Για μια τετραετία αλλαγής του παραγωγικού υποδείγματος & μετασχηματισμού του κράτους

Όλες οι εκλογές είναι κρίσιμες αλλά οι επερχόμενες είναι ίσως οι πιο διλημματικές των τελευταίων δεκαετιών. Είναι οι πρώτες μετά την έξοδο από τα Μνημόνια,  γεγονός που από μόνο του συνιστά μια νέα συνθήκη. Ο σχεδιασμός του μέλλοντος είναι πλέον δική μας υπόθεση. Και αυτό είναι κατάκτηση για τη χώρα, που όμως δημιουργεί καθήκοντα και υποχρεώσεις, αφού η ευθύνη των επιλογών είναι πλέον δική μας.

Έχοντας σταθεροποιήσει το οικονομικό περιβάλλον, το δίλημμα των εκλογών αυτών είναι αν θα συνεχιστεί και θα ενταθεί η προοδευτική μεταρρυθμιστική προσπάθεια για το μετασχηματισμό του κράτους και του παραγωγικού υποδείγματος ή αν διολισθήσουμε σε λογικές του παρελθόντος, των φαινομενικά εύκολων λύσεων που στην πράξη όμως συσσώρευσαν δεινά και αδιέξοδα και οδήγησαν στη χρεοκοπία.

Η  ανάκαμψη της οικονομίας συνεχίζεται για εννιά διαδοχικά τρίμηνα, δείκτης που πιστοποιεί τη σταθερή αναπτυξιακή τροχιά.

Όχι μόνο, όμως,είναι η οικονομία σε ανάκαμψη, αλλά έχουμε επιτύχει δημοσιονομική ασφάλεια. Δημιουργήσαμε ισχυρά αποθέματα ρευστότητας ύψους 23 δισ. ευρώ ως Κεντρική και 33 δισ. ως Γενική Κυβέρνηση. Καταστήσαμε το χρέος βιώσιμο και ελαχιστοποιήσαμε τη δαπάνη εξυπηρέτησης του για  αρκετά χρόνια. Βελτιώσαμε την πιστοληπτική ικανότητα και τους όρους δανεισμού της χώρας, κάτι που αντανακλάται και στους όρους χρηματοδότησης της ιδιωτικής οικονομίας. Η δημοσιονομική εξυγίανση συνοδεύτηκε από την ανάπτυξη νέων καλά στοχοθετημένων εργαλείων κοινωνικής πολιτικής που κάλυψαν τα πιο ευάλωτα τμήματα της κοινωνίας από τις επιπτώσεις της κρίσης. Ενισχύθηκε έτσι η κοινωνική συνοχή, αποτράπηκε ο κίνδυνος μαζικού κοινωνικού αποκλεισμού και μπήκαν οι βάσεις για το νέο Κοινωνικό Κράτος μέσω μιας ανάπτυξης βιώσιμης, δίκαιης, χωρίς αποκλεισμούς.

Για ποια επιτάχυνση της ανάκαμψης, για ποιες φοροελαφρύνσεις θα μπορούσαμε να μιλάμε σήμερα αν τα ταμεία ήταν άδεια, η οικονομία σε κατάρρευση και η κοινωνία σε αποδιάρθρωση, όπως μονότονα επαναλάμβανε επί τέσσερα χρόνια ο κ. Μητσοτάκης;

Ο ρυθμός, η διατηρησιμότητα και ο κοινωνικός αντίκτυπος της ανάκαμψης θα εξαρτηθούν από την ταχύτητα αλλαγής του παραγωγικού υποδείγματος. Διότι το παραγωγικό υπόδειγμα δεν ήταν βιώσιμο. Ό,τι ονομάστηκε «ανάπτυξη» πριν από την κρίση δεν ήταν παρά διόγκωση οικονομικών δραστηριοτήτων προσοδοθηρικών, χαμηλής προστιθέμενης αξίας, μη εμπορεύσιμων διεθνώς αγαθών και υπηρεσιών. Έτσι η «ισχυρή ανάπτυξη» συνοδεύτηκε από παραγωγική υποβάθμιση, αποβιομηχάνιση, περιθωριοποίηση του πρωτογενή τομέα, δημογραφική επιδείνωση, επίμονες περιφερειακές και κοινωνικές ανισότητες, διαρκώς διογκούμενα ελλείμματα δημοσιονομικά, κοινωνικά  και παραγωγικά.

Η μετάβαση λοιπόν σε ένα νέο υπόδειγμα βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης, σε συντονισμό με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, αποτελεί μονόδρομο, το νέο κοινωνικό και εθνικό στόχο, και τον όρο-μέσα από  τη στροφή της οικονομίας σε παραγωγή βασισμένη στη γνώση και την καινοτομία, σε ερευνητικές, μεταποιητικές και άλλες  παραγωγικές δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας-για να αποτρέψουμε την παλινδρόμηση στην κρίση. Και τούτο γιατί οι βαθύτερες αιτίες της κρίσης και της  χρεοκοπίας δεν ήταν μόνο τα δημοσιονομικά ελλείμματα αλλά και οι ασυμμετρίες και οι αντιθέσεις στον τρόπο ανάπτυξης και τη σφαίρα της παραγωγής. Και τις ασυμμετρίες αυτές τα μνημόνια και οι μνημονιακές πολιτικές όχι μόνο δεν τις αντιμετώπισαν αλλά από πολλές απόψεις τις επιδείνωσαν.

Η ανάγκη όμως αυτή δεν έρχεται μόνο από το παρελθόν αλλά και από το μέλλον.

Οι παγκόσμιοι ανταγωνισμοί παίρνουν νέες μορφές που περικλείουν μεγαλύτερους κινδύνους. Τα διδάγματα από την προηγούμενη παγκόσμια κρίση δεν έχουν ληφθεί υπόψη. Πολλοί μιλούν και πάλι για μια κρίση σε αναμονή. Η ευρωπαϊκή και η παγκόσμια ανάπτυξη είναι ήδη σε τροχιά επιβράδυνσης.

Στις συνθήκες αυτές, βασική προϋπόθεση του μέλλοντος είναι η θωράκιση και ανθεκτικότητα της χώρας, της οικονομίας, της κοινωνίας, της Δημοκρατίας αλλά και η ενίσχυση της δυνατότητας μας να προσαρμοζόμαστε και να αξιοποιούμε τα νέα δεδομένα. Σε ένα περιβάλλον μάλιστα που θα διαμορφωθεί μέσα από την ικανότητα της κάθε χώρας να προσαρμοστεί έγκαιρα στις απατήσεις της κλιματικής αλλαγής και της 4ηςΒιομηχανικής Επανάστασης, ο συνολικός ποιοτικός μετασχηματισμός του κράτους και του παραγωγικού συστήματος αποκτά ακόμη πιο επιτακτικό χαρακτήρα.

Ο φορολογικός λαϊκισμός στον οποίο επιδίδεται ο κ. Μητσοτάκη δεν αποτελεί απάντηση σε κανένα από τα προβλήματα αυτά. Όχι διότι η φορολογία δεν μπορεί να παίξει και αναδιαρθρωτικό ρόλο, αλλά διότι αυτό προϋποθέτει αναπτυξιακό σχέδιο που η φορολογική πολιτική θα υπηρετεί.  Η λογική ότι η μείωση της φορολογίας επί των κερδών και των μερισμάτων αρκεί από μόνη της για την εκρηκτική κινητοποίηση επενδύσεων είναι εντελώς αβάσιμος. Διαφορετικά όλες οι μη ανεπτυγμένες οικονομίες, με τους πολύ χαμηλούς συντελεστές φορολόγησης, θα οδηγούνταν σε διαρκή αναπτυξιακά άλματα.

Και στο πεδίο αυτό η σημερινή κυβέρνηση υλοποιεί ένα σημαντικό έργο, εν πολλοίς «αφανές».

Η Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική, που για πρώτη φορά διαθέτει η χώρα, εξειδικεύεται σε μια νέα γενιά 100 μεταρρυθμίσεων και στο κράτος και στις σχέσεις του  κράτους με τις επιχειρήσεις και την κοινωνία, καθώς προϋπόθεση κάθε αλλαγής είναι ένα κράτος που εμπιστεύεται και το εμπιστεύονται οι πολίτες. Ενδεικτικά:

  1. Αφήσαμε πίσω μας το φαύλο καθέτως που υπήρχε στη λειτουργία του Αναπτυξιακού Νόμου για τις ιδιωτικές επενδύσεις. Θεσπίσαμε νέο νόμο και νέες διαδικασίες (firstin-firstout) που διασφαλίζουν διαφάνεια και αντικειμενικότητα.
  2. Προχωρήσαμε στη δραστική ηλεκτρονική απλούστευση και συντόμευση της ίδρυσης και αδειοδότησης επιχειρήσεων με αποτέλεσμα τη δραστική μείωση του διοικητικού κόστους,ειδικά των μικρών επιχειρήσεων.
  3. Εκσυγχρονίσαμε και απλουστεύσαμε, για πρώτη φορά έπειτα από δεκαετίες, το εταιρικό δίκαιο για τις Ανώνυμες Εταιρείες και τους εταιρικούς μετασχηματισμούς.
  4. Θεσπίσαμε κίνητρα για εγκατάσταση σε επιχειρηματικά πάρκα και αρχίσαμε τη διαδικασία εξυγίανσης των άτυπων συγκεντρώσεων επιχειρήσεων.
  5. Θεσπίσαμε νέο νόμο για τις Στρατηγικές Επενδύσεις.
  6. Βάλαμε το Κτηματολόγιο, τους δασικούς χάρτες και το χωροταξικό σχεδιασμό σε τροχιά ολοκλήρωσης με σαφές χρονοδιάγραμμα.
  7. Υπερβαίνοντας αδράνειες δεκαετιών και μυωπικές αντιδράσεις κατεστημένων συμφερόντων ιδρύσαμε την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα. Σχεδιάσαμε και υλοποιούμε ένα «οικοσύστημα» νέων χρηματοδοτικών εργαλείων και επενδυτικών Ταμείων που αναμένεται τα επόμενα τρία χρόνια να κινητοποιήσουν επενδυτικούς πόρους πάνω από 7 δισ. ευρώ.
  8. Αναμορφώσαμε το ΕΣΠΑ και έχουμε καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή το νέο θεσμικό πλαίσιο για Πενταετή Προγράμματα Δημοσίων Επενδύσεων που θα λειτουργούν ως Εθνικά Αναπτυξιακά Προγράμματα και αρχίσαμε τις προετοιμασίες για το σχεδιασμό του νέου ΕΣΠΑ και της νέας  Προγραμματικής Περιόδου 2021-2030.

Παράλληλα η Αναπτυξιακή Στρατηγική εξειδικεύεται σε συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους(40 KPIs)και σε πολιτικές που τους υλοποιούν ώστε να συγκλίνουμεμε τα επίπεδα παραγωγικότητας αλλά και τις δαπάνες για έρευνα, παιδεία υγεία κ.ά. με ταμέσα ευρωπαϊκά. Μεταξύ άλλων, στοχεύουμε σε:

  1. Αύξηση του ειδικού βάρους της μεταποίησης και άλλων παραγωγικών δραστηριοτήτων στο εθνικό προϊόν.
  2. Αύξηση των εξαγωγών στο 50% του ΑΕΠ έως το 2025
  3. Διπλασιασμός των Ξένων Άμεσων Επενδύσεων, ως ποσοστό του ΑΕΠ, μέχρι το 2025.
  4. Περαιτέρω μείωση της ανεργίας με τη δημιουργία 500.000 θέσεων εργασίας την επόμενη τετραετία σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα & δημιουργία 10.000 ποιοτικών θέσεων εργασίας για νέους ερευνητές μέσω του ΕΛΙΔΕΚ και ερευνητικών προγραμμάτων έως το 2021.
  5. Ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών σύστασης και αδειοδότησης επιχειρήσεων εντός του 2020.
  6. Ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και του Εθνικού Χωρικού Σχεδιασμού μέχρι το 2021.
  7. Ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων για την επιτάχυνση της Δικαιοσύνης με περεταίρω στόχο τη «δίκη χωρίς χαρτί» το 2021.

Πρόσφατα ο κ Μητσοτάκης κατά την ομιλία του στο ΣΕΒ αναγνώρισε ότι η χώρα έχει ξεπεράσει το συστημικό κίνδυνο. Αυτό όμως δεν συνέβη από μόνο του. Ήταν αποτέλεσμα μιας πολιτικής που μόνο η συνέχιση της μπορεί να εγγυηθεί.

 

* Άρθρο στην εφημερίδα Βήμα της Κυριακής 

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr