Άρθρο στην εφημερίδα “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ”_Το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο θυσιάζεται στο βωμό προεκλογικών σκοπιμοτήτων

Το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (για συντομία ΤΤ) ήταν ως πρόσφατα μια δημόσια υπηρεσία υπό την εποπτεία του Υπουργείου Μεταφορών. Λειτουργούσε ταπεινά και αθόρυβα, στη σκιά του τραπεζικού συστήματος.

             Ξαφνικά εδώ και μερικούς μήνες, το ΤΤ μονοπωλεί την ειδησεογραφία του οικονομικού τύπου. Χαρακτηρίζεται ως το «φιλέτο» του τραπεζικού συστήματος, ως η «πολύφερνη νύφη», και ούτε λίγο ούτε πολύ, έχει γίνει το «μήλο της έριδος» μεταξύ των τραπεζιτών, αφού όλοι τους σχεδόν, έχουν διαμηνύσει το ενδιαφέρον τους.

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΙΟ ΕΓΙΝΕ «ΜΗΛΟΝ ΤΗΣ ΕΡΙΔΟΣ»;

                   Τα ΤΤ, στις περισσότερες χώρες ιδρύθηκαν κατά τη φάση του έντονου «εκχρηματισμού» των κοινωνιών. Όταν, δηλαδή, οι χρηματικές συναλλαγές και οι καπιταλιστικές σχέσεις άρχισαν να κυριαρχούν και στην ύπαιθρο.

                   Στη χώρα μας το πρώτο ΤΤ ιδρύθηκε στην Κρήτη το 1902 πριν την ένωσή της με την Ελλάδα. Στη συνέχεια, ο θεσμός αυτός επεκτάθηκε σε όλη τη χώρα.

                   Ιδρυτικός σκοπός των ΤΤ ήταν η καλλιέργεια της ιδέας της αποταμίευσης ιδίως μέσα στα λαϊκά στρώματα και η συλλογή των αποταμιεύσεων των τελευταίων. Τα ΤΤ παρείχαν απεριόριστη ασφάλεια στους καταθέτες και αποκεντρωμένη εξυπηρέτηση αφού οι υπηρεσίες του ΤΤ έφθαναν μέχρι τα απόμακρα χωριά, σε μια εποχή που οι τράπεζες είχαν περιορισμένα δίκτυα. Τέλος τα πλεονάσματα των ΤΤ υπηρετούσαν ευρύτερους κοινωνικούς σκοπούς ή ενίσχυαν τους κρατικούς προϋπολογισμούς. Τα παραπάνω κατέστησαν τα ΤΤ αρκετά δημοφιλή ιδρύματα.

                   Ως εδώ, τα ΤΤ δρούσαν συμπληρωματικά παρά ανταγωνιστικά προς το τραπεζικό σύστημα, αφού η λειτουργία τους δεν επεκτεινόταν σε ευρύτερες τραπεζικές εργασίες (χορηγήσεις κ.λ.π.). Με μια έννοια μάλιστα, δρούσαν και υποβοηθητικά, αφού εξοικείωναν ευρύτερα λαϊκά στρώματα με την ιδέα της αποταμίευσης και κατ’ επέκταση με τις τραπεζικές συναλλαγές.

                   Με το χρόνο όμως η ίδια η ανάπτυξη του καπιταλισμού κατέστησε την αρχική τους αποστολή εν πολλοίς ξεπερασμένη και περιοριστική για την περαιτέρω ανάπτυξή τους. Στις ώριμες καπιταλιστικές κοινωνίες η αξία της αποταμίευσης είναι σε έκπτωση και η νέα θεότητα είναι ο δανεισμός για κατανάλωση. Στις συνθήκες αυτές, δεν είναι πλέον το «βιβλιάριο» της αποταμίευσης, αλλά η πιστωτική κάρτα και το καταναλωτικό δάνειο που πρέπει να διαδοθούν μέσα στην κοινωνία και στα λαϊκά στρώματα. Τα ΤΤ λοιπόν στις νέες συνθήκες έπρεπε να διευρύνουν τον αρχικό τους σκοπό και να εισέλθουν σ’ ένα ευρύτερο φάσμα τραπεζικών εργασιών, δηλαδή να μπουν στα «χωράφια» των τραπεζών. Αξιοποιώντας το ευρύ τους δίκτυο, τη καλή τους φήμη και την πολυπληθή πελατεία τους, σε πολλές χώρες (Γαλλία, Γερμανία κ.λ.π.) τα ΤΤ υπό το νέο τους ρόλο αναδείχθηκαν γρήγορα σε ισχυρά τραπεζικά ιδρύματα, ανταγωνιστικά των τραπεζών.

                   Από την άλλη πλευρά, οι τράπεζες, δεν αρκούνται πλέον στον κύκλο των επιχειρηματιών και των εύπορων στρωμάτων. Διεκδικούν ως πελάτες τους ολόκληρη τη κοινωνία, μαζί και τη πελατεία των ΤΤ. Τα δε δίκτυα των τραπεζών επεκτείνονται ακόμη και στις πιο απόμακρες περιοχές.

                   Έτσι, η αρχική ανώδυνη και συμπληρωματική συνύπαρξη τραπεζών και ΤΤ μετεξελίχθηκε σε μια σχέση ανταγωνιστική. Στη βάση αυτής ακριβώς της εξέλιξης αναδείχνεται και το νεοφιλελεύθερο αίτημα, της ιδιωτικοποίησής τους.

                   Η εξαγορά του ΤΤ όμως δεν είναι μόνο μια καλή επένδυση, αλλά δίνει σαφή πλεονεκτήματα στην τράπεζα που θα το αγοράσει. Και τούτο γιατί τα ΤΤ έχουν ευρύτατα δίκτυα, καλή φήμη, μεγάλη πελατεία, υψηλή κεφαλαιακή επάρκεια και δεν έχουν σημαντικές επισφάλειες. Έτσι τα ΤΤ αναδείχθηκαν σε μήλον της έριδος μεταξύ των υποψήφιων αγοραστών, αφού όποιος τα πάρει αποκτά συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι των ανταγωνιστών του.

ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΥΡΩΠΗ;

                   Όμως, παρόλο, που, πίσω από το αίτημα της ιδιωτικοποίησης υπήρχαν ισχυρά συμφέροντα, η υλοποίηση αυτής της επιλογής αποδείχθηκε δύσκολη υπόθεση.

                   Πρώτα πρώτα διότι σε πολλές χώρες τα ΤΤ όπως είπαμε είχαν αναπτυχθεί πολύ και μάλιστα είχαν στενούς δεσμούς με τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες. Έτσι η κοινωνική αντίσταση σε κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησής τους ήταν ισχυρή. Δεύτερον γιατί και οι κυβερνήσεις έκριναν ότι η αυτόνομη παρουσία των ΤΤ προσφέρει ένα πλουραλισμό στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, αποτρέπει την μονοπώλησή του από τις ιδιωτικές τράπεζες και άρα συνιστά παράγοντα σταθερότητας.

                   Με την εξαίρεση λοιπόν της Βρετανίας όπου το ΤΤ ιδιωτικοποιήθηκε σ’ όλη την υπόλοιπη Ευρώπη διαμορφώθηκε ένα μοντέλο κατά το οποίο τα ΤΤ μετεξελίχθηκαν σε εναλλακτικά – ως προς τις ιδιωτικές τράπεζες – τραπεζικά δίκτυα. Λειτουργούν κυρίως ως τράπεζες των μικροκαταθετών. Δίνουν έμφαση στην ανάπτυξη των σχέσεών τους με τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες και τις μικρές επιχειρήσεις. Λειτουργούν υπό δημόσιο ή ευρύ κοινωνικό έλεγχο και το σημαντικότερο, παραμένουν ως μη κερδοσκοπικά ιδρύματα ή συνδυάζουν ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια με κοινωφελείς σκοπούς.

                   Συγκεκριμένα:

                   Στη Γερμανία τα ΤΤ είναι δημόσια ιδρύματα και λειτουργούν υπό την εποπτεία της περιφερειακής και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Στη Γαλλία, τα ΤΤ είναι πιστωτικά ιδρύματα δημοσίου συμφέροντος και λειτουργούν με τη μορφή συνεταιριστικών τραπεζών. Στην Αυστρία, τη Δανία, την Ιρλανδία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, τη Φιλανδία τα ΤΤ λειτουργούν ως μη κερδοσκοπικά, δημοσίου χαρακτήρα, ιδρύματα.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ: ΤΟ ΤΤ ΣΤΗ ΜΑΧΗ…ΤΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ

                   Με το Νόμο 3082 του 2002 η κυβέρνηση, μετέτρεψε το ΤΤ από δημόσια υπηρεσία σε Ανώνυμη Εταιρεία. Οι μετοχές όμως της τελευταίας παραμένουν στο Δημόσιο. Με το νόμο αυτό η κυβέρνηση έδειχνε να ευνοεί μια εξέλιξη του ΤΤ σύμφωνα με τη διαμορφωμένη Ευρωπαϊκή πρακτική. Ο νόμος αυτός ειδικότερα, ευνοούσε μια μετεξέλιξη του ΤΤ σε μια τράπεζα των Ασφαλιστικών Ταμείων που σε συνδυασμό με τη συγχώνευσή του με την Τράπεζα Αττικής (στην οποία ήδη Ασφαλιστικά Ταμεία έχουν σημαντική συμμετοχή) θα μπορούσε να αναδειχθεί σ’ ένα εναλλακτικό ισχυρό τραπεζικό όμιλο. Έδινε μάλιστα ο νόμος αυτός δικαίωμα προτίμησης στα ασφαλιστικά ταμεία να εκδηλώσουν ενδιαφέρον ως τον Ιούνιο του 2004 για την αγορά του ΤΤ ή τμήματός του.

                   Ωστόσο, πριν καν εκπνεύσει το δικαίωμα προτίμησης των ασφαλιστικών ταμείων, από την ίδια κυβέρνηση, και τον ίδιο πρωθυπουργό, εξαπολύθηκε μια επίθεση ανατροπής του νόμου που η ίδια  κυβέρνηση ψήφισε και της πολιτικής που η ίδια κυβέρνηση χάραξε. Και ξαφνικά, ανακοινώθηκε η διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για την τμηματική ιδιωτικοποίηση του ΤΤ.

                   Τι μεσολάβησε; Σε σχετική ερώτηση που κατέθεσα στη Βουλή ο αρμόδιος υπουργός κ. Χριστοδουλάκης δεν ήταν σε θέση να δώσει πειστική απάντηση.

                   Το επιχείρημα ότι το Τ.Τ. ιδιωτικοποιείται επειδή τα ασφαλιστικά ταμεία δεν ενδιαφέρθηκαν δεν ευσταθεί, πρώτο διότι το δικαίωμα προτίμησης των τελευταίων δεν έχει εκπνεύσει και δεύτερο γιατί κι αν ακόμη τα ασφαλιστικά ταμεία δεν ενδιαφερθούν αυτό δεν εμποδίζει τα Τ.Τ. να μείνουν υπό δημόσιο έλεγχο.  Η άποψη ότι η κυβέρνηση θέλει να πουλήσει το ΤΤ για ταμειακούς σκοπούς επίσης δεν ευσταθεί, αφού η κυβέρνηση μπορεί να αντλήσει πόρους από το ΤΤ είτε με την μορφή προμερίσματος είτε με μείωση του μετοχικού κεφαλαίου του τελευταίου. Τέλος, η υποψία ότι πίσω από τις ενέργειες της κυβέρνησης βρίσκονται πιέσεις επίδοξου αγοραστή ακόμη κι αν αποδειχθεί αληθινή από μόνη της δεν είναι επαρκής. Πώς η κυβέρνηση απέκρουσε τις πιέσεις αυτές πέρυσι (όταν ψήφιζε το Ν.3082), ενώ τώρα ενδίδει αμαχητί;

                   Η αλήθεια είναι ότι η αλλαγή πλεύσης της κυβέρνησης έχει να κάνει  κυρίως με τον προεκλογικό σχεδιασμό της που εκτός των άλλων στηρίζεται στην αναζωπύρωση  των χρηματιστηριακών προσδοκιών.

                   Ο πνιγμένος, λέει ο λαός μας, από τα μαλλιά του πιάνεται. Μόνο που εδώ τα «μαλλιά» είναι η δημόσια περιουσία, είναι το ΤΤ το οποίο θυσιάζεται στο βωμό μικροκομματικών σκοπιμοτήτων.

                   Βέβαια ο διαγωνισμός όπως γίνεται είναι παράνομος. Παραβιάζει τον ισχύοντα νόμο 3082/2002. Συναντά την αντίθεση πολλών βουλευτών ακόμη και υπουργών του ΠΑΣΟΚ.  Η ΝΔ μετά από ταλαντεύσεις αποφάσισε απ’ ό,τι φαίνεται να μη στηρίζει την ιδιωτικοποίηση. Οι εργαζόμενοι στο ΤΤ αντιστέκονται αγωνιστικά παρά τις προσπάθειες της κυβέρνησης να τους δωροδοκήσει με μετοχές. Δεν είναι βέβαιο λοιπόν αν ο διαγωνισμός τελικά γίνει. Ούτε είναι βέβαιο αν θα εμφανιστούν τελικά οι επίδοξοι αγοραστές ή θα αποφύγουν να εκτεθούν συμμετέχοντας σ’ ένα πολιτικό και νομικό σκάνδαλο.

                   Ακριβώς γι’ αυτό παράγοντες της κυβέρνησης αναγνωρίζουν έναν τέτοιο κίνδυνο αυτοπαγίδευσης αλλά όπως υποστηρίζουν «η κυβέρνηση δεν μπορεί πλέον να κάνει πίσω και να διακινδυνεύσει ότι έχει πολιτικά επενδύσει στην πώληση του Τ.Τ. και πρώτα απ’ όλα στην ενίσχυση της χρηματιστηριακής αγοράς» ( ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 26.10.03). Το θέμα όμως τελικά είναι τι σχέση έχουν όλα αυτά με το δημόσιο όφελος και με το κοινωνικό συμφέρον.

Οι εξελίξεις κάνουν αναγκαίο ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της ΑριστεράςΣτους παράξενους καιρούς που ζούμε, δεν θα ήθελα, από δική μου αδράνεια, να βρεθώ εγκλωβισμένος σε ένα κόμμα το οποίο δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησα από την ίδρυσή του, & είμαι περήφανος που συνέβαλα στη δημιουργία του. Θέλω να δηλώσω λοιπόν, ότι παραιτούμαι από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μια απόφαση που δεν θα ήθελα να χρειαστεί να λάβω, αλλά οι εξελίξεις την έχουν καταστήσει αναγκαία από καιρό.Θυμίζω ότι από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ έχω παραιτηθεί ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι φόβοι που εξέφραζα τότε για εκφυλιστικές εξελίξεις έχουν, δυστυχώς, πλήρως επιβεβαιωθεί. Δεν χρειάζονται, επομένως, πρόσθετα επιχειρήματα. Μπορείς να παραμένεις σε ένα κόμμα, ακόμη & αν διαφωνείς με την τρέχουσα πολιτική του, αρκεί στο κόμμα αυτό να τηρούνται κάποιοι σταθεροί κανόνες και να υπάρχουν δημοκρατικές εγγυήσεις σεβασμού της αξιοπρέπειας και των απόψεων όλων. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολη η παραμονή σε ένα κόμμα στο οποίο η έννοια της δημοκρατίας & της Αριστεράς, αλλά & η ιστορία του ίδιου του κόμματος, υπονομεύονται & μόνος αποδεκτός κανόνας είναι η συχνά αδιευκρίνιστη & ευμετάβλητη βούληση του αρχηγού.Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι η Αριστερά θα κληθεί από το λαό, ξανά, να κυβερνήσει, γιατί συσσωρεύονται μεγάλα προβλήματα που απαιτούν προοδευτικές λύσεις. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες για τη συνεχιζόμενη φυγή στο εξωτερικό νέου επιστημονικού & εργατικού δυναμικού, είναι άκρως ανησυχητικά. Είναι μια ακόμη ένδειξη ότι, αν δεν υπάρξει σχέδιο & στρατηγική για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου & της άνισης αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέα αδιέξοδα & η κοινωνία σε νέα φτωχοποίηση. Η Αριστερά μπορεί να πρωταγωνιστήσει ξανά υπό την προϋπόθεση, ότι εργάζεται & η ίδια γι’ αυτό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον κόσμο της εργασίας, έχει επεξεργασμένες λύσεις στα προβλήματα & διαμορφώνει αξιόπιστες προϋποθέσεις προοδευτικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης.Ορισμένοι είχαν προσδοκίες από τη νέα ηγεσία. Όμως στον ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, συντελείται μια διαδικασία φθοράς, και όχι δημιουργίας, με πρώτο θύμα την ιστορία του, το έργο του, την ηθικό-πολιτική ακεραιότητά του. Η συζήτηση που άνοιξε, με πρωτοβουλία της ηγεσίας, για «μαύρα ταμεία» αποτελεί τεράστια προσβολή για τα χιλιάδες μέλη του κόμματος που προσέφεραν ανιδιοτελώς & με το υστέρημα τους, κρατούσαν όλα αυτά τα χρόνια το κόμμα όρθιο & τα γραφεία του ανοιχτά. Ήταν ένα μεγάλο δώρο στη Δεξιά & όλους όσους υποστηρίζουν ότι «όλοι είναι το ίδιο».Ο κ. Κασσελάκης παρέλαβε ένα αριστερό κόμμα με προβλήματα & «παραδίδει» πολύ περισσότερα προβλήματα χωρίς αριστερό κόμμα, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε διαδικασία από-αριστεροποίησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την παρούσα ηγεσία, δεν μπορεί να επιλύσει προβλήματα ταυτότητας, στρατηγικής & δημοκρατικής λειτουργίας που αντιμετώπιζε & από πριν. Θα είναι, για το λόγο αυτόν, σε μια κρίση διαρκείας.Οι εξελίξεις μάς θέτουν μπροστά σε δυο αλληλένδετα καθήκοντα. Πρώτον, να αγωνιστούμε για να υπάρξει ένα νέο μαζικό, λαϊκό κόμμα της Αριστεράς, από τη ριζοσπαστική αριστερά ως την αριστερή σοσιαλδημοκρατία & δεύτερον, μια προοδευτική εναλλακτική στο πρόβλημα της διακυβέρνησης της χώρας. Ας ανταποκριθεί ο καθένας & η καθεμία σε αυτό το διπλό καθήκον με όποιο τρόπο & από όποια θέση επιλέξει.Το βέβαιο είναι ότι η κοινωνική Αριστερά, το «αριστερό ημισφαίριο» της κοινωνίας, υπάρχει, & αναζητά μια κατά το δυνατόν ενιαία, ισχυρή & αποτελεσματική πολιτική εκπροσώπηση. Οι εξελίξεις, στον κόσμο, την Ευρώπη & την Ελλάδα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Η ιστορία, πάντως, δείχνει ότι η συσπείρωση & ανασύνθεση της Αριστεράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να πετύχει αν γίνει υπόθεση της κοινωνίας, των νέων, του ανένταχτου κόσμου της Αριστεράς & της οικολογίας, μέσα από συλλογικές πρωτοβουλίες & κινήσεις, που πρέπει να υπάρξουν παντού, με κάθε πρόσφορη μορφή. Καλή αντάμωση, λοιπόν, στους γνωστούς χώρους, για τους γνωστούς λόγους.Τι έχει προηγηθεί:- «Ύστατη έκκληση για έναν ταπεινό στόχο» - Επιστολή-έκκληση για την αποτροπή της διάσπασης στην οποία η ηγεσία του κόμματος δεν μου απάντησε ποτέ. 9 Νοεμβρίου 2023: dragasakis.gr/istati-ekklisi-gia-enan-tapeino-stoxo/- «Πού βρισκόμαστε, ποιες οι προοπτικές…» - Αναλυτικό κείμενο με το οποίο εξηγώ τους λόγους της παραίτησης από τα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ. 8 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/pou-vriskomaste-poies-oi-prooptikes-pos-tha-pame-stis-evroekloges/- Συνέντευξη για το ίδιο θέμα στον Πάνο Χαρίτο, Kontra Channel. 12 Δεκεμβρίου 2023: dragasakis.gr/anasinthesi-kai-anasigkrotisi-tis-aristeras-me-stoxo-mia-nea-proodeftiki-pleiopsifia/ ... ΠερισσότεραΛιγότερα
Προβολή στο Facebook

Latest Twetter Feeds

YDragasakis @YDragasakis

Could not authenticate you.

Επικοινωνία

Μητροπόλεως 1
10557, Αθήνα

e-mail
ydragasakis@parliament.gr