Άρθρο στην εφημερίδα “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ”_Η αναθεώρηση του ΑΕΠ ανατρέπει πολιτικές συντεταγμένες και ιδεολογικά στερεότυπα_

Η αναθεώρηση των εθνικών λογαριασμών είναι μια υπόθεση πολύ πιο σοβαρή από ό,τι ως τώρα έχει φανεί. Μετά την αναθεώρηση, δεν προκύπτει μόνο ένα αυξημένο, κατά 25%, ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο προϊόν). Προκύπτει μια νέα κοινωνική πραγματικότητα, ένα νέο κοινωνικό προφίλ και μια νέα εικόνα ως προς τη θέση της χώρας μας στο πλαίσιο της Ε.Ε.

 Το σημαντικότερο είναι ότι με τα νέα αυτά δεδομένα, ανατρέπονται πολιτικές συντεταγμένες και ιδεολογικά στερεότυπα που βρίσκονται στον πυρήνα της ασκούμενης πολιτικής.

 Θα ήθελα να επισημάνω σύντομα μερικές από αυτές τις ανατροπές.

1. Μέχρι σήμερα, κυριαρχούσε η άποψη ότι το “μεγάλο κράτος” και οι “υπέρογκες δημόσιες δαπάνες” ευθύνονται για τα δημοσιονομικά ελλείμματα. Άρα η μείωση των δαπανών προέκυψε ως η “φυσική” επιλογή για τη δημοσιονομική προσαρμογή. Με βάση όμως τα νέα στοιχεία, όπως σημείωσε ήδη η Ελίζα Παπαδάκη (“Νέα” 4/10), οι δημόσιες δαπάνες δεν υπερβαίνουν το 37% ως ποσοστό του ΑΕΠ όταν στην ΕΕ είναι 47,5%.

2. Μέχρι σήμερα, θεωρούσαμε ότι οι δαπάνες για την Παιδεία ήταν περίπου 3,2% του ΑΕΠ και η κυβέρνηση, υποτίθεται, πως είχε ως στόχο να τις φτάσει στο 5%. Τώρα αποκαλύπτεται ότι οι δαπάνες για την παιδεία είναι κάτω του 2,5% του ΑΕΠ, γεγονός που καθιστά την απόσταση από τον αναγκαίο στόχο ακόμη μεγαλύτερη. Το ίδιο ισχύει για την υγεία, την έρευνα, την κοινωνική προστασία κλπ.

3. Η αναθεώρηση των εθνικών λογαριασμών αποκάλυψε ότι υπάρχει μια μη καταγεγραμμένη απασχόληση της τάξης των 477.000 ατόμων. Ο κ. Αλογοσκούφης, κατά τη σχετική συζήτηση στη βουλή, δεν αρνήθηκε ότι είναι πολύ πιθανό να πρόκειται για ανασφάλιστη εργασία. Αν αυτό ισχύει, τότε το πρόβλημα της ανασφάλιστης εργασίας είναι πολύ πιο οξύ και οι προοπτικές της κοινωνικής ασφάλισης είναι ακόμη πιο ζοφερές απ’ ό,τι ως τώρα θεωρούσαμε.

4. Όπως είναι γνωστό, η φτώχεια υπολογίζεται από τη Eurostat με βάση ένα ύψος εισοδήματος, που ορίζεται ως ποσοστό του κατά κεφαλήν εθνικού εισοδήματος. Με την αναθεώρηση, όμως, του ΑΕΠ, το κατά κεφαλήν εισόδημα αναπροσαρμόζεται από 16.000 σε 20.000 € περίπου (για το 2005). Αυτό σημαίνει ότι και η “γραμμή” που ορίζει το (επίσημο) όριο φτώχειας αποκτά υψηλότερη τιμή. Ο πληθυσμός συνεπώς που ζει κάτω από το όριο αυτό είναι πολύ μεγαλύτερος απ’ ό,τι ως τώρα έδειχναν οι επίσημες στατιστικές..

5. Επιβεβαιώνεται έτσι ότι το δημοσιονομικό πρόβλημα, όπως χρόνια τώρα υποστηρίζουμε, είναι κυρίως πρόβλημα εσόδων. Πράγματι, με βάση τα νέα δεδομένα, τα φορολογικά έσοδα της χώρας μας, ως ποσοστό του ΑΕΠ, δεν υπερβαίνουν το 29%, όταν στην Ε.Ε. είναι 41%, στις δε Σκανδιναβικές υπερβαίνουν το 50%. Δεδομένου ότι οι μισθωτοί υποβάλλονται σε σχετικά υψηλή φορολογία, επιβεβαιώνεται έτσι η τεράστια φοροδιαφυγή, αλλά και ο άνισος χαρακτήρας του φορολογικού συστήματος.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι ανισότητες των εισοδημάτων είναι μεγαλύτερες απ’ ό,τι ως τώρα θεωρούσαμε. Η κοινωνική απόκλιση από την υπόλοιπη ΕΕ των 15 σε κρίσιμους κοινωνικούς τομείς είναι πολύ μεγαλύτερη. Και τα φορολογικά έσοδα, που αποτελούν τη βάση για τη χρηματοδότηση αυτών των τομέων, αλλά και για την άμβλυνση των ανισοτήτων, είναι απογοητευτικά χαμηλά, τα χαμηλότερα σ’ όλη την ΕΕ πλην της Λιθουανίας.

Η αναθεώρηση, λοιπόν, των στοιχείων των εθνικών λογαριασμών, καθιστά ακόμη πιο αναγκαία και επιτακτική η θεσμοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, αλλά και η εφαρμογή μιας πολιτικής αναδιανομής υπέρ των κοινωνικών υποδομών, της παιδείας και των οικονομικά αδύνατων κοινωνικών τάξεων και ομάδων. Δυστυχώς, το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2007, αλλά και συνολικά η ακολουθούμενη πολιτική κινούνται προς την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση.

Υπό το φως των νέων δεδομένων, ο νεοφιλελευθερισμός αποδείχνεται όχι μόνο  μια στενά ταξική επιλογή, αλλά και μια κοινωνικά ανεύθυνη ιδεολογία. Επίσης, βασικές παραδοχές και συντεταγμένες της ασκούμενης  πολιτικής βρίσκονται σε κατάφορη αντίθεση με τις ανάγκες της κοινωνίας. Το ακολουθούμενο μοντέλο πολιτικής και ανάπτυξης, αποδείχνεται ότι όχι μόνο παράγει ανισότητες, αλλά και ότι δεν είναι βιώσιμο. Οι δε συζητήσεις περί Σουηδικού ή άλλου μοντέλου καταντούν κωμικές, αν ληφθεί υπόψη ότι στη Σουηδία τα φορολογικά έσοδα αντιστοιχούν στο 51% του ΑΕΠ, ενώ σε μας στο 29% κι αυτό κατανέμεται βάναυσα άνισα!

Τα νέα, λοιπόν, δεδομένα μπορούν να τροφοδοτήσουν τον προβληματισμό και τη δράση για ανατροπή της σημερινής πολιτικής και για την εφαρμογή ενός νέου μοντέλου δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr