«Προοδευτική συμμαχία για την οικονομική αναζωογόνηση σε Ελλάδα & Ευρώπη»

Συνέντευξη στη γαλλική ιστοσελίδα mediapart.fr και στη δημοσιογράφο Amélie Poinssot.

Η Ελλάδα επέστρεψε στην ανάπτυξη, αλλά η ανεργία παραμένει σε πολύ υψηλό επίπεδο. Ποια διδάγματα αντλείτε από τα τρέχοντα μακροοικονομικά δεδομένα;

Η Ελλάδα εισήλθε σε ενάρετο κύκλο και πιστεύω ότι αν δεν υπάρξουν σημαντικές διαταράξεις στο εξωτερικό, θα διαρκέσει για χρόνια. Φυσικά, μας ακολουθεί η κληρονομιά της κρίσης – η ανεργία αποτελεί μέρος της. Γνωρίζουμε ότι όταν μια οικονομία βγαίνει από μια κατάσταση πτώχευσης ή από κατάσταση πολέμου ή από μεγάλη καταστροφή, η πλήρης ανάκαμψη απαιτεί χρόνο.

Αν και βγήκαμε από την ύφεση, εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε κοινωνικά προβλήματα. Προσπαθούμε να τα αντιμετωπίσουμε συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ανάπτυξη. Για παράδειγμα, θεσπίσαμε ένα επίδομα στέγασης για τα νεαρά ζευγάρια και ένα επίδομα αλληλεγγύης για τα φτωχότερα νοικοκυριά. Εξήντα χιλιάδες άτομα επωφελούνται από το τελευταίο. Προσπαθούμε επίσης, να στηρίξουμε τον τομέα της υγείας …

Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για τα μέτρα που έθεσε σε εφαρμογή η κυβέρνηση Τσίπρα για την καταπολέμηση της φτώχειας;

Δημιουργήσαμε ένα πακέτο ενισχύσεων για τα νοικοκυριά, που βρίσκονται σε ακραία φτώχεια. Ξεκινήσαμε με ειδικά προγράμματα για να καταπολεμήσουμε αυτό που εμείς θεωρήσαμε ως ανθρωπιστική κρίση.

Όταν πέτυχαμε δημοσιονομική ισορροπία, περάσαμε από τα ειδικά προγράμματα σε πιο γενικές και βιώσιμες πολιτικές. Περισσότεροι από 600.000 άνθρωποι επωφελούνται σήμερα από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, αυτό αντιπροσωπεύει περίπου 800 εκατομμύρια ευρώ. Τα οικογενειακά επιδόματα έχουν αυξηθεί. Καθιερώσαμε τη δωρεάν πρόσβαση στο δημόσιο νοσοκομείο για περισσότερα από 2 εκατομμύρια άτομα, που δεν είχαν κάλυψη κοινωνικής ασφάλισης. Τέλος, αυξήσαμε πρόσφατα τον κατώτατο μισθό κατά 11%, ο οποίος μειώθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης κατά 22%. Και καταργήσαμε τον υποκατώτατο μισθό για νέους, πράγμα που συνεπάγεται αύξηση κατά 27% για τα άτομα κάτω των 25 ετών.

Δεν μπορούμε ακόμη να μιλήσουμε για θεαματική βελτίωση, αλλά ήταν σημαντικό, αρχικά, να αλλάξει η πορεία των πραγμάτων. Καταφέραμε να μειώσουμε τη φτώχεια κατά δύο μονάδες.

Ο δεύτερος άξονας της πολιτικής μας είναι η εδραίωση της ανάπτυξης. Ο τρίτος είναι η αλλαγή στο μοντέλο παραγωγής μας, γιατί αυτό προκάλεσε την κρίση: αυτή δεν οφειλόταν μόνο στα δημόσια ελλείμματα. Είχαμε μια οικονομία που εξαρτιόταν από το δανεισμό, τις εισαγωγές και την κατανάλωση. Δεν ήταν βιώσιμη. Συμφωνήσαμε με την Ευρωπαϊκή Ένωση για μια αναπτυξιακή στρατηγική για τη χώρα.

Σε τι συνίσταται αυτή η αναπτυξιακή στρατηγική; Η ανεργία των νέων είναι ένα σημαντικό πρόβλημα για τη χώρα, όπως ήταν από την αρχή της κρίσης. Πώς σκοπεύετε να τη μειώσετε;

Υπάρχουν στην πραγματικότητα δύο προβλήματα: η ανεργία των νέων στην Ελλάδα και η μετανάστευση των νέων Ελλήνων, οι οποίοι δεν εμφανίζονται πλέον στα στατιστικά στοιχεία για την ανεργία αλλά αποτελούν μια μεγάλη απώλεια για τη χώρα.

Στρατηγικά, η απάντηση σε αυτό είναι οι επενδύσεις και η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου. Αλλά αυτό χρειάζεται χρόνο.

Εν τω μεταξύ, εργαζόμαστε για την ανάπτυξη της απασχόλησης στον τομέα του τουρισμού και δημιουργούμε ειδικά προγράμματα για να ενισχύσουμε τη δηλωμένη εργασία [σ.σ. και να καταπολεμήσουμε την αδήλωτη]. Αυτό βοήθησε πολύ στη μείωση της ανεργίας, αλλά και στο να επιστρέψουν χρήματα στα ταμεία της Κοινωνικής Ασφάλισης. Καταφέραμε έτσι, να μειώσουμε την ανεργία κατά 8 περίπου μονάδες, από το 27% την περίοδο 2013-2014 στο 18%, σήμερα.

Το 18% παραμένει, ασφαλώς, πολύ υψηλό, αλλά το γεγονός ότι πετύχαμε τη μείωση αυτού του ποσοστού σε μια περίοδο, κατά την οποία η οικονομία βρισκόταν ακόμη σε εξέλιξη εξισορρόπησης, πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό.

Απέναντι στη φυγή των νέων διπλωματούχων στο εξωτερικό, η μακροπρόθεσμη απάντηση είναι να δημιουργηθεί μια οικονομία της γνώσης: μια οικονομία που βασίζεται στο έργο των επιστημόνων, η οποία ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της και αναπτύσσει την εξαγωγική της ικανότητα. Επομένως, εργαζόμαστε για τη χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων. Δημιουργήσαμε έναν ειδικό οργανισμό γι’ αυτό, και αρκετοί χιλιάδες διπλωματούχοι, που θα έφευγαν στο εξωτερικό, μπόρεσαν να μείνουν στην Ελλάδα για να διεξάγουν την έρευνά τους.

Έχουμε δημιουργήσει ένα άλλο πρόγραμμα που ονομάζεται «Οι γέφυρες της γνώσης» για την ανάπτυξη των δεσμών μεταξύ όσων εργάζονται στο εξωτερικό και των ιδρυμάτων που βρίσκονται στην Ελλάδα. Ο στόχος είναι η ανταλλαγή τεχνολογιών και πληροφοριών προκειμένου να δημιουργηθούν συνέργειες και συνεργασίες.

Τέλος, ξεκινήσαμε εκ νέου τις προσλήψεις στην δημόσια διοίκηση έπειτα από χρόνια που είχαν παγώσει. Ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων μειώθηκε σε 200.000 από 300.000 από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Πολλοί Έλληνες που έφυγαν στο εξωτερικό, ειδικότερα οι γιατροί, παρουσιάζονται στις θέσεις που ανοίγουμε. Αυτό σημαίνει ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι θέλουν να επιστρέψουν, παρά το γεγονός ότι οι μισθοί παραμένουν σχετικά χαμηλοί.

Το δημόσιο χρέος εξακολουθεί να έχει σημαντικό βάρος στην ελληνική οικονομία…

Ως ποσοστό του ΑΕΠ, το χρέος είναι πράγματι πολύ υψηλό, σήμερα είναι το 180%. Αλλά κάναμε κάποιες προόδους, οι οποίες δεν γίνονται πάντα γνωστές.

Η πρώτη είναι ότι κατορθώσαμε να μειώσουμε το μέσο επιτόκιο των δανείων προς αποπληρωμή: είναι περίπου 1,6%, πράγμα που σημαίνει ότι τα έξοδα εξυπηρέτησης του χρέους είναι σχετικά χαμηλά. Έχουμε σταθεροποιήσει τα επιτόκια για ένα μεγάλο μέρος του χρέους. Εάν αύριο, τα επιτόκια αυξηθούν στην αγορά, τα δικά μας επιτόκια δεν θα εκτοξευτούν.

Η δεύτερη είναι ότι πετύχαμε την αναστολή των τόκων, έτσι εξασφαλίσαμε μια περίοδο 15-16 ετών, μέχρι το 2032, κατά τη διάρκεια της οποίας, το πρόβλημα του χρέους θα είναι υπό έλεγχο. Αποτέλεσμα; Το ελληνικό κράτος επέστρεψε στις αγορές και δανείστηκε δύο φορές από την αρχή του έτους.

Ωστόσο, δεν πετύχαμε όλα όσα θέλαμε, δηλαδή τη «ρήτρα ανάπτυξης». Πρόκειται για τη σύνδεση του ποσού του χρέους προς αποπληρωμή με το ρυθμό ανάπτυξης. Παρά την υποστήριξη της Γαλλίας, δεν υπήρξε συμφωνία για αυτό με τους Ευρωπαίους.

Τέλος, δεν εξαφανίσαμε μόνο τα ελλείμματα, αλλά έχουμε δημιουργήσει ένα απόθεμα ρευστότητας: το ελληνικό κράτος, το οποίο ήταν πάντα ελλειμματικό, βρίσκεται τώρα σε κατάσταση πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος. Η ρευστότητά μας επαρκούν για να καλύψουν τις πιστωτικές μας οφειλές έως το 2023. Οι τελευταίες προβλέψεις του ΔΝΤ επίσης, δίνουν το  χρέος στο 140% του ΑΕΠ, το 2024. Πρόκειται για σημαντική πτώση.

Αυτή η κατάσταση μάς επιτρέπει σήμερα, να στραφούμε προς τους πιστωτές μας, ειδικά στο ΔΝΤ, τα επιτόκια του οποίου εξακολουθούν να είναι πάνω από το 5%. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι να εξοφλήσουμε τα εν λόγω δάνεια πριν από τη λήξη τους, με δανεισμό από τις αγορές, αφού μπορούμε τώρα να δανειστούμε με περίπου 3%.

Μήπως αυτό σημαίνει ότι μετατρέψατε σε επιτυχία το μνημόνιο του καλοκαιριού του 2015, στο οποίο οι Έλληνες αντιτάχθηκαν με ένα γιγαντιαίο όχι σε ποσοστό 62% στο δημοψήφισμα;

Αυτό που σημαίνουν όλα αυτά είναι ότι το καθεστώς του μνημονίου τελείωσε.

Αυτό το μνημόνιο είχε εμφανιστεί ως ήττα του Τσίπρα έναντι των Ευρωπαίων …

Έπρεπε να εφαρμόσουμε μια πολιτική που δεν ήταν η δική μας. Αυτό το μνημόνιο, ωστόσο, ήταν ηπιότερο από τα προηγούμενα και συμπεριλήφθηκαν αλλαγές που θέλαμε και εμείς, επίσης.

Κυρίως, καταφέραμε, παράλληλα με αυτό το μνημόνιο, να θεσπίσουμε άλλα μέτρα. Έτσι καταφέραμε τα τρία τελευταία χρόνια, να αποφύγουμε την ύφεση και να βρούμε την πορεία της ανάπτυξης. Ενώ οι προηγούμενες κυβερνήσεις γνώρισαν μια  καταστροφική πτώση του ΑΕΠ.

Η κυβέρνηση Τσίπρα θα μπορούσε να οδηγηθεί να λάβει νέα μέτρα λιτότητας;

Όχι, το αντίθετο: το μόνο που εξετάζουμε, είναι μέτρα κατά της λιτότητας. Ο στόχος μας είναι να διορθώσουμε τις κοινωνικές αδικίες και να αναπτύξουμε την οικονομία.

Αυτό που μας πιέζει, όμως, είναι η υποχρέωση για την επίτευξη ενός πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος, ύψους 3,5% επί του ΑΕΠ. Γι’ αυτό έχουμε κάθε συμφέρον να απελευθερωθούμε από ένα μέρος των πιστώσεών μας.

Αλλά σε γενικές γραμμές, έχουμε μεγαλύτερα περιθώρια από ό,τι πριν από τέσσερα χρόνια.

Για παράδειγμα, μόλις ψηφίσαμε έναν νόμο για τη δημιουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας – η Τράπεζα Δημόσιων Επενδύσεων (BPI) μας έχει συμβουλέψει για αυτό το σχέδιο – ήμασταν η μόνη χώρα που δεν είχε! Η τράπεζα αυτή θα χρηματοδοτήσει τόσο τις υποδομές όσο και τις μικρές επιχειρήσεις.

Επίσης ψηφίσαμε ένα νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις, με στόχο τη διευκόλυνση, την επιτάχυνση και την απλούστευση των διαδικασιών. Θέλουμε επίσης, η δημιουργία επιχειρήσεων, η οποία ήταν κάτι πολύ περίπλοκο στην Ελλάδα, να μπορεί να γίνεται άμεσα. Τέλος, εργαζόμαστε για ένα νόμο, που θα καθορίσει έναν πενταετή προϋπολογισμό επενδύσεων. Αυτό μπορεί να φαίνεται τεχνικό, αλλά είναι σημαντικό να σχεδιάσουμε σήμερα, στην Ελλάδα. Το να αποφασίζεις τη μια χρονιά για την άλλη, δεν δίνει μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.

Δεν πρόκειται μόνο για τη διόρθωση της κληρονομιάς της κρίσης, αλλά για την ανάπτυξη ενός οράματος για το μέλλον. Πώς θα αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή; Με ποιο τρόπο θα αντιμετωπιστεί η 4η Βιομηχανική Επανάσταση; Σε όλους αυτούς τους τομείς, προσπαθούμε να διαμορφώσουμε πολιτικές και να διαθέσουμε οικονομικούς πόρους.

Οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν οδηγήσει σε πολλές ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η Κίνα έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις. Δεν είναι αυτό προβληματικό κατά την άποψή σας;

Η Ελλάδα έχει στην πραγματικότητα πολύ λίγες κινεζικές επενδύσεις σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κυριότερη είναι το λιμάνι του Πειραιά. Αυτή η ιδιωτικοποίηση έγινε πριν να έρθουμε στην εξουσία. Από την πλευρά μας, διασφαλίσαμε ότι η Cosco θα πραγματοποιούσε πράγματι, επενδύσεις στο λιμάνι και ότι θα σέβόταν την ελληνική εργατική νομοθεσία. Ισχύουν, λοιπόν, οι ελληνικές συλλογικές συμβάσεις, συμπεριλαμβανομένων των ξένων εργαζομένων.

Η εξαγορά αυτή ευνοεί την άφιξη των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη καθώς και τη συνεργασία μεταξύ της Ε.Ε και της Ελλάδας. Αυτό που είναι σημαντικό για εμάς είναι να αυξήσουμε τις επενδύσεις στη χώρα μας, ανεξάρτητα από την πηγή.

Το ελληνικό μοντέλο ανάπτυξης που υποστηρίζετε είναι, συνεπώς, ένα μοντέλο που βασίζεται στις ξένες επενδύσεις;

Πρόκειται για ένα επενδυτικό μοντέλο με στόχο την αύξηση των εξαγωγών αλλά και τη μείωση των εισαγωγών.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει χάσει περισσότερο από το 25% του ΑΕΠ της και για μια δεκαετία είδε τις επενδύσεις να πέφτουν. Πρέπει, επομένως, να επιστρέψουν οι παραγωγικές επενδύσεις, που δημιουργούν θέσεις εργασίας και προστιθέμενη αξία. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να αρνηθούμε επενδύσεις. Αρκεί να σέβονται το περιβάλλον, την ελληνική νομοθεσία και το εργατικό δίκαιο.

Η Πορτογαλία, η οποία μπόρεσε, με ένα συνασπισμό της αριστεράς στην κυβέρνηση, να δώσει μια δόση κοινωνικής πολιτικής, σεβόμενη το ευρωπαϊκό οικονομικό πλαίσιο, είναι ένα πρότυπο για σας;

Ναι, η Πορτογαλία είναι ένα καλό παράδειγμα. Το γεγονός ότι ήταν η πρώτη που βγήκε από τα μνημόνια μας βοήθησε – με τη διαφορά ότι αυτή η χώρα δεν χρεοκόπησε. Και όπως στη Λισαβόνα, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ποτέ την ιδέα να κυβερνά μόνος του. Αυτό που θέλουμε είναι μια συστοιχία δυνάμεων, που είναι θύματα νεοφιλελεύθερων πολιτικών: ένας μεγάλος προοδευτικός συνασπισμός θα ήταν ευνοϊκός για την οικονομική αναζωογόνηση.

Καταφέραμε να βγάλουμε το κεφάλι μας από το νερό. Είμαστε σε θέση να αναπνεύσουμε. Αλλά πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά και οι συνεργασίες προς αυτή την κατεύθυνση, μπορεί να είναι πολύτιμες. Η αριστερά δεν είναι μουσείο. Νέες ιδέες, νέα προβλήματα, νέες εμπειρίες εμπλουτίζουν συνεχώς, το πρόγραμμά μας.

Στο τέλος του μήνα διεξάγονται οι ευρωπαϊκές εκλογές. Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στο παρελθόν μέλος του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Ενωτικής Αριστεράς (GUE), στο οποίο εντασσόταν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μαζί με το γαλλικό PCF(Κομμουνιστικό Κόμμα) και τους Γερμανούς βουλευτές του Die Linke. Η λίστα, που παρουσιάζει, περιλαμβάνει νέες προσωπικότητες, εκ των οποίων αρκετές από τους Σοσιαλιστές και τη ΔΗΜΑΡ, ένα μικρό κόμμα της κεντροαριστεράς. Ο ΣΥΡΙΖΑ φιλοδοξεί να αλλάξει ομάδα;

Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα κόμμα της ριζοσπαστικής αριστεράς, δηλαδή μιας αριστεράς που δημιουργήθηκε από την κρίση της παραδοσιακής αριστεράς. Εκείνη την εποχή, δεν θέλαμε να προσεγγίσουμε ούτε το Κομμουνιστικό Κόμμα ούτε την κεντροαριστερή κυβέρνηση, το ΠΑΣΟΚ. Θέλαμε να ενώσουμε τα εργατικά κινήματα, τα περιβαλλοντικά κινήματα, τις φεμινίστριες σε μια νέα οντότητα. Αυτή η ταυτότητα του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει αλλάξει.

Αυτό δεν μας εμποδίζει να είμαστε ανοικτοί σε συνεργασίες. Αυτό ακριβώς πράττουμε σήμερα ενόψει των ευρωπαϊκών εκλογών. Η λίστα του ΣΥΡΙΖΑ για αυτές τις εκλογές, είναι πολύ πλούσια, αποτελείται από υποψηφίους, που προέρχονται από διαφορετικό υπόβαθρο και αντιπροσωπεύουν διαφορετικά επαγγέλματα και διαφορετικούς προσανατολισμούς.

Δεν το κάνουμε αυτό για εκλογικούς λόγους, με μόνο μια ατζέντα κατά της λιτότητας. Αυτό το κάνουμε επειδή ανησυχούμε βαθύτατα για το μέλλον της Ε.Ε. Είμαστε πεπεισμένοι ότι η κατάσταση της οικονομικής κρίσης ευνοεί την άκρα δεξιά. Πιστεύουμε επίσης, ότι εάν δεν έχουμε μια κοινή ευρωπαϊκή πολιτική για τη μετανάστευση και την κλιματική αλλαγή, καμία χώρα δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα, σήμερα. Πιστεύουμε λοιπόν ότι πρέπει να ξεπεράσουμε τις διαφωνίες έτσι ώστε οι δυνάμεις της ριζοσπαστικής αριστεράς, της σοσιαλδημοκρατίας και της οικολογίας να αναδείξουν κοινά προγράμματα και να σχηματίσουν μια προοδευτική συμμαχία.

 Μήπως αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσατε να βγείτε από την GUE και να συμμετάσχετε στην ομάδα των Σοσιαλδημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;

Όχι, είμαστε ένα κόμμα της αριστεράς. Απλά, είμαστε ανοιχτοί σε ευρύτερες συνεργασίες, όπως άλλωστε το 2015, όταν  δεν είχαμε απόλυτη πλειοψηφία στην Βουλή των Ελλήνων και σχηματίσαμε έναν συνασπισμό με τους ΑΝΕΛ, των οποίων η ιδεολογική προέλευση δεν έχει καμία σχέση με μας. Δεν πήγε άσχημα… μέχρι το διαζύγιο.

Υπάρχουν συζητήσεις μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και του κόμματος του Emmanuel Macron;

Έχουμε διαφορετικούς προσανατολισμούς. Ωστόσο, η σοβαρότητα των προβλημάτων της Ευρώπης απαιτεί βαθύτερο διάλογο. Ανεξάρτητα με τον τρόπο που ο καθένας οδηγεί την εκλογική μάχη, μπορεί να υπάρχουν επί μέρους θεματικές συνεργασίες μεταξύ μας, ειδικά μετά τις εκλογές. Συμφωνούμε, για παράδειγμα, ότι η ΕΕ πρέπει να λειτουργήσει με πιο δημοκρατικό τρόπο, με περισσότερη κοινωνική δικαιοσύνη.

Τα προβλήματα της Ε.Ε είναι επίσης τα προβλήματα των πολιτών της. Πρέπει να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη τους στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Δεν αρκεί μόνο να κερδίσουμε τη ψήφο τους, πρέπει να ξανακερδιηθεί η εμπιστοσύνη τους. Γι’ αυτό πρέπει να έχουμε ειλικρινείς σχέσεις: δεν είναι καλό να κρύβουμε τις διαφορές μεταξύ των κομμάτων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι επειδή υπάρχουν διαφορές σε ένα θέμα, δεν μπορούμε να συνεργαστούμε σε  ένα άλλο.

Το όνομα του ΣΥΡΙΖΑ – που σημαίνει «Συνασπισμός της Ριζοσπαστικής Αριστεράς» στα ελληνικά, θα παραμείνει αμετάβλητο;

Η αλλαγή του ονόματος του ΣΥΡΙΖΑ δεν βρίσκεται καθόλου στην ατζέντα μας. Αλλά έχουμε υιοθετήσει τον όρο “ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία” επειδή ο ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με άλλες δυνάμεις, αποτελεί μια προοδευτική συμμαχία.

Όσον αφορά τα δικαιώματα των γυναικών, τα δικαιώματα των ΛΟΑΤ, την προστασία του περιβάλλοντος, ποιες είναι οι πρόοδοι αυτής της κυβέρνησης;

Η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και η προστασία του περιβάλλοντος αποτελούν τη βάση του προγράμματος μας. Αυτές οι αρχές πρέπει τώρα, να γίνουν δημόσιες πολιτικές.

Στον κανονισμό της Αναπτυξιακής Τράπεζας που ανέφερα, ένα συγκεκριμένο άρθρο θα διευκρινίζει ότι τα δάνειά της θα προορίζονται για «πράσινες» επενδύσεις και επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Όσον αφορά τα δικαιώματα των γυναικών, είναι δύσκολο. Ξεκινήσαμε με την υποστήριξη των οικογενειών αυξάνοντας τα οικογενειακά επιδόματα και σχεδόν διπλασιάσαμε τον αριθμό των θέσεων σε παιδικούς σταθμούς. Για πρώτη φορά, εισήχθη ένα πρόγραμμα γευμάτων στα δημοτικά σχολεία, ξεκινώντας από τα σχολεία στις περιοχές, που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Έχουμε επίσης αυξήσει τους πόρους της Γραμματείας για την Ισότητα των Φύλων. Επίσης, ψηφίσαμε το σύμφωνο πολιτικής συμβίωσης, το οποίο επιτρέπει στα ομόφυλα ζευγάρια να ενωθούν ενώπιον του νόμου.

Όσον αφορά την ισότητα των φύλων όσον αφορά τον μισθό και την πολιτική εκπροσώπηση, δεν ακούμε πολλά από τον ΣΥΡΙΖΑ…

Ωστόσο, ψηφίσαμε έναν νόμο που εισάγει υποχρεωτική ποσόστωση 40% των γυναικών στους εκλογικούς καταλόγους. Όσον αφορά την πολιτική εκπροσώπηση, αναγνωρίζω ότι πρέπει να σημειώσουμε μεγαλύτερη πρόοδο.

 

Γιάννης Δραγασάκης - Yannis Dragasakis

Γιάννης Δραγασάκης - Yannis Dragasakis

12,907

Υποψήφιος Βουλευτής Δυτικού Τομέα Αθηνών | ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Μαζί - Να ανατρέψουμε τους συσχετισμούς & στη Δυτική ΑθήναΣΥΡΙΖΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣΝεολαία ΣΥΡΙΖΑ Δυτικής Αθήνας#ΣΥΡΙΖΑΠΣ#ξεκινάμε_πάλι_μαζί#εκλογές2023 ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
Εχθές ο κ. Σκέρτσος υποτίθεται ότι... αποκάλυψε τα «fake news» του ΣΥΡΙΖΑ για τη φορολογία & το εισόδημα. Για το πώς οι έμμεσοι φόροι σε συνθήκες πληθωρισμού αυξάνουν τη φορολογική επιβάρυνση το αναλύσαμε εχθές. Σήμερα, ας δούμε πώς ο πληθωρισμός μειώνει το πραγματικό εισόδημα.❌ Ο κ. Σκέρτσος ισχυρίστηκε ότι: «Οι μισθοί αυξήθηκαν δεν μειώθηκαν». ❌ Και για την Έκθεση του ΟΟΣΑ που έλεγε το ακριβώς αντίθετο, ο κ. Σκέρτσος ισχυρίστηκε ότι «Έγινε τον Νοέμβριο του 2022. Όχι τον Απρίλιο του 2023... άρα δεν ήταν επίκαιρη…».📉Αφού δεν τους αρέσει λοιπόν η Έκθεση του ΟΟΣΑ, ας δούμε τι λέει η Έκθεση της Κομισιόν (Country Report) που δημοσιεύτηκε στις 25.5.2023, άρα είναι εντελώς… επίκαιρη. ❗️Το πρώτο που λέει είναι ότι «ο πραγματικός μισθός στην Ελλάδα για το 2022 μειώθηκε κατά 4,7%, γιατί η ονομαστική αύξησή του υπολειπόταν της αύξησης του πληθωρισμού». Άρα επιβεβαιώνει επί της ουσίας την Έκθεση του ΟΟΣΑ. ❗️Το δεύτερο που λέει είναι ότι η αύξηση που δόθηκε εντός Απριλίου αναμένεται να αποκαταστήσει «μερικώς» την περαιτέρω μείωση των πραγματικών μισθών το 2023. 1️⃣ Συμπέρασμα 1ο: Οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν το 2022, & με «τη βούλα» της Κομισιόν, επομένως ο κ. Σκέρτσος ψεύδεται εφόσον υποστηρίζει το αντίθετο. 2️⃣ Συμπέρασμα 2ο: Οι πραγματικοί μισθοί αναμένεται να μειωθούν & το 2023 εάν δεν υπάρξει αλλαγή πολιτικής. 3️⃣ Συμπέρασμα 3ο: Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί τον πληθωρισμό ως εργαλείο για να μειώνει αφανώς το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών μέσω ανεπαρκών αυξήσεων που δεν καλύπτουν την άνοδο του πληθωρισμού και μέσω των έμμεσων φόρων που «πολλαπλασιάζονται» εξαιτίας της ακρίβειας. Με τους δυο αυτούς τρόπους εγκαθιστά ένα σύστημα εσωτερικής υποτίμησης των μισθών οι συνέπειες της οποίας θα φανούν σωρευτικά τα επόμενα χρόνια. 🚮 Όσο για την… υπόσχεση της ΝΔ για αυξήσεις 25% είναι εντελώς αίολη & απατηλή αφού δεν δεσμεύεται για την αποκατάσταση της αγοραστικής δύναμης των μισθών. 🚫 Αυτή ήταν η πολιτική της ΝΔ για 4 χρόνια & αυτή & χειρότερη θα είναι εάν δεν ανατραπούν οι συσχετισμοί στις 25 Ιούνη. #ΣΥΡΙΖΑΠΣ#ξεκινάμε_πάλι_μαζί#εκλογές2023 ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
Και με τη «βούλα» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής [Έκθεση Μακροοικονομικών Ανισορροπιών, σ.12], ο υψηλός πληθωρισμός στην Ελλάδα πυροδοτείται από τα υψηλά κέρδη. Αυτά που η ΝΔ άφησε ανεξέλεγκτα, χωρίς έλεγχο στις αγορές. Υπερκέρδη που είναι η άλλη όψη της αφαίμαξης του εισοδήματος εξαιτίας των έμμεσων φόρων που η ΝΔ άφησε άθικτους. Αυτή ήταν η 4ετία ΝΔ & Κυριάκου Μητσοτάκη, αυτή & χειρότερη θα είναι μια νέα, αν δεν ανατρέψουμε τους συσχετισμούς στις 25 Ιούνη#ΣΥΡΙΖΑΠΣ#ξεκινάμε_πάλι_μαζί#εκλογές2023 ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
