Άρθρο στην εφημερίδα “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ”_Η αναθεώρηση του ΑΕΠ ανατρέπει πολιτικές συντεταγμένες και ιδεολογικά στερεότυπα_

Η αναθεώρηση των εθνικών λογαριασμών είναι μια υπόθεση πολύ πιο σοβαρή από ό,τι ως τώρα έχει φανεί. Μετά την αναθεώρηση, δεν προκύπτει μόνο ένα αυξημένο, κατά 25%, ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο προϊόν). Προκύπτει μια νέα κοινωνική πραγματικότητα, ένα νέο κοινωνικό προφίλ και μια νέα εικόνα ως προς τη θέση της χώρας μας στο πλαίσιο της Ε.Ε.

 Το σημαντικότερο είναι ότι με τα νέα αυτά δεδομένα, ανατρέπονται πολιτικές συντεταγμένες και ιδεολογικά στερεότυπα που βρίσκονται στον πυρήνα της ασκούμενης πολιτικής.

 Θα ήθελα να επισημάνω σύντομα μερικές από αυτές τις ανατροπές.

1. Μέχρι σήμερα, κυριαρχούσε η άποψη ότι το “μεγάλο κράτος” και οι “υπέρογκες δημόσιες δαπάνες” ευθύνονται για τα δημοσιονομικά ελλείμματα. Άρα η μείωση των δαπανών προέκυψε ως η “φυσική” επιλογή για τη δημοσιονομική προσαρμογή. Με βάση όμως τα νέα στοιχεία, όπως σημείωσε ήδη η Ελίζα Παπαδάκη (“Νέα” 4/10), οι δημόσιες δαπάνες δεν υπερβαίνουν το 37% ως ποσοστό του ΑΕΠ όταν στην ΕΕ είναι 47,5%.

2. Μέχρι σήμερα, θεωρούσαμε ότι οι δαπάνες για την Παιδεία ήταν περίπου 3,2% του ΑΕΠ και η κυβέρνηση, υποτίθεται, πως είχε ως στόχο να τις φτάσει στο 5%. Τώρα αποκαλύπτεται ότι οι δαπάνες για την παιδεία είναι κάτω του 2,5% του ΑΕΠ, γεγονός που καθιστά την απόσταση από τον αναγκαίο στόχο ακόμη μεγαλύτερη. Το ίδιο ισχύει για την υγεία, την έρευνα, την κοινωνική προστασία κλπ.

3. Η αναθεώρηση των εθνικών λογαριασμών αποκάλυψε ότι υπάρχει μια μη καταγεγραμμένη απασχόληση της τάξης των 477.000 ατόμων. Ο κ. Αλογοσκούφης, κατά τη σχετική συζήτηση στη βουλή, δεν αρνήθηκε ότι είναι πολύ πιθανό να πρόκειται για ανασφάλιστη εργασία. Αν αυτό ισχύει, τότε το πρόβλημα της ανασφάλιστης εργασίας είναι πολύ πιο οξύ και οι προοπτικές της κοινωνικής ασφάλισης είναι ακόμη πιο ζοφερές απ’ ό,τι ως τώρα θεωρούσαμε.

4. Όπως είναι γνωστό, η φτώχεια υπολογίζεται από τη Eurostat με βάση ένα ύψος εισοδήματος, που ορίζεται ως ποσοστό του κατά κεφαλήν εθνικού εισοδήματος. Με την αναθεώρηση, όμως, του ΑΕΠ, το κατά κεφαλήν εισόδημα αναπροσαρμόζεται από 16.000 σε 20.000 € περίπου (για το 2005). Αυτό σημαίνει ότι και η “γραμμή” που ορίζει το (επίσημο) όριο φτώχειας αποκτά υψηλότερη τιμή. Ο πληθυσμός συνεπώς που ζει κάτω από το όριο αυτό είναι πολύ μεγαλύτερος απ’ ό,τι ως τώρα έδειχναν οι επίσημες στατιστικές..

5. Επιβεβαιώνεται έτσι ότι το δημοσιονομικό πρόβλημα, όπως χρόνια τώρα υποστηρίζουμε, είναι κυρίως πρόβλημα εσόδων. Πράγματι, με βάση τα νέα δεδομένα, τα φορολογικά έσοδα της χώρας μας, ως ποσοστό του ΑΕΠ, δεν υπερβαίνουν το 29%, όταν στην Ε.Ε. είναι 41%, στις δε Σκανδιναβικές υπερβαίνουν το 50%. Δεδομένου ότι οι μισθωτοί υποβάλλονται σε σχετικά υψηλή φορολογία, επιβεβαιώνεται έτσι η τεράστια φοροδιαφυγή, αλλά και ο άνισος χαρακτήρας του φορολογικού συστήματος.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι ανισότητες των εισοδημάτων είναι μεγαλύτερες απ’ ό,τι ως τώρα θεωρούσαμε. Η κοινωνική απόκλιση από την υπόλοιπη ΕΕ των 15 σε κρίσιμους κοινωνικούς τομείς είναι πολύ μεγαλύτερη. Και τα φορολογικά έσοδα, που αποτελούν τη βάση για τη χρηματοδότηση αυτών των τομέων, αλλά και για την άμβλυνση των ανισοτήτων, είναι απογοητευτικά χαμηλά, τα χαμηλότερα σ’ όλη την ΕΕ πλην της Λιθουανίας.

Η αναθεώρηση, λοιπόν, των στοιχείων των εθνικών λογαριασμών, καθιστά ακόμη πιο αναγκαία και επιτακτική η θεσμοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, αλλά και η εφαρμογή μιας πολιτικής αναδιανομής υπέρ των κοινωνικών υποδομών, της παιδείας και των οικονομικά αδύνατων κοινωνικών τάξεων και ομάδων. Δυστυχώς, το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2007, αλλά και συνολικά η ακολουθούμενη πολιτική κινούνται προς την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση.

Υπό το φως των νέων δεδομένων, ο νεοφιλελευθερισμός αποδείχνεται όχι μόνο  μια στενά ταξική επιλογή, αλλά και μια κοινωνικά ανεύθυνη ιδεολογία. Επίσης, βασικές παραδοχές και συντεταγμένες της ασκούμενης  πολιτικής βρίσκονται σε κατάφορη αντίθεση με τις ανάγκες της κοινωνίας. Το ακολουθούμενο μοντέλο πολιτικής και ανάπτυξης, αποδείχνεται ότι όχι μόνο παράγει ανισότητες, αλλά και ότι δεν είναι βιώσιμο. Οι δε συζητήσεις περί Σουηδικού ή άλλου μοντέλου καταντούν κωμικές, αν ληφθεί υπόψη ότι στη Σουηδία τα φορολογικά έσοδα αντιστοιχούν στο 51% του ΑΕΠ, ενώ σε μας στο 29% κι αυτό κατανέμεται βάναυσα άνισα!

Τα νέα, λοιπόν, δεδομένα μπορούν να τροφοδοτήσουν τον προβληματισμό και τη δράση για ανατροπή της σημερινής πολιτικής και για την εφαρμογή ενός νέου μοντέλου δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης.

Γιάννης Δραγασάκης - Yannis Dragasakis

Γιάννης Δραγασάκης - Yannis Dragasakis

12,907

Υποψήφιος Βουλευτής Δυτικού Τομέα Αθηνών | ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Μαζί - Να ανατρέψουμε τους συσχετισμούς & στη Δυτική ΑθήναΣΥΡΙΖΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣΝεολαία ΣΥΡΙΖΑ Δυτικής Αθήνας#ΣΥΡΙΖΑΠΣ#ξεκινάμε_πάλι_μαζί#εκλογές2023 ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
Εχθές ο κ. Σκέρτσος υποτίθεται ότι... αποκάλυψε τα «fake news» του ΣΥΡΙΖΑ για τη φορολογία & το εισόδημα. Για το πώς οι έμμεσοι φόροι σε συνθήκες πληθωρισμού αυξάνουν τη φορολογική επιβάρυνση το αναλύσαμε εχθές. Σήμερα, ας δούμε πώς ο πληθωρισμός μειώνει το πραγματικό εισόδημα.❌ Ο κ. Σκέρτσος ισχυρίστηκε ότι: «Οι μισθοί αυξήθηκαν δεν μειώθηκαν». ❌ Και για την Έκθεση του ΟΟΣΑ που έλεγε το ακριβώς αντίθετο, ο κ. Σκέρτσος ισχυρίστηκε ότι «Έγινε τον Νοέμβριο του 2022. Όχι τον Απρίλιο του 2023... άρα δεν ήταν επίκαιρη…».📉Αφού δεν τους αρέσει λοιπόν η Έκθεση του ΟΟΣΑ, ας δούμε τι λέει η Έκθεση της Κομισιόν (Country Report) που δημοσιεύτηκε στις 25.5.2023, άρα είναι εντελώς… επίκαιρη. ❗️Το πρώτο που λέει είναι ότι «ο πραγματικός μισθός στην Ελλάδα για το 2022 μειώθηκε κατά 4,7%, γιατί η ονομαστική αύξησή του υπολειπόταν της αύξησης του πληθωρισμού». Άρα επιβεβαιώνει επί της ουσίας την Έκθεση του ΟΟΣΑ. ❗️Το δεύτερο που λέει είναι ότι η αύξηση που δόθηκε εντός Απριλίου αναμένεται να αποκαταστήσει «μερικώς» την περαιτέρω μείωση των πραγματικών μισθών το 2023. 1️⃣ Συμπέρασμα 1ο: Οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν το 2022, & με «τη βούλα» της Κομισιόν, επομένως ο κ. Σκέρτσος ψεύδεται εφόσον υποστηρίζει το αντίθετο. 2️⃣ Συμπέρασμα 2ο: Οι πραγματικοί μισθοί αναμένεται να μειωθούν & το 2023 εάν δεν υπάρξει αλλαγή πολιτικής. 3️⃣ Συμπέρασμα 3ο: Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί τον πληθωρισμό ως εργαλείο για να μειώνει αφανώς το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών μέσω ανεπαρκών αυξήσεων που δεν καλύπτουν την άνοδο του πληθωρισμού και μέσω των έμμεσων φόρων που «πολλαπλασιάζονται» εξαιτίας της ακρίβειας. Με τους δυο αυτούς τρόπους εγκαθιστά ένα σύστημα εσωτερικής υποτίμησης των μισθών οι συνέπειες της οποίας θα φανούν σωρευτικά τα επόμενα χρόνια. 🚮 Όσο για την… υπόσχεση της ΝΔ για αυξήσεις 25% είναι εντελώς αίολη & απατηλή αφού δεν δεσμεύεται για την αποκατάσταση της αγοραστικής δύναμης των μισθών. 🚫 Αυτή ήταν η πολιτική της ΝΔ για 4 χρόνια & αυτή & χειρότερη θα είναι εάν δεν ανατραπούν οι συσχετισμοί στις 25 Ιούνη. #ΣΥΡΙΖΑΠΣ#ξεκινάμε_πάλι_μαζί#εκλογές2023 ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
Και με τη «βούλα» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής [Έκθεση Μακροοικονομικών Ανισορροπιών, σ.12], ο υψηλός πληθωρισμός στην Ελλάδα πυροδοτείται από τα υψηλά κέρδη. Αυτά που η ΝΔ άφησε ανεξέλεγκτα, χωρίς έλεγχο στις αγορές. Υπερκέρδη που είναι η άλλη όψη της αφαίμαξης του εισοδήματος εξαιτίας των έμμεσων φόρων που η ΝΔ άφησε άθικτους. Αυτή ήταν η 4ετία ΝΔ & Κυριάκου Μητσοτάκη, αυτή & χειρότερη θα είναι μια νέα, αν δεν ανατρέψουμε τους συσχετισμούς στις 25 Ιούνη#ΣΥΡΙΖΑΠΣ#ξεκινάμε_πάλι_μαζί#εκλογές2023 ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook
"Τα μηνύματα της κοινωνίας & ο κρίσιμος αγώνας που έχουμε μπροστά μας"H 21η Μάη ήταν ένα σοκ για όλες & όλους μας. Και ήταν ένα σοκ όχι τόσο γιατί «έπεσαν έξω οι δημοσκοπήσεις» ή γιατί τις «διαβάσαμε λάθος», αλλά γιατί η επαφή με την κοινωνία, η ζωντανή επικοινωνία με τους ανθρώπους μάς έδινε δύναμη & ελπίδα για την πολιτική αλλαγή.Το βλέπαμε στις μεγάλες συγκεντρώσεις του #ΣΥΡΙΖΑΠΣ & του Αλέξη Τσίπρα στην Αθήνα, στην Πάτρα, στο Ηράκλειο & σε όλη την Ελλάδα. Αλλά & προσωπικά, στην καθημερινή επαφή μου με τους πολίτες στις γειτονιές της Δυτικής Αθήνας εκφραζόταν έντονα η ανάγκη για πολιτική αλλαγή.Η πρόταση προοδευτικής διεξόδου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχε αφετηρία ακριβώς τις ανάγκες &τις αγωνίες αυτές. Δεν έπεισε όμως. Κι αυτό μένει στο τέλος της ημέρας. Και για αυτό πρέπει να γίνει η αφετηρία έρευνας & συζήτησης που δεν πρέπει να μείνει στα ρηχά & προφανή αλλά να πάει σε βάθος. Πολλά πρέπει να αλλάξουν στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Και θα αλλάξουν.Προέχει όμως η άμεση μάχη της 25ης Ιούνη, που είναι κρίσιμη για τη χώρα & για την προοπτική της Αριστεράς & της προοδευτικής παράταξης. Στεκόμαστε με σεβασμό μπροστά στη λαϊκή ετυμηγορία & αφουγκραζόμαστε τα μηνύματα της. Όμως το εκλογικό αποτέλεσμα δεν διαγράφει, ούτε αμνηστεύει εγκλήματα που διαπράχτηκαν κατά της δημοκρατίας & του κράτους δικαίου από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ούτε εξαλείφει τις συνέπειες της προκλητικά άνισης κατανομής & κατασπατάλησης δημόσιων πόρων. Και δεν πρέπει να υπάρχει αμφιβολία πως μια νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη, πιο ανεξέλεγκτη αυτή τη φορά, συνεπάγεται νέες απειλές για το κοινωνικό κράτος δικαίου. Άλλωστε όπως έχει ήδη προαναγγελθεί από στελέχη της, αν αποκτούσε μια πλειοψηφία 180 βουλευτών στη νέα Βουλή, η ΝΔ θα την αξιοποιούσε για την αλλαγή του Συντάγματος με μονομερή τρόπο & σε συντηρητική κατεύθυνση. Είναι ευθύνη μας να επισημάνουμε τους κινδύνους & καλούμε σε δημοκρατική συστράτευση για την αποτροπή τους. Οι εκλογές της 25ης του Ιούνη είναι κρίσιμες και για το μέλλον της Αριστεράς & της προοδευτικής παράταξης. Πέρα από λάθη & αδυναμίες του ίδιου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που οδήγησαν σε εκλογική απομάκρυνση ανθρώπους που τον στήριξαν προηγούμενα, τα κόμματα της ήσσονος αριστερής & προοδευτικής αντιπολίτευσης με την απαξίωση της απλής αναλογικής, την απόρριψη ακόμη & συζήτησης για προγραμματική συνεργασία & τη μονομέτωπη επίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ διευκόλυναν αντικειμενικά την ισχυρή επικράτηση της Δεξιάς του κ. Μητσοτάκη. Για την απόκρουση όμως των κινδύνων & για την ήττα της Δεξιάς ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θεωρεί αναγκαία την οικοδόμηση προϋποθέσεων, μέσα στην κοινωνία, για μια ευρεία συμπαράταξη αριστερών & προοδευτικών δυνάμεων. Και δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει να εργάζεται για αυτή.Η άμεση μεγαλύτερη δυνατή στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι, συνεπώς, επιτακτική για τον αποτελεσματικό έλεγχο της νέας κυβέρνησης Μητσοτάκη από αριστερή & προοδευτική σκοπιά, & για την οργάνωση από καλύτερες θέσεις της προοδευτικής ανατροπής των πολιτικών σχηματισμών, & την προοδευτική διέξοδο.Ασφαλώς πρέπει να αναζητηθούν και να συζητηθούν σε βάθος οι αιτίες της ήττας. Αλλά σημασία έχει από πια σκοπιά & με ποιο τρόπο θα «διαβάσουμε» & θα αντιμετωπίσουμε την ήττα. Υπάρχει η επιλογή του ατελείωτου πένθους & της παραίτησης, της συγκάλυψης των προβλημάτων ή της επιδερμικής ενασχόλησης με αυτά. Υπάρχει όμως & η επιλογή να αξιοποιήσουμε την ήττα ως πηγή μάθησης & δύναμης για το μέλλον. Και είναι η μόνη που ταιριάζει στην Αριστερά & η μόνη που έχει δικαιωθεί ιστορικά. Αυτή η «αξιοποίηση» είναι που αξίζει για τον «κόσμο του ΣΥΡΙΖΑ», που από το 2012 μέχρι σήμερα μας κατέστησε δύναμη ανανέωσης αλλαγής στο πολιτικό σύστημα της χώρας, αλλά & ευθύνης απέναντι στην κοινωνία, τον τόπο & τους ανθρώπους του. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η παραμονή στη κορυφή των λαϊκών προτιμήσεων αποδείχτηκε πιο δύσκολη από την κατάκτησή της. Και αυτό είναι ένα από τα θέματα που πρέπει να μας απασχολήσουν στο άμεσο μέλλον: με ποιες ταξικές αναφορές, ποιες κοινωνικές συμμαχίες, ποιες οργανωτικές, δικτυακές & θεσμικές μορφές, ποιο πολιτικό σχέδιο & ποιες μεθόδους επικοινωνίας μπορούμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες & τις προσδοκίες του κόσμου της εργασίας, της δημιουργίας & της νέας γενιάς; Μπροστά μας, λοιπόν, έχουμε την πιο κρίσιμη μάχη, τη μάχη που θα κρίνει πολλά τόσο για τη χώρα όσο & για την Αριστερά & τον προοδευτικό κόσμο. Η εύλογη απογοήτευση & η στενοχώρια που από χθες κυριαρχούν, πρέπει να γίνουν βούληση & αποφασιστικότητα για δράση. Να απευθυνθούμε με ευκρίνεια & ειλικρίνεια, στον αριστερό & προοδευτικό κόσμο, για να αξιοποιήσουμε τη δύναμη που θα μας δώσει, ώστε πιο ταπεινά, πιο ταξικά, πιο συστηματικά να χτίσουμε από τα κάτω προς τα πάνω τις προϋποθέσεις του μετασχηματισμού που έχει ανάγκη η κοινωνία μας. Να δημιουργήσουμε ξανά το μεγάλο προοδευτικό ρεύμα, ιδεών, συλλογικών πρωτοβουλιών, πολιτισμικής & κοινωνικής δράσης που διέσωσε την κοινωνία στα πιο κρίσιμα χρόνια της, που έδωσε δημοκρατική διέξοδο στην κρίση το 2015 & πρέπει να μπορέσει να εκφράσει πλειοψηφικά τις δημιουργικές δυνάμεις της κοινωνίας σήμερα. Όλα αυτά όμως πρέπει να σχεδιαστούν & να γίνουν τώρα στις νέες κοινωνικές & πολιτισμικές πραγματικότητες που πρέπει να κατανοήσουμε σε βάθος. Ο κόσμος κρίνει τους ανθρώπους και τα κόμματα «στα δύσκολα». Είμαστε ξανά υπό τη κρίση των εργαζόμενων, της νεολαίας & της κοινωνίας. Και ο πρώτος μεγάλος σταθμός σε αυτή την νέα δημιουργική δοκιμασία είναι η 25η Ιούνη.ΥΓ: Όλον αυτόν τον καιρό στη Δυτική Αθήνα είχα την τύχη να συναντήσω παλιούς αγωνιστές & αγωνίστριες, να συνομιλήσω με πολίτες που έβλεπα για πρώτη φορά, να συναντηθώ με τις αγωνίες αλλά & το πάθος των νέων για ένα κόσμο φτιαγμένο με διαφορετικά αξιακά υλικά. Οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλες & όλους που μου προσέφεραν αυτές τις ζωογόνες εμπειρίες & ξεχωριστά σε όσους και όσες με τίμησαν & με την ψήφο τους για μια ακόμη φορά.ΣΥΡΙΖΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣΝεολαία ΣΥΡΙΖΑ Δυτικής Αθήνας ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μέγαρο Βουλής
10021, Αθήνα

τηλ (+30) 210 – 370 7299
(+30) 210 – 370 7972

e-mail
ydragasakis@parliament.gr