Οι εφιάλτες του χειμώνα και πώς να τους αντιμετωπίσουμε

Ενόψει του δύσκολου χειμώνα η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη εκπέμπει λάθος μηνύματα. Αντί να παίρνει από τώρα μέτρα, διαβεβαιώνει αυτάρεσκα ότι «η χώρα είναι θωρακισμένη». Αντί να εξετάσει όλα τα πιθανά σενάρια και να φροντίσει να βρεθεί η χώρα έτοιμη να ανταπεξέλθει και στο χειρότερο από αυτά, αναπτύσσει την παράδοξη θεωρία πως «εμείς είμαστε σε καλύτερη θέση από τους άλλους». Όλα αυτά συνιστούν επικίνδυνο εφησυχασμό μιας κυβέρνησης που υποτάσσει τα πάντα στην επικοινωνία και στο άγχος των εκλογών. Ένα σχέδιο που η ανεξάρτητη αρχή ενέργειας έδωσε τις μέρες αυτές σε διαβούλευση είναι ένα βήμα σε θετική κατεύθυνση. Αλλά αυτό δεν απαλλάσσει την κυβέρνηση  από τις δικές της ευθύνες.

Προβλήματα επάρκειας και ακρίβειας

Η πραγματικότητα είναι ότι κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ενεργειακή επάρκεια για το χειμώνα, και αυτό ισχύει και για εμάς. Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην ενίσχυση της προσφοράς, ακόμη και με έκτακτα μέτρα, χωρίς να παρεκκλίνουμε μακροπρόθεσμα από τον στρατηγικό στόχο της πράσινης μετάβασης. Αντίθετα πρέπει να επιταχυνθεί η ένταξη νέων «πράσινων» μονάδων στο σύστημα. Η κυβέρνηση, με καθυστέρηση, ανακοίνωσε την επαναλειτουργία των λιγνιτικών μονάδων για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες του χειμώνα. Αλλά αυτό δεν είναι εξασφαλισμένο λόγω του πολύμηνου παροπλισμού τους. Ο πιο κρίσιμος παράγων είναι η διαθεσιμότητα του υγροποιημένου αερίου η οποία είναι αβέβαιη, ιδίως αν η ροή φυσικού αερίου από τη Ρωσία επιβραδυνθεί περαιτέρω, ή σταματήσει εντελώς. Ο πρώτος εφιάλτης του χειμώνα είναι λοιπόν το ενδεχόμενο να μην έχουμε επάρκεια ενέργειας και ομαλό εφοδιασμό των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων με ηλεκτρικό ρεύμα. Γι’ αυτό για πρώτη φορά μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο στη δημόσια συζήτηση έχουν μπει μέτρα που αφορούν σε περιοδικές περικοπές σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά και χρήση της ενέργειας «με το δελτίο». Για να μην φτάσουμε στην ανάγκη μεγάλων περικοπών, που θα οδηγούσαν την οικονομία σε ύφεση, ή για να περιοριστεί ο σχετικός κίνδυνος θα έπρεπε να συζητηθούν και να αρχίζουν να εφαρμόζονται από τώρα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας που ούτως ή άλλως είναι αναγκαία.

Υπάρχουν όμως και πιο αισιόδοξα σενάρια -αν μπορούμε να τα πούμε έτσι. Διατυπώνεται η εκτίμηση ότι τελικά θα υπάρξουν οι αναγκαίες ποσότητες LNG αλλά οι τιμές θα αυξηθούν ανεξέλεγκτα. Ο δεύτερος εφιάλτης επομένως του χειμώνα θα είναι η ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια και η ανάγκη προστασίας της κοινωνίας από αυτήν. Σύμφωνα με το σενάριο αυτό η παραγωγή ρεύματος θα είναι τεχνικά εφικτή αλλά σε τιμές απρόσιτες. Είτε στο ένα σενάριο είτε στο άλλο, το πολιτικό ερώτημα που αναδεικνύεται είναι πως μπορεί μια κοινωνία να προστατευτεί στην περίπτωση τέτοιων ακραίων σεναρίων; Τι μπορεί να κάνει ένα νοικοκυριό, μια επιχείρηση, η κοινωνία συνολικά, αν οι τιμές γίνουν ακόμη πιο απρόσιτες; Αυτό είναι ένα από τα κανάλια μέσα από τα οποία η κρίση γίνεται κοινωνική, ενδεχομένως και πολιτική, αν δεν υπάρξουν αξιόπιστες απαντήσεις. Η υποβόσκουσα πολιτική κρίση στην Ιταλία, αλλά και οι πολιτικές εξελίξεις στη Βρετανία, τη Γαλλία και άλλες χώρες πρέπει να ιδωθούν μέσα από αυτό το πρίσμα ενώ και η μακρινή Σρι Λάνκα δείχνει τι μπορεί να συμβεί αν οι ανάγκες μιας κοινωνίας αγνοούνται επί μακρόν και οι ανισότητες διευρύνονται συνέχεια.

Το ζήτημα που τίθεται, λοιπόν, είναι η ανάγκη προστασίας της κοινωνίας αλλά και της οικονομικής δραστηριότητας πρώτον από τον κίνδυνο ελλείψεων στην παροχή  ενέργειας και δεύτερον από την ακρίβεια η οποία θα γίνει ακόμη πιο ανυπόφορη. Αν η ενεργειακή ακρίβεια δεν αντιμετωπιστεί τότε θα περάσει σε όλη την αλυσίδα της παραγωγής -όπως γίνεται ήδη- οι εργαζόμενοι δικαιολογημένα θα διεκδικήσουν αυξήσεις για τη μερική έστω αποκατάσταση της αγοραστικής δύναμής τους και οι συνταξιούχοι θα περιφέρουν στους δρόμους την αναπόφευκτη περαιτέρω φτωχοποίησή τους. Να επισημάνουμε στο σημείο αυτό ότι το 47% των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα έχουν μισθό που δεν υπερβαίνει τα 800 ευρώ μικτά και το 46% των συνταξιούχων έχει συντάξεις μέχρι 700 ευρώ. Ο μόνος τρόπος για να μετριαστεί έστω αυτό το σπιράλ πληθωρισμού και φτωχοποίησης  είναι τα κράτη να απορροφήσουν το κόστος της πρόσθετης ενεργειακής επιβάρυνσης. Αλλά πόσα κράτη μπορούν να το κάνουν αυτό χωρίς να χρεοκοπήσουν; Οι εφιάλτες του χειμώνα υπερβαίνουν λοιπόν, τα χρονικά όρια του επόμενου χειμώνα. Εκτός βέβαια και αν ο πόλεμος σταματήσει άμεσα και οι οικονομικές σχέσεις με τη Ρωσία ομαλοποιηθούν, κάτι που επί του παρόντος δεν διαφαίνεται. Ό,τι κι αν συμβεί, ακόμη και στο πιο ήπιο σενάριο, τα προβλήματα θα παραμείνουν με την μια ή την άλλη μορφή και σίγουρα με μεγαλύτερο συσσωρευμένο χρέος.

Η ευρωπαϊκή ευθύνη

Είναι γεγονός ότι τα ευρωπαϊκά κράτη απορρόφησαν το κόστος της μάχης κατά της πανδημίας και των συνεπειών των λοκντάουν χωρίς εμφανείς συνέπειες στο αξιόχρεό τους. Αυτό όμως έγινε δυνατό χάρη στην αναστολή της ισχύος του Συμφώνου Σταθερότητας και την απλόχερη και χωρίς όρους και προϋποθέσεις βοήθεια της ΕΚΤ. Αλλά δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι και στην περίπτωση αυτή  το συσσωρευμένο χρέος, τόσο το δημόσιο, όσο και το ιδιωτικό, επιβαρύνθηκαν σημαντικά. Άρα, το νέο κόστος της ενεργειακής ακρίβειας δεν μπορεί να αναληφθεί από την κάθε χώρα ξεχωριστά χωρίς δραματικές δημοσιονομικές συνέπειες. Αποτελεί λοιπόν σαφή παραλογισμό και προκλητική επανάληψη λαθών του παρελθόντος να υποδεικνύεται, έμμεσα και ήπια προς το παρόν, ο δρόμος της λιτότητας εν μέσω κρίσης και τεράστιων αναγκών προστασίας των κοινωνιών από τις συνέπειες της ακρίβειας, του πολέμου και των κυρώσεων.

Τόσο το πρόβλημα της επάρκειας ενέργειας, όσο και εκείνο του αυξημένου κόστους μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά μόνο σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η συλλογική προμήθεια εμβολίων αποτελεί ένα θετικό προηγούμενο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και στην από κοινού  προμήθεια φυσικού αερίου, όπως έχει προτείνει ο Ντράγκι. Αντίστοιχα, το επιπλέον χρέος που συσσωρεύτηκε λόγω του κορονοϊού και τώρα αυξάνει περαιτέρω, λόγω του κόστους ενέργειας και του πολέμου, θα πρέπει να απορροφηθεί συλλογικά από την ΕΕ, όπως με κοινό δανεισμό καλύφθηκε και το κόστος του ταμείου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.

Βεβαίως, ζητώντας αναδιανομή των βαρών σε κλίμακα Ευρώπης δεν είναι δυνατό το αίτημα αυτό να μη συνδυάζεται με μια αντίστοιχη αναδιανομή στο εσωτερικό. Ειδικά στη χώρα μας όταν οι τεράστιοι πόροι -πάνω από 45 δις – που διαχειρίστηκε αυτή η κυβέρνηση -οι περισσότεροι από  δανεισμό- διατέθηκαν με τρόπο που διεύρυνε τις ανισότητες. Αντί να ενισχυθεί διαρθρωτικά η οικονομία, ενισχύθηκαν οι καταθέσεις όσων προνομιακά ευνοήθηκαν. Η παρέμβαση του κράτους, ειδικά για την ενίσχυση των μεγάλων επιχειρήσεων, έγινε με τρόπο που ως αποτέλεσμα είχε την κοινωνικοποίηση των ζημιών και την ιδιωτικοποίηση των κερδών. Οι απευθείας αναθέσεις σε ημέτερους ξεπέρασαν κάθε όριο, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση της αρμόδιας ανεξάρτητης αρχής καθώς και των ευρωπαϊκών αρχών. Επομένως, ένα τέτοιο αίτημα προς την Ευρώπη θα γινόταν πιο ισχυρό αν στηριζόταν σε ένα ελληνικό σχέδιο που υλοποιούσε μια στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης, και μείωσης των ανισοτήτων με αιχμή τη φορολογική μεταρρύθμιση, που από χρόνια εκκρεμεί, με στόχο τη φορολογική δικαιοσύνη, την ανακατανομή των φορολογικών βαρών και τη δραστική περιστολή της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής. Άλλωστε. ένα εθνικό σχέδιο δράσης είναι αναγκαίο ανεξάρτητα από το τι θα κάνει η ΕΕ.

Άλλη προοπτική

Απέναντι στους εφιάλτες του χειμώνα πρέπει να αντιπαρατάξουμε λοιπόν πρώτον ένα συνεκτικό και αξιόπιστο εθνικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης που στόχο θα έχει την εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας και την προστασία της κοινωνίας από τις ελλείψεις και από τις υψηλές τιμές. Δεύτερον, μια στρατηγική ευρύτερων συμμαχιών, εντός της Ευρώπης, με στόχο να υπάρξει ένα σύστημα κοινών προμηθειών φυσικού αερίου και το κόστος των πολέμων να καλυφθεί συλλογικά, μέσα από την αμοιβαιοποίηση μέρους του χρέους, τουλάχιστον του χρέους  που οφείλεται στον κορονοϊό και τα λοκντάουν, καθώς και τις συνέπειες από τον πόλεμο και τις κυρώσεις. Τρίτον, μια αναπτυξιακή στρατηγική και μια πολιτική αναδιανομής με στόχο τη μείωση της εξάρτησης από εισαγωγές, την ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση της παραγωγικής βάσης, τη μείωση των ανισοτήτων και την άρση των αδικιών με αιχμή μια φορολογική μεταρρύθμιση για δίκαιη ανακατανομή των φορολογικών βαρών. Τέταρτον, όλα τα παραπάνω πρέπει να ενταχθούν σε μια ευρύτερη στρατηγική «ανάκτησης» της δυνατότητας της κοινωνίας, των εργαζομένων, των επιχειρήσεων, των τοπικών κοινωνιών, να μπορούν να αυτοπροστατεύονται από τις κρίσεις και τις επισφάλειες που αυτές δημιουργούν, ανάκτησης των μέσων, των εργαλείων, των θεσμών, των δημοσίων πολιτικών που θα μας επιτρέπουν ως κοινωνία και ως πολίτες να ορίζουμε το μέλλον μας. Υπάρχουν λοιπόν λύσεις στην κατεύθυνση μιας άλλης προοπτικής αλλά η κάθε μια από αυτές είναι και ένα ξεχωριστό επιχείρημα υπέρ της ανάγκης για μια προοδευτική κυβέρνηση που θα πιστεύει σε μια τέτοια προοπτική και τουλάχιστον θα προσπαθεί για το καλύτερο.

 

* Άρθρο στην ιστοσελίδα anatropinews.gr

 

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr