Συνέντευξη στην εφημερίδα “POLIS PRESS”_Δημοτικές εκλογές και πολιτικές εξελίξεις_

1) Δημοτικές εκλογές στη “σκιά” της πολιτικής επικαιρότητας. Και πιο συγκεκριμένα, κυβερνητική πρακτική και προβλήματα της καθημερινότητας. Πώς διαγράφεται το “ισοζύγιο” μεταξύ λόγων και έργων; Πού συγκλίνουν, πού αποκλίνουν και γιατί;

Η κυβέρνηση, ονομάζει την πολιτική της μεταρρυθμιστική. Όμως, όλες οι μεταρρυθμίσεις της διευρύνουν τις κοινωνικές ανισότητες, υποβαθμίζουν τη θέση των εργαζομένων. Στη φορολογία, μείωσε τη φορολογία των μερισμάτων, που ευνοεί τους λίγους, αλλά αύξησε τους συντελεστές του ΦΠΑ που επιβαρύνει τους πολλούς. Ο λεγόμενος Αναπτυξιακός Νόμος , αποσύνδεσε τις επιχορηγήσεις προς τις επιχειρήσεις από την υποχρέωσή τους να δημιουργούν θέσεις απασχόλησης. Στα εργασιακά, μείωσε την αμοιβή των υπερωριών και διεύρυνε το διευθυντικό δικαίωμα σε ό,τι αφορά τη διευθέτηση των ωραρίων. Στο εμπόριο, διεύρυνε τα ωράρια, ευνοώντας τη θέση των μεγάλων πολυκαταστημάτων. Όσο κι αν ψάξει κανείς, δε θα βρει μια “μεταρρύθμιση” που να ευνοεί τους εργαζόμενους ή τα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα. Δεν πρόκειται απλώς για μια αντίθεση λόγων και έργων. Η κυβέρνηση αυτή κάνει τα αντίθετα απ’ αυτά που υποσχέθηκε. Εκμεταλλεύτηκε τη δυσαρέσκεια του κόσμου από την πολιτική του ΠΑΣΟΚ για να κάνει τα ίδια και χειρότερα.

2) Ακρίβεια, αυξήσεις, ανεργία συνθέτουν το τρίπτυχο του έντονου προβληματισμού των πολιτών, σύμφωνα και με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις. Τι μπορεί να γίνει προς τις κατευθύνσεις αυτές, ώστε να αμβλυνθούν οι αρνητικές επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες;

Όλα αυτά τα προβλήματα, έχουν να κάνουν με τη γενική πολιτική, το “μοντέλο ανάπτυξης” που ακολουθείται. Ωστόσο, σε τοπικό επίπεδο, μπορούν να γίνουν πολλά, τουλάχιστον για την άμβλυνση αυτών των προβλημάτων. Αυτό, όμως, συνδέεται με τις οικονομικές δυνατότητες της αυτοδιοίκησης να λειτουργήσει ως παράγοντας στήριξης των τοπικών οικονομιών, συνδέεται επίσης- και είναι ακόμη πιο σημαντικό- με τη δυνατότητα των Δήμων να λειτουργήσουν όχι μόνο ως διαχειριστικοί μηχανισμοί, αλλά ως θεσμοί δημοκρατίας, ενεργοποίησης και συμμετοχής των πολιτών και διεκδίκησης λύσεων στα προβλήματα.

3) Ελλάς – Γαλλία – συμμαχία και στα εργασιακά; Πώς πρέπει να διαφυλαχθούν κοινωνική συνοχή και εργασιακή ειρήνη από το “νέο κύμα” του Γαλλικού Μάρτη;

Ο Γαλλικός Μάρτης, θέτει προβλήματα που τα ζούμε, ήδη, κι εμείς. Στην αφετηρία του είναι μια ανατροπή που έχει συντελεστεί στο κοινωνικό συμβόλαιο που είχε επικρατήσει μεταπολεμικά και το οποίο έδινε κάποια ασφάλεια στους εργαζόμενους. Η ανατροπή αυτή έχει φέρει τις κοινωνίες, και ιδιαίτερα τις νέες γενιές, σε μια κατάσταση ανασφάλειας για το παρόν και για το μέλλον που αφορά όλες τις πτυχές της ζωής: απασχόληση, εισοδήματα, συντάξεις κλπ.

Οι νέοι διαπιστώνουν ότι δεν μπορούν να ελπίζουν ούτε σε ό,τι οι γονείς τους, δηλαδή οι προηγούμενες γενιές, είχαν κατακτήσει.

Ακριβώς γι’ αυτό, το θέμα που, κατά τη γνώμη μου, έχει τεθεί δεν περιορίζεται σε κάποια επιμέρους διορθωτικά μέτρα στο πλαίσιο του νεοφιλελεύθερου μοντέλου, αλλά αφορά στη διεκδίκηση ενός εναλλακτικού μοντέλου και ενός κοινωνικού συμβολαίου, το οποίο θα εγγυάται την απασχόληση και τα κοινωνικά δικαιώματα των νέων γενεών.

4) Τις δημοτικές εκλογές θα τις επηρεάσουν οι κυβερνητικές αποφάσεις σ’ αυτά τα θέματα ή θα κριθούν μόνο από τις εξελίξεις στα τοπικά δρώμενα;

Αυτό μένει να το δούμε. Τα τοπικά προβλήματα πάντα παίζουν το ρόλο τους στα δημοτικά πράγματα. Η επιδείνωση, όμως, των γενικών κοινωνικών συνθηκών και η αυξανόμενη κοινωνική δυσαρέσκεια, ακόμη και κοινωνικών ομάδων που είχαν ψηφίσει ΝΔ στις τελευταίες εκλογές, θα ενισχύσουν τον πολιτικό χαρακτήρα των αυτοδιοικητικών εκλογών. Το ζητούμενο, όμως, είναι αυτή η αναπόφευκτη πολιτικοποίηση να μην εκφυλλιστεί σ’ έναν αυτοδιοικητικό δικομματισμό, αλλά να εκφραστεί σε μια αντίθεση στις νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις και πολιτικές.

5) Κατά τη γνώμη σας, η αντίληψη περί “ποιότητας ζωής”, έχει να κάνει σήμερα με αυτό που λέμε συνθήκες διαβίωσης ή, όπως έχουν έρθει τα πράγματα, με το άγχος και την αγωνία των πολιτών για καθημερινή επιβίωση;

Η αντίθεση γύρω από τις υλικές και τις λεγόμενες άυλες αξίες, έχει, νομίζω, από τα πράγματα ξεπεραστεί. Τα υλικά μέσα σίγουρα δεν εξασφαλίζουν αυτό που οι αρχαίοι ονόμαζαν “ευ ζειν”. Αλλά χωρίς δουλειά, χωρίς εισόδημα, χωρίς ασφάλιση, χωρίς ένα μίνιμουμ υλικών μέσων και εγγυήσεων, οι άνθρωποι δεν έχουν δυνατότητα επιλογών ούτε μπορούν να κάνουν σχέδια ζωής. Η φτώχεια, σχετική ή απόλυτη, είναι μια κατάσταση σχετικής ή απόλυτης ανελευθερίας. Το θέμα, κάθε φορά, είναι ποιος είναι ο σκοπός και πιο είναι το μέσο.

Κάτι ανάλογο έχει πιστεύω συμβεί και ως προς τη σχέση ατομικής και συλλογικής ευημερίας. Χωρίς συλλογικά αγαθά, χωρίς συλλογικές υποδομές, τα ατομικά αγαθά αυτοαχρηστεύονται. Μόνο ένας αναίσθητος μπορεί να νοιώθει ευτυχής σε ένα περιβάλλον συλλογικής μιζέριας ή δυστυχίας. Και αυτό έχει άμεση σχέση με τα αυτοδιοικητικά. Η ζωή μας είναι μια συλλογική υπόθεση. Εξαρτάται από το τι μπορούμε να μοιραστούμε από τους άλλους και όχι από το τι μπορούμε να αθροίσουμε στο θησαυροφυλάκιο της ατομικής ματαιοδοξίας μας.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr