετανάστευση και την κλιματική αλλαγή, καμία χώρα δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα, σήμερα. Πιστεύουμε λοιπόν ότι πρέπει να ξεπεράσουμε τις διαφωνίες έτσι ώστε οι δυνάμεις της ριζοσπαστικής αριστεράς, της σοσιαλδημοκρατίας και της οικολογίας να αναδείξουν κοινά προγράμματα και να σχηματίσουν μια προοδευτική συμμαχία.
Μήπως αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσατε να βγείτε από την GUE και να συμμετάσχετε στην ομάδα των Σοσιαλδημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;
Όχι, είμαστε ένα κόμμα της αριστεράς. Απλά, είμαστε ανοιχτοί σε ευρύτερες συνεργασίες, όπως άλλωστε το 2015, όταν δεν είχαμε απόλυτη πλειοψηφία στην Βουλή των Ελλήνων και σχηματίσαμε έναν συνασπισμό με τους ΑΝΕΛ, των οποίων η ιδεολογική προέλευση δεν έχει καμία σχέση με μας. Δεν πήγε άσχημα… μέχρι το διαζύγιο.
Υπάρχουν συζητήσεις μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και του κόμματος του Emmanuel Macron;
Έχουμε διαφορετικούς προσανατολισμούς. Ωστόσο, η σοβαρότητα των προβλημάτων της Ευρώπης απαιτεί βαθύτερο διάλογο. Ανεξάρτητα με τον τρόπο που ο καθένας οδηγεί την εκλογική μάχη, μπορεί να υπάρχουν επί μέρους θεματικές συνεργασίες μεταξύ μας, ειδικά μετά τις εκλογές. Συμφωνούμε, για παράδειγμα, ότι η ΕΕ πρέπει να λειτουργήσει με πιο δημοκρατικό τρόπο, με περισσότερη κοινωνική δικαιοσύνη.
Τα προβλήματα της Ε.Ε είναι επίσης τα προβλήματα των πολιτών της. Πρέπει να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη τους στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Δεν αρκεί μόνο να κερδίσουμε τη ψήφο τους, πρέπει να ξανακερδιηθεί η εμπιστοσύνη τους. Γι’ αυτό πρέπει να έχουμε ειλικρινείς σχέσεις: δεν είναι καλό να κρύβουμε τις διαφορές μεταξύ των κομμάτων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι επειδή υπάρχουν διαφορές σε ένα θέμα, δεν μπορούμε να συνεργαστούμε σε ένα άλλο.
Το όνομα του ΣΥΡΙΖΑ – που σημαίνει «Συνασπισμός της Ριζοσπαστικής Αριστεράς» στα ελληνικά, θα παραμείνει αμετάβλητο;
Η αλλαγή του ονόματος του ΣΥΡΙΖΑ δεν βρίσκεται καθόλου στην ατζέντα μας. Αλλά έχουμε υιοθετήσει τον όρο “ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία” επειδή ο ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με άλλες δυνάμεις, αποτελεί μια προοδευτική συμμαχία.
Όσον αφορά τα δικαιώματα των γυναικών, τα δικαιώματα των ΛΟΑΤ, την προστασία του περιβάλλοντος, ποιες είναι οι πρόοδοι αυτής της κυβέρνησης;
Η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και η προστασία του περιβάλλοντος αποτελούν τη βάση του προγράμματος μας. Αυτές οι αρχές πρέπει τώρα, να γίνουν δημόσιες πολιτικές.
Στον κανονισμό της Αναπτυξιακής Τράπεζας που ανέφερα, ένα συγκεκριμένο άρθρο θα διευκρινίζει ότι τα δάνειά της θα προορίζονται για «πράσινες» επενδύσεις και επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Όσον αφορά τα δικαιώματα των γυναικών, είναι δύσκολο. Ξεκινήσαμε με την υποστήριξη των οικογενειών αυξάνοντας τα οικογενειακά επιδόματα και σχεδόν διπλασιάσαμε τον αριθμό των θέσεων σε παιδικούς σταθμούς. Για πρώτη φορά, εισήχθη ένα πρόγραμμα γευμάτων στα δημοτικά σχολεία, ξεκινώντας από τα σχολεία στις περιοχές, που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Έχουμε επίσης αυξήσει τους πόρους της Γραμματείας για την Ισότητα των Φύλων. Επίσης, ψηφίσαμε το σύμφωνο πολιτικής συμβίωσης, το οποίο επιτρέπει στα ομόφυλα ζευγάρια να ενωθούν ενώπιον του νόμου.
Όσον αφορά την ισότητα των φύλων όσον αφορά τον μισθό και την πολιτική εκπροσώπηση, δεν ακούμε πολλά από τον ΣΥΡΙΖΑ…
Ωστόσο, ψηφίσαμε έναν νόμο που εισάγει υποχρεωτική ποσόστωση 40% των γυναικών στους εκλογικούς καταλόγους. Όσον αφορά την πολιτική εκπροσώπηση, αναγνωρίζω ότι πρέπει να σημειώσουμε μεγαλύτερη πρόοδο.
Γιάννης Δραγασάκης - Yannis Dragasakis
3 εβδομάδες πριν
Ο διάλογος μπορεί να προχωρήσει
dragasakis.gr
Η απουσία μιας δύναμης ικανής να αντιμετωπίσει την κυριαρχία του κ. Μητσοτάκη από τα αριστερά αποτελεί ένα πρ...Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
3 μήνες πριν
Η «μαύρη τρύπα» της μεταπολίτευσης: μαθήματα για το μέλλον
dragasakis.gr
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
3 μήνες πριν
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
3 μήνες πριν
«Το διπλό καθήκον της Αριστεράς»
shorturl.at
Ομιλία σε εκδήλωση του Ινστιτούτου ΕΝΑ για την παρουσίαση του βιβλίου του Κώστα Ελευθερίου, Κρίση, κομματικό ...Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
4 μήνες πριν
Η κρίση του κομματικού συστήματος & η προοπτική της Αριστεράς
www.enainstitute.org
Mε αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου Κρίση, κομματικό σύστημα, Αριστερά. Κριτικά σημειώματα (εκδόσεις ΕΝΑ, 2024) ...Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
Latest Twetter Feeds
Could not authenticate you.
Newsletter