"Τα μηνύματα της κοινωνίας & ο κρίσιμος αγώνας που έχουμε μπροστά μας"H 21η Μάη ήταν ένα σοκ για όλες & όλους μας. Και ήταν ένα σοκ όχι τόσο γιατί «έπεσαν έξω οι δημοσκοπήσεις» ή γιατί τις «διαβάσαμε λάθος», αλλά γιατί η επαφή με την κοινωνία, η ζωντανή επικοινωνία με τους ανθρώπους μάς έδινε δύναμη & ελπίδα για την πολιτική αλλαγή.Το βλέπαμε στις μεγάλες συγκεντρώσεις του #ΣΥΡΙΖΑΠΣ & του Αλέξη Τσίπρα στην Αθήνα, στην Πάτρα, στο Ηράκλειο & σε όλη την Ελλάδα. Αλλά & προσωπικά, στην καθημερινή επαφή μου με τους πολίτες στις γειτονιές της Δυτικής Αθήνας εκφραζόταν έντονα η ανάγκη για πολιτική αλλαγή.Η πρόταση προοδευτικής διεξόδου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχε αφετηρία ακριβώς τις ανάγκες &τις αγωνίες αυτές. Δεν έπεισε όμως. Κι αυτό μένει στο τέλος της ημέρας. Και για αυτό πρέπει να γίνει η αφετηρία έρευνας & συζήτησης που δεν πρέπει να μείνει στα ρηχά & προφανή αλλά να πάει σε βάθος. Πολλά πρέπει να αλλάξουν στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Και θα αλλάξουν.Προέχει όμως η άμεση μάχη της 25ης Ιούνη, που είναι κρίσιμη για τη χώρα & για την προοπτική της Αριστεράς & της προοδευτικής παράταξης. Στεκόμαστε με σεβασμό μπροστά στη λαϊκή ετυμηγορία & αφουγκραζόμαστε τα μηνύματα της. Όμως το εκλογικό αποτέλεσμα δεν διαγράφει, ούτε αμνηστεύει εγκλήματα που διαπράχτηκαν κατά της δημοκρατίας & του κράτους δικαίου από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ούτε εξαλείφει τις συνέπειες της προκλητικά άνισης κατανομής & κατασπατάλησης δημόσιων πόρων. Και δεν πρέπει να υπάρχει αμφιβολία πως μια νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη, πιο ανεξέλεγκτη αυτή τη φορά, συνεπάγεται νέες απειλές για το κοινωνικό κράτος δικαίου. Άλλωστε όπως έχει ήδη προαναγγελθεί από στελέχη της, αν αποκτούσε μια πλειοψηφία 180 βουλευτών στη νέα Βουλή, η ΝΔ θα την αξιοποιούσε για την αλλαγή του Συντάγματος με μονομερή τρόπο & σε συντηρητική κατεύθυνση. Είναι ευθύνη μας να επισημάνουμε τους κινδύνους & καλούμε σε δημοκρατική συστράτευση για την αποτροπή τους. Οι εκλογές της 25ης του Ιούνη είναι κρίσιμες και για το μέλλον της Αριστεράς & της προοδευτικής παράταξης. Πέρα από λάθη & αδυναμίες του ίδιου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που οδήγησαν σε εκλογική απομάκρυνση ανθρώπους που τον στήριξαν προηγούμενα, τα κόμματα της ήσσονος αριστερής & προοδευτικής αντιπολίτευσης με την απαξίωση της απλής αναλογικής, την απόρριψη ακόμη & συζήτησης για προγραμματική συνεργασία & τη μονομέτωπη επίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ διευκόλυναν αντικειμενικά την ισχυρή επικράτηση της Δεξιάς του κ. Μητσοτάκη. Για την απόκρουση όμως των κινδύνων & για την ήττα της Δεξιάς ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θεωρεί αναγκαία την οικοδόμηση προϋποθέσεων, μέσα στην κοινωνία, για μια ευρεία συμπαράταξη αριστερών & προοδευτικών δυνάμεων. Και δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει να εργάζεται για αυτή.Η άμεση μεγαλύτερη δυνατή στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι, συνεπώς, επιτακτική για τον αποτελεσματικό έλεγχο της νέας κυβέρνησης Μητσοτάκη από αριστερή & προοδευτική σκοπιά, & για την οργάνωση από καλύτερες θέσεις της προοδευτικής ανατροπής των πολιτικών σχηματισμών, & την προοδευτική διέξοδο.Ασφαλώς πρέπει να αναζητηθούν και να συζητηθούν σε βάθος οι αιτίες της ήττας. Αλλά σημασία έχει από πια σκοπιά & με ποιο τρόπο θα «διαβάσουμε» & θα αντιμετωπίσουμε την ήττα. Υπάρχει η επιλογή του ατελείωτου πένθους & της παραίτησης, της συγκάλυψης των προβλημάτων ή της επιδερμικής ενασχόλησης με αυτά. Υπάρχει όμως & η επιλογή να αξιοποιήσουμε την ήττα ως πηγή μάθησης & δύναμης για το μέλλον. Και είναι η μόνη που ταιριάζει στην Αριστερά & η μόνη που έχει δικαιωθεί ιστορικά. Αυτή η «αξιοποίηση» είναι που αξίζει για τον «κόσμο του ΣΥΡΙΖΑ», που από το 2012 μέχρι σήμερα μας κατέστησε δύναμη ανανέωσης αλλαγής στο πολιτικό σύστημα της χώρας, αλλά & ευθύνης απέναντι στην κοινωνία, τον τόπο & τους ανθρώπους του. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η παραμονή στη κορυφή των λαϊκών προτιμήσεων αποδείχτηκε πιο δύσκολη από την κατάκτησή της. Και αυτό είναι ένα από τα θέματα που πρέπει να μας απασχολήσουν στο άμεσο μέλλον: με ποιες ταξικές αναφορές, ποιες κοινωνικές συμμαχίες, ποιες οργανωτικές, δικτυακές & θεσμικές μορφές, ποιο πολιτικό σχέδιο & ποιες μεθόδους επικοινωνίας μπορούμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες & τις προσδοκίες του κόσμου της εργασίας, της δημιουργίας & της νέας γενιάς; Μπροστά μας, λοιπόν, έχουμε την πιο κρίσιμη μάχη, τη μάχη που θα κρίνει πολλά τόσο για τη χώρα όσο & για την Αριστερά & τον προοδευτικό κόσμο. Η εύλογη απογοήτευση & η στενοχώρια που από χθες κυριαρχούν, πρέπει να γίνουν βούληση & αποφασιστικότητα για δράση. Να απευθυνθούμε με ευκρίνεια & ειλικρίνεια, στον αριστερό & προοδευτικό κόσμο, για να αξιοποιήσουμε τη δύναμη που θα μας δώσει, ώστε πιο ταπεινά, πιο ταξικά, πιο συστηματικά να χτίσουμε από τα κάτω προς τα πάνω τις προϋποθέσεις του μετασχηματισμού που έχει ανάγκη η κοινωνία μας. Να δημιουργήσουμε ξανά το μεγάλο προοδευτικό ρεύμα, ιδεών, συλλογικών πρωτοβουλιών, πολιτισμικής & κοινωνικής δράσης που διέσωσε την κοινωνία στα πιο κρίσιμα χρόνια της, που έδωσε δημοκρατική διέξοδο στην κρίση το 2015 & πρέπει να μπορέσει να εκφράσει πλειοψηφικά τις δημιουργικές δυνάμεις της κοινωνίας σήμερα. Όλα αυτά όμως πρέπει να σχεδιαστούν & να γίνουν τώρα στις νέες κοινωνικές & πολιτισμικές πραγματικότητες που πρέπει να κατανοήσουμε σε βάθος. Ο κόσμος κρίνει τους ανθρώπους και τα κόμματα «στα δύσκολα». Είμαστε ξανά υπό τη κρίση των εργαζόμενων, της νεολαίας & της κοινωνίας. Και ο πρώτος μεγάλος σταθμός σε αυτή την νέα δημιουργική δοκιμασία είναι η 25η Ιούνη.ΥΓ: Όλον αυτόν τον καιρό στη Δυτική Αθήνα είχα την τύχη να συναντήσω παλιούς αγωνιστές & αγωνίστριες, να συνομιλήσω με πολίτες που έβλεπα για πρώτη φορά, να συναντηθώ με τις αγωνίες αλλά & το πάθος των νέων για ένα κόσμο φτιαγμένο με διαφορετικά αξιακά υλικά. Οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλες & όλους που μου προσέφεραν αυτές τις ζωογόνες εμπειρίες & ξεχωριστά σε όσους και όσες με τίμησαν & με την ψήφο τους για μια ακόμη φορά.ΣΥΡΙΖΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣΝεολαία ΣΥΡΙΖΑ Δυτικής Αθήνας ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μέγαρο Βουλής
10021, Αθήνα

τηλ (+30) 210 – 370 7299
(+30) 210 – 370 7972

e-mail
ydragasakis@parliament.gr